فصل پاییز چند روزی است که آغاز شده و نوسانات دما یکی از ویژگی های روزهای اول این فصل است. طبیعت این ماه و ورود آن به فصل سرد سال باعث می شود افراد زیادی طعمه بیماری های ویروسی شوند.

به گزارش فارس، سرماخوردگی و آنفولانزا از جمله بیماری های شایع فصل پاییز است که ابتلا به این بیماری ها می تواند فرد را برای چند روز احساس ناراحتی و خستگی کند. بدن درد، تب، سرفه، آبریزش بینی و غیره. اینها علائم و نشانه هایی هستند که باید در زمان ظاهر شدن و شروع درمان به آنها حساس باشیم.

در طب ایرانی توصیه هایی برای پیشگیری از این بیماری ها و روش های درمانی وجود دارد که می تواند عواقب این بیماری ها را در هنگام بروز عفونت کاهش دهد. نوشیدن دمنوش های گیاهی و پرهیز از برخی غذاها از جمله توصیه های طب سنتی به بیماران در این دوران است.

مهشید چایچی، رئیس دفتر ارتقای سلامت ایران و دفتر طب مکمل با اشاره به افزایش سرماخوردگی و آنفولانزا در فصول سرد سال، تاکید کرد: شرط پیشگیری و درمان تغییر سبک زندگی با توجه به شرایط فرد است. . تقویت مزاج و سیستم دفاعی بدن: اگر فردی دچار کم خونی و ضعف جسمانی است باید از غذاهای مقوی خونساز مانند آبگوشت، تخم مرغ با عسل، کباب مرغ، آب انگور، آب سیب، آب هویج، شیر بادام و … استفاده کند. در برای تقویت ساختار و استحکام کلی بدن از شیر بادام، رب سیب و نخود، آب عسل با آبلیمو یا مغزها استفاده کنید و همچنین از مصرف غذاهای دیر هضم، شور، تند، تند و سریع خودداری کنید.

پرخوری و تند خوری ممنوع است

تنظیم زمان صرف غذا، پرهیز از پرخوری و سریع غذا خوردن از عادات غذایی مهمی هستند که طبیعت بدن را تقویت کرده و از بیماری های جدی پیشگیری می کنند.

وی با تاکید بر اینکه دفع ادرار، مدفوع یا عرق از راه های دفع مواد زائد از بدن است و به هم خوردن تعادل در هر یک فرد را مستعد بیماری می کند، تصریح کرد: بیماران یبوست نسبت به سایرین بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند. آنفولانزا و بیماری های عفونی و اینکه با تغذیه مناسب و پیاده روی منظم می توان مشکل را حل کرد.

سوپ گلابی، انجیر و سبزیجات بخورید

چایچی افزود: مصرف میوه های ملین مانند گلابی، انجیر و آب سبزیجات و همچنین روغن بادام خوراکی یا روغن زیتون و شربت سورگوم با آب گرم به درمان یبوست کمک می کند.

استرس و بی خوابی را از بین ببرید

وی ادامه داد: همچنین اگر فردی مشکل استرس یا بی خوابی دارد باید این موضوع اصلاح شود. زیرا بر هم زدن تعادل خواب و بیداری می تواند سیستم دفاعی بدن را ضعیف کرده و فرد را مستعد سرماخوردگی و آنفولانزا کند. در فصل پاییز ورزش سبک و پیاده روی بین صبح تا ظهر که هوا متعادل تر است بین ساعت ده تا دوازده بعد از ظهر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

رئیس اداره ارتقای سلامت ایران و طب مکمل با اشاره به نتایج تحقیقات و مقالاتی مبنی بر خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی عسل، گفت: شربت عسل را با آب گرم و آبلیمو مصرف کنید. روزه صبحگاهی سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند و در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا به بهبود علائم بیماری کمک می کند.

خودسرانه مصرف نکنید

چایچی با تاکید بر اینکه نباید خودسرانه از گیاهان دارویی استفاده کرد، تصریح کرد: به عنوان مثال آویشن به تنهایی برای درمان سرماخوردگی با هیچ علامتی مناسب نیست و در مواردی می تواند بیماری را تشدید کند، همچنین افرادی که مزاج آتشین دارند باید از گیاهان دارویی استفاده کنند، به ویژه در هنگام عصبانیت مراقب باشند. در روزهای اول و زمانی که تب دارد.

اگر سرفه دارید چه باید کرد؟

وی ادامه داد: در صورت خشک بودن سرفه، چرب کردن بینی با روغن بنفشه، مصرف مواد لعاب دار مانند تخم شربتی، تخم مرغ بلنگو، تخم خرطومی به همراه چای پنیر، عناب، نشاسته، فرنی، ابریشم بادام به درمان آن کمک می کند. اگر سرفه بلغمی باشد، استفاده از آویشن یا شربت با ترکیبات رازیانه، آویشن و بابونه، چرب کردن بینی با روغن زیره سیاه، ماساژ سینه، ماساژ و تهویه پشت ریه، استفاده از حمام داغ و بخور دادن سرفه را برطرف می کند. .

چایچی با اشاره به اینکه گاهی در زمان سرماخوردگی دستگاه گوارش نیز دچار مشکل می شود، گفت: استفاده از دمنوش نعناع یا چای زنیان به بهبود علائم گوارشی مانند اسهال و دل درد کمک می کند.

معاون ارتقای سلامت ایران و اداره مکمل با تاکید بر اینکه زنان باردار باید در مصرف گیاهان دارویی دقت بیشتری داشته باشند، افزود: بهتر است زنان باردار در دوران بارداری از گیاهانی مانند آویشن، گل گاوزبان و شنبلیله استفاده نکنند. توصیه ما در سه ماه اول بارداری این است که در هنگام بیماری استراحت کافی داشته باشید، گلو و بینی خود را حداقل سه بار در روز با نمک گرم بشویید، آب داغ بکشید، سوپ جو را با سبزیجات مصرف کنید و سیب و لیمو بنوشید. شیره و در صورت لزوم گلو و سینه را با روغن بابونه چرب کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما