پژوهشگر رضوان محمدی در حال تهیه مجموعه 9 جلدی اساطیر بین النهرین است.

به گزارش ایسنا، پژوهشگر رضوان محمدی در حال تهیه مجموعه 9 جلدی اساطیر بین النهرین است که 4 جلد آن توسط انتشارات زهره علوی منتشر شده است.

وی درباره کتاب های منتشر شده گفت: چاپ اول این مجموعه را به «گیلگمش» اختصاص دادم که اسطوره دوم در بین النهرین است. این موضوع به دلیل اهمیت اسطوره «گیلگمش» و اهمیت این اسطوره برای من است. Anomaalish Saga، Atare Hasis و Erra نسخه های بعدی هستند. هر کدام از این اسطوره ها در مورد مسائل مختلفی صحبت می کنند، مثلا آفرینش مردوک، آفرینش انسان و طوفان بزرگ، که ایرا مردوک را نابود می کند، من روی این اسطوره ها کار می کنم.

محمدی درباره «گیلگمش» نیز توضیح داد: گیلگمش به مفهوم مرگ و ترس های اساسی می پردازد، در واقع «گیلگمش» در جستجوی جاودانگی به سفری قهرمانانه می رود. این حماسه نمرده است و زمان خود را حفظ کرده و با تعهد به نسخه اصلی به امروز رسیده است. من مطمئن هستم که این افسانه در طول زمان ادامه خواهد داشت، زیرا ترس های اساسی انسان، یعنی ترس از مرگ، جاودانگی و اجتناب از بیماری، بین همه افراد با زبان ها و فرهنگ های مختلف و در دوره های مختلف زندگی مشترک است.

این پژوهشگر هدف خود از نگارش این مجموعه را معرفی این اسطوره ها به نسل Z عنوان کرد و اظهار داشت: برای آشنایی این نسل با این مفاهیم و شناساندن اساطیر به آنها باید به راه های مختلفی متوسل شد. نسل جدید بیشتر با ابزارهای جدید در ارتباط است و به همین دلیل به فکر تولید پادکست درباره این سریال هستم تا هم نسل جدید ارتباط بیشتری برقرار کند و هم تلفظ صحیح اسطوره ها را بداند.

وی درباره فواید شناخت اسطوره برای مردم امروزی گفت: کمترین وجه اشتراک ما با گذشتگان نیازها و ترس های اساسی و اساسی است که فارغ از زمان و هستی ما را به هم پیوند می دهد. در هر موجودی تلاش برای زنده ماندن و دوری از مرگ وجود دارد و گذشتگان این مطلب را با شدت بیشتری ذکر کرده اند.

وی افزود: لذت و شیرینی زندگی، شیرینی عشق و فرزندآوری، محبت و عشق متقابل و مفاهیمی از این دست بیش از شش هزار سال پیش وجود داشته و به صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده تا زمانی که انسان توانایی نوشتن پیدا کند. و آن مفاهیم را نوشته و احساسات خود را مستند کرده و اکنون به آن دسترسی دارد. هر اسطوره ای داستان خاص خود را دارد، به خصوص اساطیر بین النهرین که درس های بزرگ و شگفت انگیزی به ما می آموزد.

محمدی خاطرنشان کرد: اخلاق، عدالت، خرد، تعادل، انصاف، دوستی و وفای به عهد به بالاترین شکل ممکن در این اسطوره ها یافت می شود، در حالی که بسیاری تصور می کردند مردم 200 سال پیش دانش کافی برای استفاده از این مفاهیم را نداشتند، در حالی که این مفاهیم هزاران سال است که برای انسان مهم بوده و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. این ارتباط طولانی بین نسل های مختلف بشری هم شیرین است و هم بسیار عجیب، نوعی بند ناف کیهانی که انسان را به وجود، حیات و حکمت فراتر از بدن پی می برد، وجودی که جاری بوده و همیشه وجود دارد و بدون شک در آینده نیز وجود خواهد داشت. . دانستن شیرینی اسطوره ها انسان را به چیز دیگری تبدیل می کند و مرزی را ایجاد می کند که قبل و بعد فرد را مشخص می کند.

رضوان محمدی در پایان با تاکید بر اینکه اسطوره های بین النهرین سرشار از حکمت و شگفتی است، گفت: شگفتی این اسطوره ها مرا به خود جذب کرد و خواستم این شگفتی ها و لذتی را که از این شگفتی ها به دست آوردم به زبانی ساده ارائه کنم. نسلی که شاید باید بگویم خیلی اهل کتاب و کتابخوانی نیست.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما