به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، در بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است در این حمله موشکی برای اولین بار از موشک های مافوق صوت فتح استفاده شد رادارهای سپر دفاع موشکی کنترل موشک های Arrow 2 و 3 را منهدم کرد.

به گزارش تسنیم، موشک فتاح با برد 1400 کیلومترسرعت آن معادل 13 ماخ (16000 کیلومتر در ساعت) است. این موشک همچنین از یک کلاهک با موتور سوخت جامد کروی و یک نازل متحرک استفاده می کند که می تواند در تمام جهات و چرخش ها مانور دهد.

نام این موشک توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد و اواسط خرداد ماه سال گذشته از آن رونمایی شد.

بر اساس این گزارش، ساخت این موشک نه تنها ایران را به یکی از معدود کشورهای دارای فناوری موشک های مافوق صوت تبدیل می کند، بلکه تاثیر بسیار زیادی بر آینده نسل های جدید موشک های ایرانی خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران و بویژه یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالهای اخیر با دستیابی به برد 2000 کیلومتری در درجه اول تمرکز خود را بر افزایش توانایی موشکی در نفوذ به سامانه های دفاع موشکی قرار داده است و این موشک جدید یک گام بزرگ است. در این جهت

کلاهک موشک فتاح دارای یک پیشران جامد کروی با یک نازل متحرک است که امکان کنترل رانش خروجی و حرکت در جهات مختلف را فراهم می کند.

موشک فتح با برد 1400 کیلومتر که به گفته سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه قابل افزایش است، در رده موشک های موسوم به «اسرائیلی» ایران قرار می گیرد.

برد موشک‌های اسرائیلی ایران بین 1300 تا 2000 کیلومتر است و می‌تواند به هر هدفی در هر منطقه جغرافیایی از سرزمین‌های اشغالی برسد.

تل اینبار، کارشناس برجسته نظامی و رئیس سابق مرکز تحقیقات فضایی انستیتو فیشر، در مقاله ای که در وب سایت صنایع نظامی اروپا منتشر شد، موشک فتح را یک تهدید بسیار واقعی و چالش تکنولوژیک برای اسرائیل خواند و گفت که این موشک. راه اندازی خواهد شد در نسخه های بعدی می تواند دسترسی بیشتری داشته باشد.

به گفته این تحلیلگر ارشد نظامی، «موشک مافوق صوت فتح به طور بالقوه می تواند استراتژی حمله دفاع موشکی بالستیک غرب را به چالش بکشد».

بر اساس اظهارات فرماندهان ارشد نظامی ایران، در حال حاضر هیچ سامانه دفاع موشکی در جهان (از جمله سامانه‌های اسرائیلی) توانایی مقابله با این موشک مافوق صوت را ندارد و حداقل ده سال طول می‌کشد تا دشمن به چنین سامانه‌ای برای مقابله با این موشک دست یابد. موشک

در واقع می توان گفت موشک مافوق صوت فتاح – که باید نسل جدید و پیشرفته موشک تاکتیکی خیبر تکان به حساب آید – ضمانت 10 ساله در زمینه بازدارندگی ایران ایجاد می کند.

دستیابی به این فناوری نه تنها قدرت موشکی ایران را برای مقابله با سامانه های دفاعی مانند سپر موشکی پیکان که متعلق به اسرائیل است افزایش می دهد، بلکه به نیروهای ایرانی قدرت مقابله با شبکه دفاعی یکپارچه ای را که آمریکایی ها در منطقه به دنبال آن هستند، می دهد.

تل اینبار نیز در یادداشت خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: اسرائیل برای مقابله با تهدید جدید موشک های مافوق صوت ایران باید سامانه های دفاع موشکی لایه ای خود را ارتقا دهد.

وی البته در گفتگوی دیگری با بی بی سی فارسی گفت: اگرچه رهگیری این موشک به دلیل قدرت مانور بالا چالش برانگیز است، اما غیرممکن نیست.

تل اینبار همچنین بیان می کند که قابلیت عملیاتی این موشک در لایه های بالایی جو و دقت هدف گیری آن قابل تایید کامل است.

این کارشناس اسرائیلی، فتاح را «موشکی منحصربفرد ساخت متخصصان ایرانی» معرفی کرد و گفت: این موشک کپی برداری از هیچ طرح دیگری نیست و ایران توانسته است از آن برای کاهش فاصله فناوری خود با شرکت های موشکی شرقی و غربی استفاده کند. و او نشان داده است که برای تهیه این فناوری ها به حمایت سایر کشورها از جمله کره شمالی و روسیه متکی نیست.

۲۷۲۱۵

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما