اکتای براهنی کارگردان فیلم «پیر پسر» با گلایه از مشکلاتی که سینمای ایران به دلیل طولانی شدن مهلت اکران این فیلم بر سر راه خود قرار داده است، از سازندگان این فیلم خواست تا به این فیلم اجازه دهند که با استقبال خوبی مواجه شده است. در جشنواره های بین المللی و مورد ستایش منتقدان قرار می گیرد که یک بار منتشر شود. او برای آزادی علیرغم دوران طولانی اش هیجان زده است.

به گزارش بازتاب آنلاین، «پسر پیر» به کارگردانی اوکتای براهنی در دهه 1400 تولید شد اما هرگز روی پرده سینما ظاهر نشد. این فیلم بارها در جشنواره های مختلف بین المللی به نمایش درآمده و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. حالا اکتای براهنی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به عدم اکران این فیلم در ایران به دلیل طولانی بودن مدت آن اعتراض کرده است.

براهنی نوشتن خود را اینگونه آغاز کرد: «پیر پاسار 3 ساعت و 12 دقیقه طول می کشد، برای یک فیلم بلند مدت زمان زیادی است، اما در سینما چیز غیرعادی نیست، من به عنوان یک فیلمساز ابتدا از این زمان بسیار می ترسیدم. این بود که همه کارها را انجام دادیم تا فیلم را کوتاه کنیم، اتفاقات خوبی را پشت سر گذاشتیم، اما باز هم این مدت طولانی باعث پروجکشن فیلم شد در ایران تحریف شود.

براهنی با تاکید بر اینکه امکان کوتاه شدن فیلم وجود ندارد، نوشت: همه ما از توصیه ها و رفتار بازار پخش فیلم ایران گیج شده ایم، حتی با توجه به تایید برخی از دوستان سخت گیر و خوش فکر پخش، فیلم درام زیاد است و هرگز صلاح نیست که آن را خیلی کوتاه کنید، چون در سینمای ایران حتی اگر کمی هم کوتاه شود، امکان ندارد.

لیلا حاتمی در فیلم «پیر پسر» ظاهر متفاوتی دارد.

کارگردان «پیرمرد» با بیان اینکه حتی امکان اکران آن به صورت مینی سریال وجود ندارد، تصریح کرد: برخی از دوستان می گفتند بد نیست این فیلم را اکنون که در خارج از کشور اکران می شود در قالب مینی سریال منتشر کنیم. ما حتی این انتخاب را پذیرفتیم و برای ساخت یک اپیزود آزمایشی 55 دقیقه ای از فیلم به امید پخش کامل فیلم و بازگشت سرمایه سرمایه گذاران پس از چند سال نشستیم، اما شنیدیم که انگار افراد ناشناس. از کنار گودال اسمی از ما نشنیده بود.

براهنی از کم توجهی به فیلم برنده جوایز متعدد گلایه کرد و نوشت: یک فیلم اجتماعی مستقل با هر موفقیت جهانی هنوز جایی در بین انبوه کمدی ها و فیلم های ویژه این بازار ندارد، فیلمی که برنده جایزه بهترین فیلم بزرگ شد. فیلمی در جشنواره مهم و معتبر روتردام هلند و در آستانه اکران در هلند و اروپا، فیلمی که از هیچ جشنواره بین المللی بدون جایزه برنگشته است، اما همچنان منتظر نمایش نویدبخش آن در کشور مبدا است. فیلمی که با توجه به نقدها و جوایز معتبر متعددی که دریافت کرده بسیار جذاب و تاثیرگذار است و البته می تواند با بازیگران و نام های فوق ستاره اش به فروش بسیار بالایی دست پیدا کند اما هیچکس آن را در این بازار دنبال نمی کند که به قول هر بیننده ملی و خارجی میتونه کاندیدای اسکار خیلی خوبی باشه ولی میگن خودت میدونی اینجا ایرانه!

اکتای براهینی کارگردان این فیلم
لیلا حاتمی و حامد بهداد در نمایی از فیلم “پیر پسر”

وی از ابتذال سینمای ایران گلایه کرد و نوشت: گفتند ما داریم تئاتر می سازیم و کمدی می فروشیم و این یعنی خود به خود پول وارد سینما می شود و خوشبختانه فیلم های جدی هم می شود. فکر می کنم این دوستان از فیلم چیزی نمی دانند، جز این که احتمالاً وقتی از فیلم صحبت می کنند، منظورشان جیب خودشان است، چون اگر هزار فیلم کثیف و زشت بسازند و میلیاردها ریال بسازند که آسان است، میلیاردها دلار. نه هیچی نمیدونن من هیچ حس ابتذال ندارم. آنها یک بار دیگر هزارمین فیلم لوند و پیژامه خود را به شکلی جدید بازسازی می کنند.”

وی در پایان از سینماگران خواست تا اجازه دهند یک فیلم بلند در اکران نمایش داده شود و توضیح داد: هیچ وقت این حق را بر آثارم نداشتم اما به چشم خودم دیده ام که فیلم ما بیننده را طلسم می کند. فکر نمی کنی به ما سالن، اکران و تبلیغات می دهی که به راحتی فدای هر شغلی می شوی که پیرمرد این سینماها را آتش بزند؟ سه چهار ساعت وقت ندارد. شما می گویید مدعی هستید، یک بار هم که شده مدعی باشیم. شما می توانید یک ساعت بیشتر از زمان کمی که در این کشور دارید اختصاص دهید، حداقل برای لذت بردن از جذابیت هنر سینمایی.

اکتای براهینی کارگردان این فیلم
حسن پورشیرازی در فیلم «پیر پسر» بسیار درخشان و استثنایی ظاهر شده است.

او در نهایت از بیهوده بودن همه تلاش ها در سینمای ایران گفت: «مضحک است که یک مشت دولتمرد و کارمند اداره فیلم مثل تاجران بازار آزاد حرف می زنند، بالاخره این یک ساعت پخش شما حتی یک بار هم استثنا ندارید. پروانه ساخت به چه درد می خورد چرا باید قوانین را به تعویق بیندازید وقتی هیچ چیز این دگم بازار را راضی نمی کند حالا که فروشندگان این سینمای ورشکسته نمی مانند؟ پیرمرد رو فالو کن سر تقاطع اتفاقات این اینستاگرام جنس قویمو فریاد میزنم مرد…”

«پسر پیر» دومین فیلم اوکتا براهنی پس از «پل خواب» است. او در این فیلم توانست آزادانه چند اثر مهم فئودور داستایفسکی را تماشا کند. «پل رویا» با بازی حسن پورشیرازی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، محمد ولی زادگاه و محمدرضا داودنژاد بهترین فیلم کارنامه براهنی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما