برای فرار نان یکی یکی از قدیمی ترین غذاهایی است که مردم در گذشته تهیه می کردند. نان همچنین یک ماده غذایی حیاتی و غذای اصلی در سراسر جهان محسوب می شود. در تهیه نان از نمک، مخمر، روغن، آب و در مواردی برخی ادویه های مخصوص نیز استفاده می شود. در نقاط مختلف دنیا سبک ها و روش های مختلفی برای پخت نان وجود دارد. معمولاً برای تهیه نان از آرد گندم استفاده می کنند. زیرا میزان گلوتن آن بسیار بالاست و نان را اسفنجی و ترد می کند. در حالی که نان های سنتی مانند لواش، بربری، سنگک و تافتون در ایران تهیه می شود، نان های ورقه ای نازک مانند نان تست معمولا در کشورهای خارجی استفاده می شود. نان کدو حلوایی یک نان بسیار نرم و لذیذ است که به دلیل وجود کدو در محتوای آن عطر و طعم خاصی دارد و به عنوان صبحانه یا میان وعده دانش آموزان مدرسه بسیار مناسب است. اگر می خواهید این نان کدو حلوایی خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه کنید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

آرد سفید شیرین: 5 پیمانه
کدو سبز: 300 گرم
تخم مرغ: 1 عدد
شیر: 1 لیوان
شکر: 3 قاشق غذاخوری
روغن: نصف لیوان آب
پودر مخمر: 2 قاشق غذاخوری
وانیل: 1 قاشق چایخوری
نمک: نصف قاشق چایخوری
زردچوبه: نصف قاشق غذاخوری
مواد مورد نیاز برای دستمال سفره
زرده تخم مرغ: 1 عدد
شیر: 2 قاشق غذاخوری
کنجد: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

به گزارش فرارو، برای تهیه این نان خوشمزه ابتدا کدوها را پوست گرفته و خرد کنید و در قابلمه ای با یک لیوان آب سرد بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا کدوها پخته و نرم شوند. بعد از پخت کدوها را در ظرفی ریخته و هم می زنیم سپس تخم مرغ، شیر، شکر، زردچوبه، نمک، وانیل، پودر مایه و روغن را اضافه کرده و با همزن یا گوشتکوب برقی حدود یک دقیقه هم می زنیم تا مواد یکدست شوند. با هم مخلوط کنید در این مرحله آرد را کم کم به مخلوط نان اضافه کنید و مخلوط کنید. آرد را اضافه کنید تا خمیر یکدست شود و به دست نچسبد. خمیر را در ظرف تمیزی قرار دهید و روی آن را سلفون بپوشانید و به مدت 1 ساعت در آشپزخانه استراحت دهید.

در پایان این مدت روی میز کار مقداری آرد بریزید و خمیر را روی آن قرار دهید و یک دقیقه دیگر ورز دهید. حالا خمیر را به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید. چانه ها را گرد کنید و روی سینی فر قرار دهید و دوباره روی سینی را بپوشانید و اجازه دهید خمیر 15 دقیقه دیگر استراحت کند. حالا مخلوط زرده و شیر را روی خمیر بمالید و کمی کنجد بپاشید. سینی خمیر را در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه به مدت 45 دقیقه بپزید تا خمیر ور بیاید و بپزد. در این مرحله نان کدو سبز خوشمزه ما آماده خوردن است، لذت ببرید.

نکات برجسته
1- خمیر مایه یا مخمر یکی نان، کوفته، پیتزا و غیره نوعی مخمر است که در تولید آن استفاده می شود. استفاده از پودر مخمر در خمیر باعث تولید گاز کربنیک و مواد آلی می شود و در نتیجه باعث افزایش حجم خمیر، طعم دلپذیر و پوک شدن نان ها و دسرها می شود. پودر مخمر را می توان در خانه در محیطی نه چندان گرم نگهداری کرد. بعد از باز کردن بسته مایه حتما آن را در فریزر نگهداری کنید. مخمر پس از چند ماه کیفیت اولیه خود را از دست می دهد. بنابراین، بهتر است به همان اندازه که استفاده می کنید، خرید کنید.

استفاده از مخمر نانوایی یا پودر مخمر باعث تولید آنزیمی به نام فیتاز می شود که اسید فیتیک را تجزیه می کند. بنابراین اسید با مواد بسیار محلول ترکیب نمی شود و در نتیجه املاح جذب می شوند. اگر به جای پودر مخمر از بکینگ پودر استفاده کنید PH مناسب خمیر تغییر می کند و میکروارگانیسم ها در این محیط تجزیه نمی شوند و در نتیجه جذب املاح مختل می شود. استفاده از جوش شیرین در خمیر نان باعث اختلال در جذب آهن و کم خونی، پوکی استخوان، بیماری های قلبی، اختلالات گوارشی، افزایش اسید معده و بیماری های روده می شود. به همین دلیل اکیداً توصیه می شود که هرگز به جای مخمر در نان از جوش شیرین استفاده نکنید. زیرا جوش شیرین اثرات مضری بر سلامت بدن دارد.

2- انواع آرد مناسب برای تهیه نان شامل آرد جو، آرد گندم، آرد سفید، آرد سبوس دار، آرد ذرت و آرد ارزن است. نکته مهم در مورد آرد این است که کیفیت آرد موجود در بازار متفاوت است. بنابراین، بسته به کیفیت آرد، مقدار آن ممکن است کمتر یا بیشتر از مقدار ذکر شده در دستور پخت باشد. پس در اضافه کردن آرد دقت کنید. اگر دیدید که مواد شما سفت شده و هنوز آرد باقی مانده است. یعنی به اندازه کافی آرد اضافه کردید و بقیه را کنار گذاشتید. اگر مقدار آرد را طبق دستور اضافه کنید و ببینید که خمیر شما همچنان به دستتان می چسبد. این بدان معنی است که شما باید کمی آرد بیشتر به آن اضافه کنید. بنابراین شما همیشه به مقدار آرد مشخص شده در دستور تهیه می کنید. البته این مقدار بسته به کیفیت و نوع آرد ممکن است کم یا زیاد شود.

3- کدو تنبل یکی گونه ای گیاهی با طعم شیرین و بافت نرم است. کدو تنبل همچنین کالری بسیار کمی دارد. کدو تنبل پر از ریز مغزهایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید است.
هنگام خرید کدو تنبل به نکات زیر توجه کنید:
به رنگ کدو تنبل دقت کنید. اگر کدو سبز رنگی دارد؛ یعنی بی مزه و نابالغ. کدو حلوایی شیرین و خوشمزه به رنگ نارنجی است.
کدو تنبل در دو نوع گرد و گلدانی موجود است. اما کدوهای گرد خوشمزه تر هستند.
هنگام خرید حتما سطح کدو را با دست کمی فشار دهید. اگر نشانه‌ای از شلی یا له شدن داخل آن مشاهده کردید، آن کدو تنبل را خریداری کنید.
کدو سبزهایی با پوست سفت، صاف و بدون چین و چروک انتخاب کنید.
کدو تنبلی را انتخاب کنید که لکه های کمتری روی پوستش داشته باشد.
کدو حلوایی شیرین سنگین است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما