معاون اول رئیس جمهور گفت: ادامه جنایات اسرائیل علیه مردم بی گناه و بی دفاع و کشتار کور و وحشیانه زنان و کودکان در لبنان و نوار غزه برای ما غیرقابل قبول است و جامعه جهانی باید هرچه سریعتر پاسخ دهد.

به گزارش تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) به وقت محلی در نشست نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه و بی دفاع و همچنین نابینایان. و کشتار وحشیانه زنان و کودکان در لبنان و نوار غزه برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است و لازم است جامعه جهانی هر چه سریعتر واکنش جدی نشان دهد.

وی همچنین با بیان اینکه اقتصاد در سطح بین المللی در حال تبدیل هم افزایی اقتصادی بین کشورهای مستقل و در حال توسعه مانند اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از یک ضرورت به یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی پذیرش ظرفیت ها را دارد. مطابق با آمادگی داخلی خود نقش فعال تری در این اتحادیه ایفا می کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: با نهایی شدن درخواست ایران برای عضویت ناظر در اجلاس جاری، روابط سیاسی و اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه بیشتر تقویت خواهد شد.

متن کامل سخنان عارف در نشست نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای نیکول پاشینیان عزیز
نخست وزیر محترم ارمنستان؛
نخست وزیران محترم کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛
نخست وزیر عضو ناظر اتحادیه اوراسیا؛

سلام علیکم

ابتدا از جناب آقای پاشینیان، نخست وزیر محترم ارمنستان و مردم شریف این کشور به خاطر مهمان نوازی گرم و متینشان تشکر می کنم. همچنین مایلم از حضور و سخنرانی در این جلسه و همراهی شما ابراز خرسندی کنم.

عالیجناب؛

مایه تاسف است که گزارش دهیم سال گذشته جهان شاهد بزرگترین جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه بود. زبان قادر به بیان جنایات وحشتناک این رژیم در کشتار کور و وحشیانه زنان، کودکان و مردم بی گناه و بی دفاع در لبنان نیست. معلوم نیست با شنیدن این جملات اکنون چند خانه بر سر کودکان و ساکنان بی گناه لبنان فرو می ریزد.

متأسفانه شاهد این هستیم که ناتوانی جامعه جهانی در برقراری آتش بس و جلوگیری از کشتار غزه باعث شده است که ابعاد جنایات این رژیم در منطقه گسترش یابد. رژیم صهیونیستی نشان داده است که به هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی پایبند نیست و کوچکترین تعهدی به انسانیت و حقوق بشر احساس نمی کند. ادامه این روند برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است و لازم است جامعه جهانی هرچه سریعتر به آن پاسخ دهد.

مخاطبان عزیز

جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به عنوان یک شریک قابل اعتماد در منطقه، برای تقویت و گسترش روابط سیاسی و به ویژه اقتصادی در سطوح دوجانبه و چندجانبه تلاش می کند. ما بر این باوریم که توسعه اقتصادی پایدار تنها از طریق تعمیق همکاری‌های سازنده بین کشورهای منطقه امکان‌پذیر خواهد بود و پلتفرم‌هایی مانند «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» نقش مهمی در دستیابی به این همکاری‌ها دارند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که اکنون به دهمین سالگرد تاسیس خود نزدیک می شود، یک ابتکار مهم در زمینه استفاده از ظرفیت های مشترک منطقه ای برای توسعه اقتصادی پایدار است. مجموع تولید ناخالص داخلی 2.4 تریلیون دلاری و تجارت خارجی 800 میلیارد دلاری و همچنین ساختار مترقی تعرفه در این اتحادیه، نوید ظهور یک بلوک اقتصادی قدرتمند در سطح بین المللی را می دهد.

به ویژه، باید توجه داشت که اعضای اتحادیه اوراسیا با هم تعدادی عناصر اقتصادی مکمل لازم برای ایجاد زنجیره‌های ارزش متفاوت از کشاورزی گرفته تا معدن و تولید را دارند.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در بررسی توانمندی های داخلی خود از جمله ظرفیت تجاری بالقوه بیش از 80 میلیارد دلار با اعضای اتحادیه، منابع غنی نفت و گاز، مزیت ترانزیتی قابل توجه و قابل توجه، نقش فعال تری را ایفا کند. مزایا این اتحادیه توانایی های فنی، فنی و نیروی انسانی را در اختیار خواهد گرفت. لذا امیدواریم هر چه زودتر مقدمات عضویت نظارتی جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم شود.

آقایان و خانم ها؛

در این زمینه، من به ویژه می خواهم گذرگاه شمال-جنوب را برجسته کنم یکی من می خواهم زمینه های کلیدی همکاری ایران و اعضای اتحادیه اوراسیا را برجسته کنم که می تواند یک ارتباط لجستیکی ارزشمند بین اوراسیا و بازارهای بزرگ و رو به رشدی مانند خلیج فارس، جنوب و جنوب شرق آسیا ایجاد کند.

جمهوری اسلامی ایران از مشارکت کشورهای عضو اتحادیه در بهره‌برداری از ظرفیت‌های فعلی این گذر استقبال می‌کند و متعهد به گسترش همکاری‌ها با اعضا در راستای توسعه ظرفیت‌های بالقوه این گذر است. ما معتقدیم بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان می توانند این کار را انجام دهند یکی آنها در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین سکوهای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سایر کشورها هستند و در این زمینه باید به ظرفیت 210 میلیون تنی بنادر ایران در جنوب اشاره کرد که طبیعتاً توسعه و افزایش خواهد یافت.

در این راستا، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تسهیلات ویژه ای در اختیار کشورهای عضو اتحادیه برای ایجاد مراکز لجستیک تجاری در پشت بنادر شمالی و جنوبی قرار دهد.

عالیجناب؛

اقتصاد جهانی همواره عرصه تعامل، همکاری و تبادل بین تمامی بازیگران و کشورها بوده است. اما آمریکا با سوء استفاده از تسلط خود بر بازارها و سازوکارهای مالی، تجاری و اقتصادی جهان، این ابزارها را برای پیشبرد منافع سیاسی و ژئوپلیتیک خود هدایت می کند. متأسفانه امروز می بینیم که این سازوکارهای بین المللی که برای تسهیل و توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی در سطح بین المللی است، به ابزاری برای اعمال اراده و خواسته های یکجانبه آمریکا تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس تاکنون قربانی این سیاست های تبعیض آمیز آمریکا بوده است.

با تأسف متذکر می شویم که در پی تحولات اخیر، دامنه سیاست تحریمی آمریکا به محیط اوراسیا نیز کشیده شده و سلاح ظالمانه تحریم علیه فعالان اقتصادی کشورهای مختلف این منطقه به کار گرفته شده است. تسلیح سازی اقتصاد در سطح بین المللی، هم افزایی اقتصادی بین کشورهای مستقل و کشورهای در حال توسعه مانند اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از یک امکان به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل می کند.

از طریق همکاری نزدیک و برابر بین کشورهای مستقل، می توان به خنثی کردن این سیاست ها امیدوار بود. ما معتقدیم که اتحادیه اقتصادی اوراسیا نمونه ای از این همکاری نزدیک و برابر بین کشورهای مستقل است. با این تعریف به نظر می رسد توسعه ابزارهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حوزه های مختلف مانند مبادلات مالی و بانکی و زیرساخت های لجستیکی باید در دستور کار اعضا قرار گیرد. توسعه همه جانبه جغرافیایی اعضای اتحادیه نیز می تواند نقش موثری در تقویت جایگاه این اتحادیه داشته باشد و در راستای چشم انداز سال 2045 این اتحادیه است.

مخاطبان عزیز

اولین گام جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت همکاری های خود با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال گذشته با انعقاد قرارداد تجارت آزاد با موفقیت برداشته شد. انتظار داریم این موضوع نقش موثری در توسعه روابط تجاری ما با اعضای اتحادیه داشته باشد. گام دوم، درخواست عضویت ناظر در این اتحادیه است که امیدواریم با انعقاد آن در نشست جاری، روابط سیاسی و اقتصادی ایران و کشورهای عضو اتحادیه را بیش از پیش تقویت کند.

همانطور که گفته شد، ما آماده ایفای نقش فعال و موثر در ابتکارات در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم و از همه ظرفیت ها برای تحقق این امر استفاده خواهیم کرد. زمینه های همکاری بسیاری پیش روی ما و شما وجود دارد. از توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های زیرساختی انرژی و برق گرفته تا حوزه‌های زیست‌محیطی و فناوری‌های پیشرفته، باید اشاره کنم که ایران توجه ویژه‌ای به توسعه اقتصاد دانش در بخش‌های مختلف دارد و در حال حاضر بیش از ۹۶۰۰ بخش دانش در بخش‌های ما وجود دارد. در کشور شرکت هایی از حوزه های مختلف از جمله نانوفناوری، بیوتکنولوژی و… فعالیت می کنند که این شرکت ها به ویژه در زمینه فناوری های نوین جایگاه بالایی بین المللی به دست آورده اند و قادر به رقابت با کشورهای پیشرو جهان هستند.

آقایان و خانم ها؛

تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد روابط با سایر کشورها بر اساس احترام و منفعت متقابل بدون توجه به تصمیمات و اقدامات قدرت های سلطه گر ادامه خواهد داشت. ما معتقدیم که عصر کنونی، عصر اقتصادهای نوظهور است و اهمیت ویژه ای برای ارتقای نقش کشورهای در حال توسعه در اقتصاد، تجارت و سیاست بین المللی قائل هستیم.

در پایان امیدوارم اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور پررنگ تمامی اعضا و شرکا با تمرکز بر منافع مشترک در جهت تحقق اهداف مورد نظر خود گام بردارد.

از توجه شما متشکرم.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما