انار یکی یکی از میوه های بهشتی با خواص درمانی فراوان است و از جمله این خواص می توان به کاهش بیماری های قلبی، پیشگیری از آرتروز، پیشگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

انار از پی ام آپ یکی این میوه یکی از محبوب ترین میوه ها در سراسر جهان است و خواص درمانی متعدد آن باعث اهمیت این میوه شده است. یکی به یکی از میوه های مورد استفاده در طب سنتی تبدیل شده است. انار را می توان به صورت تازه، در آب انار، رب انار و میوه های خشک و همچنین در تهیه انواع غذاها، سالادها، آب میوه ها، دسرها و تنقلات استفاده کرد.

از نظر تغذیه ای، انار حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، فیبر، پتاسیم و فولات است که برای حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش التهاب، بهبود هضم و افزایش انرژی بدن بسیار مفید است. تمام پتاسیم خود را از دست می دهد، اما آن را حفظ می کند.

فواید ترکیب رب انار و انار با گل

یکی رب انار یکی از محصولات پر مصرف این میوه است. محصولی است که با این بهانه تهیه می شود که این میوه در برخی مناطق مانند یزد و شهرهای شمالی کشور فراوان است و به این ترتیب آب انار را می جوشانند و غلیظ می کنند و به عنوان ادویه مخصوصاً در خورش فسنجان استفاده می کنند. و در تهیه زیتون البته ممکن است این رب ترش یا شیرین باشد با افزودن کمی شکر یا آب پرتقال یا آب پرتقال غنی می شود.

خوردن این میوه و آب آن به دلیل ترکیباتی که دارد باعث یبوست می شود، خوردن آن با دانه آن خاصیت ملین دارد اما به دلیل مشکلات دفعی بهتر است یک چهارم آن را با دانه و بقیه را بدون دانه میل کنید. از آنجایی که این میوه گاز آور است، مصرف آن با گیاهی گرم و معطر مانند گل همیشه بهار نفخ را برطرف می کند.

خوردن انار یا آب آن به تنهایی باعث سوء هاضمه و سوزش معده می شود، بنابراین مصرف آن به همراه گلپر توصیه می شود مصرف مقدار کمی انار گلپر بعد از غذا به هضم غذا کمک می کند.

خواص میوه انار که از سلامت بدن محافظت می کند

کاهش بیماری های قلبی: دانه های انار حاوی اسید پونیک است که به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

پیشگیری از بیماری های آرتریت: ترکیبات انار دارای خواص ضد التهابی است و مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره انار از عملکرد آنزیم های آسیب رسان مفاصل در افراد مبتلا به آرتریت و انواع آرتریت (آرتریت) جلوگیری می کند.

پیشگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی: ترکیبات موجود در انار حاوی مواد ضد باکتری و ضد قارچ است و به کاهش بروز عفونت‌های قارچی و التهاب در دهان کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان: آنتی اکسیدان های موجود در انار با محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد از سرطان به ویژه سرطان سینه و پروستات پیشگیری می کند و طبق تحقیقات انجام شده میزان آنتی اکسیدان های موجود در انار سه برابر چای سبز است.

پیشگیری از دیابت: میوه انار ممکن است به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون کمک کند. انار به عنوان یک درمان سنتی دیابت در خاورمیانه و هند استفاده می شود.

پیشگیری از اختلالات مغزی ناشی از افزایش سن: ترکیبات موجود در این میوه با تحریک گردش خون و انتقال اکسیژن کافی به مغز، عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد، بنابراین مصرف آن به پیشگیری از بیماری های مغزی مانند آلزایمر کمک می کند.

استفاده از خواص انار در طب سنتی

به گفته پزشکان سنتی، طبیعت میوه انار از بیماری های ناشی از سرما و گرما محافظت می کند.

این میوه که اشتها آور، پاک کننده و رقیق کننده خون و صفرا است، برای پاکسازی خون و آکنه های صورت و دفع سموم ناشی از غذا و گوشت بد مفید است.

وجود عصاره مازو در پوست انار یکی داروی قابض برای درمان اسهال و برخی بیماری های پوستی است.

جوشانده پوست انار برای غرغره کردن در نظر گرفته شده است، اما شستن جوشانده غلیظ آن اشکالی ندارد، زیرا مصرف جوشانده غلیظ آن باعث استفراغ، انسداد روده و ناراحتی گوارشی می شود و جوشانده غلیظ پوست انار برای رنگرزی سنتی رایج است.

افرادی که از گلودرد رنج می برند می توانند پوست گل یا میوه انار حاوی تانن های ضد عفونی کننده و اسیدهای آلی را با مقداری برگ و پوست خشخاش بجوشانند و آب آن را صاف کرده و همراه با داروها روزی چند بار غرغره کنند. بیماری را درمان کند.

از انار برای درمان ورم های گرم داخلی مانند تورم کبد، تورم کلیه و تورم سایر اندام های داخلی استفاده می شود و صفرا را صاف می کند و ترشح و دفع آن را تسهیل می کند.

اگر در دستگاه گوارش به کرم کدو، آسکاریس یا انگل های دیگر مبتلا باشد، می تواند شش مثقال پوست ریشه انار را بجوشاند و هر روز دو مثقال بخورد تا سه روز روزه بگیرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما