دو نوع خوشبختی وجود دارد، اما تنها یکی از آنها دائمی است. بسیاری از ما درگیر اولی می شویم و برای خلق دومی راه دوری نمی رویم که از قضا احساس افزایش رفاه در زندگی را افزایش می دهد. پس چگونه می توانیم شادی پایدارتری را تجربه کنیم؟

به گزارش یونیوز، یکی از انواع شادی لذت بخش و لذت گرا است. درست مانند احساسی که از رابطه جنسی، مصرف مواد مخدر، گوش دادن به موسیقی راک اند رول، یا احساسی که از خوردن غذاهای خوشمزه و کسب درآمد قابل توجهی به ما دست می دهد: ما خوشحالیم، خوشحالیم، اما اوج این هیجان محدود است ما این کار را انجام می دهیم، و بعد از کمترین، بیشتر میل می کنیم، بنابراین به دنبال تجربه بالاتر بعدی هستیم.

اغلب این ایده به ما تلقین می شود که پول می تواند خوشبختی بخرد. اما پس از تجربه اولین تعطیلات مجلل و پرهزینه، احساس رضایت در تکرارهای بعدی کاهش می یابد و اغلب اوقات لذت به مرور زمان از بین می رود، به طوری که گاهی اوقات حتی ثروتمندترین افراد که می توانند لحظات شادی روزافزونی را تجربه کنند، دچار افسردگی می شوند.

اما نوع دیگری از شادی وجود دارد که دائمی و پایدار است. زیرا از جستجو و کسب فضیلت و معنای زندگی می آید.

در همین راستا، نتایج تحقیقات الیزابت دان از دانشگاه بریتیش کلمبیا که در مجله Science منتشر شده است، نشان می‌دهد افرادی که پول خود را خرج دیگران می‌کنند یا کمک‌های مالی رایگان یا کمک‌های مالی به دیگران می‌کنند، بیشتر از کسانی که خرج می‌کنند، هستند. پول آنها آنها به طور قابل توجهی شادی، رضایت و شادی بیشتری را به تنهایی تجربه می کنند.

مطالعه‌ای که اخیرا توسط لورا آکنین و همکارانش در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد، نشان داد که کودکان دو ساله در هنگام غذا دادن به دیگران نسبت به زمانی که غذای خودشان را می‌خورند، شادی بیشتری را تجربه می‌کنند.

محققان علوم اعصاب و روانکاوان به این نتیجه رسیده اند که این نوع شادی پایدار صرفاً با خرج کردن پول برای دیگران به دست نمی آید، بلکه این احساس پایدار شادی ناشی از قدرت شفقت است. بنابراین کمک یا حمایت از دیگران به هر نحوی به تضمین شادی پایدار کمک می کند.

در همین حال، مطالعات نشان داده است که افسردگی و اضطراب با تمرکز بر خود مرتبط است. بنابراین وقتی کاری را برای دیگری انجام می دهید، این تمرکز از خود به دیگری تغییر می کند و در نتیجه حس خوبی به فرد دست می دهد.

علاوه بر پرورش شفقت برای دیگران، افزایش ارتباطات اجتماعی مفید نیز می تواند با کاهش اضطراب و افسردگی به تجربه شادی پایدار کمک کند.

به شادی مانند یک وعده غذایی فکر کنید: یک دسر ناسالم می تواند لذت فوری را به ارمغان بیاورد، اما یک وعده غذایی سالم به شما انرژی سالمی می بخشد.

با این حال، محققان تاکید می کنند که افراد برای سلامت روانی و رضایت از زندگی خود باید هر دو نوع شادی را به طور متعادل تجربه کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما