به گزارش مانیبان به نقل از فرارو؛ پرداخت سود سهام در سه مرحله اجتناب ناپذیر به نظر می رسید، زیرا شرکت های بورسی نمی توانستند سهم خود را به موقع پرداخت کنند. سهامداران سود مرحله اول و دوم را به ترتیب در ابتدای زمستان و پایان سال گذشته دریافت کردند و واریز مرحله سوم به مبلغ 25 هزار میلیارد تومان به سال 1403 موکول شد. هفت ماه از سال گذشت و بر اساس آخرین اخبار، اختلاف حساب مپنا و دولت دلیل واریز فاز سوم سود سهام عدالت مشخص شده است.

نقش مپنا در عدم پرداخت سود سهام

سود سهام عدالت برای اجرای تمرین 1401، برای صاحبان پرتفوی حقوق صاحبان سهام 492 هزار تومان، مبلغ 446 هزار تومان، برای کسانی که دارای پرتفوی 532 هزار تومان هستند، مبلغ 482 هزار تومان محاسبه شده است. و برای صاحبان سبد سهام یک میلیون تومانی 906 هزار تومان.

به دلیل شهرت ضعیف برخی از شرکت ها، پرداخت سود سهام در سه مرحله برنامه ریزی شد. سید احسان خاندوزی وزیر وقت اقتصاد بهار امسال حتی با زبان تهدید وارد عمل شد و گفت که با شرکت های بدهکار برخورد قانونی می کنم اما با توجه به اینکه مشکل بزرگی به نام کمبود نقدینگی وجود دارد. ، دوباره فرصتی برای تسویه و پرداخت بدهی تلقی شد.

صاحبان سهام عدالت برای سود سهام عدالت در سال 1401 25 تریلیون تومب مطالبه می کنند. ابتدا نام هشت شرکت به عنوان مقصر در دسترس عموم قرار گرفت، اما زمانی که شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اوایل تابستان 1403 فهرست را به روز کرد. اسامی چهار شرکت مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بندرعباس منتشر شد. شرکت های پالایش نفت و انرژی فجر خلیج فارس همچنان در لیست باقی ماندند.

دو شرکت اول به سرعت وارد عمل شدند و هلدینگ خلیج فارس در پایان تابستان توانست نام خود را از لیست بدهکاران حذف کند. بررسی خبرها نشان می دهد که 24.5 میلیارد تومان پول جمع آوری شده و پرداخت مرحله سوم سود سرمایه تنها 500 میلیارد تومان از مپنا است اما به دلیل ادعای جدید مپنا کار فلج شد.

سود سهام عدالت اسیر بدهی های کوچک و مطالبات کلان

تاخیر در پرداخت سومین قسط سود سهام زمانی پیچیده شد که شرکت های بدهکار دیگران را مقصر دانستند. هلدینگ خلیج فارس و مپنا، 16 شهریور امسال به ترتیب 2.5 میلیارد تومان و 500 میلیارد تومان بدهی داشتند.

هلدینگ خلیج فارس مدعی بود که به دو شرکت دیگر بدهکار است و مپنا نیز همین ادعا را علیه وزارت نیرو مطرح کرد. هر دو بهانه آوردند تا زمانی که صاحبان سهام خود را دریافت نکنند قادر به پرداخت آن نیستند. صحبت از بدهی هنگفت هزار هزار میلیارد تومانی است در حالی که 49 میلیون سهامدار در نهایت مبلغ 500 هزار تومان را طلب می کنند. برخی رسانه ها تعبیر خنده داری را برگزیده اند و نوشته اند که با نوعی وام مسکن میلیاردی مواجه هستیم که دود آن به چشم معدود صاحبان سهام می رود.

علت تاخیر در پرداخت فاز سوم سهام مشخص شد. واریز فاز سوم سود سهام از چهارشنبه 13 مهرماه رنگ آبرومندانه ای به خود گرفت.

توجیه مپنا برای عدم پرداخت سود سهام

مرحله سوم پرداخت سود سهام واقعا ناچیز است. با احتساب اینکه 24.5 میلیارد تومان از سایر شرکت ها وصول شده و فقط شرکت مپنا باید 500 میلیارد تومان واریز کند. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: با این مبلغ حداقل پنج مکاتبه با مپنا انجام شده است.

مپنا علاوه بر نامه های معمول به پیگیری قانونی و شکایت تجاوز جنسی تهدید شده است. اما این روش هنوز جواب نداده است. مپنا با بیان اینکه کمبود نقدینگی مشکلی ندارد، اما طی مراحل قانونی از دولت انتظار پرداخت 500 میلیارد تومان بدهی به سهامداران را دارد: «امروز مپنا بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار حسابرسی شده از کارفرمایان دولتی و طی مکاتبات متعدد دارد. با منابع ذیربط: «شما برای پرداخت بدهی 500 میلیارد تومانی سود سهام از طریق اعتبارات، سهام یا دارایی های غیرپولی اعلام آمادگی کرده اید، اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکرده اید».

مپنا حتی پیشنهاد داده است تا بازرگانان دولتی بدهی خود را به این گروه به صورت اقساطی بپردازند تا تقاضای هر سهم 500 میلیارد تومان تامین شود. احتمالاً قبلاً فهمیده اید که چرا به کل این ماجرا بحران گروگان گیری میلیارد دلاری می گویند.

پایان دعوای مپنا با دولت

پرداخت سود سهام عدالت فاز سوم از روز چهارشنبه 13 مهرماه رنگ و بویی آبرومندانه به خود گرفت. کشیدن پای خود به شورای عالی بورس یعنی تهدید و ارعاب. یعنی اگر بتوانیم تخلفی را تشخیص دهیم، اقدام و پیگیری امن است.

شرکت مپنا برای عقب نماندن ابتکار عمل کرده است. مپنا پیشنهاد دیگری را برای تسویه بدهی خود مطرح کرد و خواستار تسویه بدهی در صورت امکان از طریق تصفیه دارایی ها یا سهام غیرپولی شد. این یکی نباید جدی گرفته شود، زیرا تا کنون 98 درصد مبلغ جذب شده است. مپنا بنا به دلایلی امیدوار است به نقشه خود برسد و از این مبارزه پیروز بیرون بیاید.

دولت اکنون رسماً در طرف دیگر دعوا قرار گرفته و اگرچه نمی‌خواهد با 500 میلیارد تومبای غیرممکن در افکار عمومی شرمنده شود، اما در دو ماه اخیر مجبور به سر و صدا در مواردی مانند کاهش شده است. صف وام ازدواج، تزریق نقدینگی به بورس و پرداخت مطالبات صنفی پرستاران و… همچنان دست در جیب خود بگذارید.

تسلیم شدن در برابر خواسته مپنا برای دولت هزینه گزافی خواهد داشت و نحوه مبارزه با دولت و پیمانکاران دولتی را به دیگران آموزش می دهد. بنابراین دولت در حال بررسی فشار نهادهای نظارتی بر مپنا است چرا که به نظر آنها بدهی 500 میلیارد تنی سهام ارتباطی به روابط مپنا با دولت ندارد. افکار عمومی و رسانه ها در این میان نقش تعیین کننده ای دارند. به عنوان مثال یکی از رسانه ها در مورد تاخیر در پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت نوشت: اگر شرکت بزرگی مانند مپنا برای وصول مطالبات خود به دولت نیاید، نباید سهامداران عدالت را که از اقشار ضعیف هستند مجبور کند. یا طبقه متوسط ​​جامعه از نظر درآمدی، سازش: پرداخت مبلغ ناچیز 500 میلیارد تومانی به ضعیف ترین بخش ها را مشروط به دریافت 120 میلیارد تومان مطالبه از دولت کنید.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما