پیاده سازی همگام سازی حقوق بازنشستگان تنها با 40 درصد افزایش حقوق یکی این یکی از مطالبات برحق بازنشستگان در روزهای اخیر با توجه به وعده وزیر کار مبنی بر اولویت اجرای همسان سازی از دولت است. حقوق بازنشستگان بسیاری خواستار تسویه و تسویه کامل معوقات و همچنین اجرای تناسب حقوق بازنشستگی شده اند.

اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان با افزایش 40 درصدی حقوق؟

احمد میدری وزیر کار گفت: در بحث بیمه، ناکافی بودن مزایای بازنشستگی و فاصله بین درآمد مستمری بگیران از صندوق تامین اجتماعی با میانگین هزینه خانوار، عدم تعادل مالی بلندمدت صندوق‌های بازنشستگی و کاهش نرخ بحران سالمندی یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که وزیر امور اجتماعی در این زمینه نسبت به اخذ بدهی دولت از صندوق‌های بازنشستگی و ایجاد «آیین‌نامه سرمایه‌گذاری سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی» برای افزایش ذخایر صندوق، حفظ حقوق و تعهدات بین نسلی بیمه شدگان، تقویت حاکمیت شرکتی، شفافیت در امور سرمایه گذاری و همچنین افزایش سودآوری و کارایی سبد سرمایه گذاری و کاهش تعداد شرکت ها از جمله راهکارهای حل این چالش هاست.

به عقیده وی همچنین تغییر رویکرد سرمایه گذاری در بورس، واگذاری سهام مدیریتی یا کنترلی صندوق های بازنشستگی و شرکت های خودی، ساماندهی معافیت های بیمه ای و ساماندهی لایه های بیمه ای تحت حمایت دولت ضروری است. معافیت کامل بیمه شدگان بدون کارفرما در سازمان بیمه اجتماعی، ایجاد انصاف در پرداخت حقوق کارکنان و مستمری بگیران و همسان سازی متناسب حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و حق بیمه مشمول کسر مزایای مشابه و معادل مستمری بگیران که به موجب آن مستمری مستمری بگیران بدون حداقل دستمزد به گونه ای تناسب می یابد که در پایان سال سوم برنامه هفتم نسبت مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد همان افراد تعیین شود. اولین مستمری سالمندی باید به نسبت حداقل دستمزد سالی که مستمری تعیین می شود و تناسب پرداخت مستمری بازنشستگی از صندوق تامین اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بر اساس محاسبات بیمه ای باشد. و در چارچوب بندهای (3) و (4) سیاست کلی تامین اجتماعی نیز یکی از راهکارها می باشد. اینها چالش محسوب می شوند.

وظیفه یکسان سازی متناسب حقوق بازنشستگان باید انجام شود

رئیس کانون بازنشستگان قزوین گفت: باید تکلیف تناسب حقوق بازنشستگان را به پایان برسانیم، علاوه بر این، حقوق به سختی پرداخت می شود، اما باید توجه داشت که مستمری بگیر پس از دریافت حقوق، اقساط را پرداخت می کند. .

به گزارش ایلنا، فعالان صنفی بازنشستگان قزوین خواستار تعیین تکلیف تناسب شدند.

عصر امروز نشست مشترک مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با انجمن های کارگری و کارفرمایی قزوین در هیئت مدیره تامین اجتماعی استان برگزار شد.

محمد اسدی در نشست مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشکل های کارگری و کسب و کار قزوین گفت: بیمارستان تامین اجتماعی قزوین بدهکار است؛ بیمارستان تامین اجتماعی قزوین بدهکار است. تقاضا داریم برای تسویه این بدهی ها وام اعطا شود. همچنین فرماندار و مسئولان مختلف با بیمارستان های خصوصی جلسه ای برگزار کردند اما نتوانستند آنها را برای عقد قرارداد با سازمان تامین اجتماعی متقاعد کنند. حل این چالش یکی از خواسته های مستمری بگیران ماست.

وی افزود: باید تکلیف تناسب را روشن کنیم.

اسدی درباره بیمه تکمیلی گفت: در بیمارستان تامین اجتماعی یک دهم افراد نمی توانند مزایا دریافت کنند، آنجا بیمه تکمیلی به نوعی به تامین اجتماعی کمک می کند، اگر کمک کرد نباید فلج کنیم.

اسدی همچنین افزود: پرداخت حقوق سخت است اما باید توجه داشت که مستمری بگیر اقساط را بر اساس روز دریافت حقوق پرداخت می کند و تاریخ پرداخت نباید تغییر کند.

حقوق بازنشستگی متناسب

کمبود منابع مالی: یکی یکی از مشکلات اساسی طرح تناسب کمبود منابع مالی نهادهای تامین اجتماعی است. این سازمان با چالش های بودجه ای بزرگی مواجه است و افزایش تعداد بازنشستگان و محدودیت منابع، اجرای کامل این طرح را با مشکل مواجه کرده است.

عدم ایفای تعهدات دولت: دولت موظف است بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت و در تامین منابع مالی این طرح کمک کند. اما تاخیر در بازپرداخت بدهی ها و کمبود منابع دولتی از عوامل مهمی بوده که پرداخت حقوق کامل و عادلانه بازنشستگان را به تاخیر انداخته است.

افزایش تورم و بی ثباتی اقتصادی: تورم بالای کشور و بی ثباتی اقتصادی باعث شده است که مستمری بگیران حتی پس از اجرای طرح تناسب نیز با مشکلات اقتصادی مواجه باشند. افزایش قیمت کالاها و خدمات تاثیر زیادی بر قدرت خرید آنها داشت.

نابرابری در توزیع: برخی از بازنشستگان معتقدند که توزیع منابع در طرح تناسب ناعادلانه است و تفاوت حقوق بازنشستگان را به اندازه کافی در نظر نمی گیرد. این مشکل باعث نارضایتی گروه های مختلف مستمری بگیران شده است.

اقدامات و برنامه های آتی

برای رفع چالش های موجود و بهبود شرایط مستمری بگیران، راهکارها و برنامه های متعددی در نظر گرفته شده است:

افزایش حمایت دولت: تأمین بودجه اضافی دولتی برای اجرای جامع تر و عادلانه تر تناسب یکی این یکی از مهم ترین راه حل هاست. بررسی ساختار حقوقی مستمری بگیران: برنامه ریزی برای بررسی و بررسی حقوق و مزایای مستمری بگیران بر اساس شرایط اقتصادی کشور از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

تثبیت تورم و بهبود اقتصاد: تلاش برای تثبیت وضعیت اقتصادی و کاهش تورم یکی از راهکارهای اساسی است تا آثار تناسب تأثیر ماندگارتری بر معیشت مستمری بگیران داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما