صاحب سهام عدالت سود سال 1401 سرمایه سهامدر مجموع 25 هزار میلیارد تومان طلب دارند اما بعید است سهم هر نفر از 500 هزار تومان بیشتر شود.

پاشنه آشیل همه بازارهای مالی جهان ریسک سیستماتیک است. زیرا معیار و معیاری برای سنجش آنها در تصمیم گیری ها وجود ندارد و حتی زمان اجرای آنها نیز معمولاً تقریبی و تصادفی نیست. البته این ریسک ها می توانند کل بازار را تحت تاثیر قرار دهند و روند نزولی را تعیین کنند.

سود سهام 1401 طبق روال عادی باید تا پایان سال 1402 واریز می شد، اما با وجود اینکه در نیمه راه 1403 هستیم، هنوز خبری از قسط سوم سود سهام نیست.

توزیع سود سهام در سه مرحله اجتناب ناپذیر به نظر می رسید زیرا شرکت های بورسی نمی توانند سهم خود را به موقع پرداخت کنند. سود مرحله اول و دوم به ترتیب در ابتدای زمستان و پایان سال گذشته توسط سهامداران دریافت شد و واریز مرحله سوم به مبلغ 25 میلیارد تومان به سال 1403 موکول شد. هفت ماه از سال می گذرد و طبق آخرین اخبار، اختلاف حساب مپنا و دولت دلیل واریز فاز سوم سود سهام عدالت مشخص شده است.

نقش مپنا در عدم پرداخت سود سهام

سود سهام عدالت عملکرد سال مالی 1401 برای صاحبان پرتفوی سهام 492 هزار تومانی به مبلغ 446 هزار تومان و برای افرادی که دارای پرتفوی 532 هزار تومانی به مبلغ 482 هزار تومان هستند محاسبه شد. و برای صاحبان سبد سهام یک میلیون تومان 906000 تومان.

به دلیل شهرت ضعیف برخی از شرکت ها، قرار شد سود سهام عدالت در سه مرحله پرداخت شود. سید احسان خاندوزی وزیر وقت اقتصاد بهار امسال حتی زبان تهدید را به زبان آورد و گفت که با شرکت های بدهکار برخورد قانونی می کنم اما به این بهانه که بار دیگر مشکل اساسی به نام کمبود نقدینگی ایجاد شده است. به فکر راهی برای تسویه و پرداخت بدهی بود.

صاحبان سهام عدالت 25 میلیارد تومان برای سود سهام عدالت در سال 1401 طلب دارند. در ابتدا نام هشت شرکت به عنوان مقصر شناخته می شد، اما با به روز رسانی فهرست اوراق بهادار مرکزی و شرکت تسویه وجوه در اوایل تابستان 1403، نام چهار شرکت مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس مشخص شد. شرکت و انرژی فجر خلیج فارس همچنان در لیست باقی ماندند.

دو شرکت اول به سرعت واکنش نشان دادند و هلدینگ خلیج فارس در پایان تابستان موفق شد نام خود را از لیست بدهکاران حذف کند. بررسی اخبار نشان می دهد که 24.5 میلیارد تومان پول جمع آوری شده و پرداخت سود مرحله سوم سهام تنها 500 میلیارد تومان از مپنا است اما به دلیل ادعای جدید مپنا کار مسدود شد.

سهام عدالت گرفتار بدهی های کوچک و مطالبات کلان

تاخیر در پرداخت قسط سوم سود سهام زمانی پیچیده تر شد که شرکت های بدهکار تقصیر را به گردن دیگران انداختند. هلدینگ خلیج فارس و مپنا، 16 شهریور امسال به ترتیب 2.5 میلیارد تومان و 500 میلیارد تومان بدهی داشتند.

هلدینگ خلیج فارس مدعی بود که به دو شرکت دیگر بدهکار است و مپنا نیز همین ادعا را علیه وزارت نیرو مطرح کرد. هر دو عذرخواهی کردند و گفتند که فقط پس از دریافت ادعای سهامداران می توانند پرداخت کنند. صحبت از بدهی کلان یک میلیارد تومانی است در حالی که 49 میلیون سهامدار در نهایت مبلغ 500 هزار تومان را طلب می کنند. برخی رسانه ها تعبیری طنز برگزیده اند و نوشته اند که با نوعی وام مسکن میلیاردی مواجه هستیم که دود آن به چشم صاحبان لاغر سهام بلند می شود.

توجیه مپنا برای عدم پرداخت سود سهام

پرداخت سود سهام ردیف سوم واقعاً لنگ است. با توجه به اینکه 24.5 میلیارد تومان از سایر شرکت ها وصول شد و فقط شرکت مپنا باید 500 میلیارد تومان واریز کند. مدیر نظارت بر انتشارات سازمان بورس گفت: حداقل پنج مکاتبه با مپنا در خصوص این میزان پول انجام شده است.

مپنا علاوه بر نامه های معمول، به پیگیری قانونی و تشکیل اخطاریه تخلف نیز تهدید شد. اما این روش هنوز جواب نداده است. مپنا می گوید کمبود نقدینگی مشکلی نیست، اما انتظار دارد دولت در چارچوب اقدامات قانونی، بدهی 500 میلیارد تومانی به سهامداران را تسویه کند: «امروز مپنا ادعای بیش از 120 میلیارد تومانی کارفرمایان دولتی را تایید کرده است و «علاوه بر مکاتبات متعدد با منابع ذیربط وی برای تسویه بدهی 500 میلیارد تومانی خود از طریق سود سهام مطالبات، سهام یا دارایی های مادی اعلام آمادگی کرده است، اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نشده است.

مپنا حتی پیشنهاد داده است که کارفرمایان دولتی بدهی خود را به این گروه به صورت اقساطی پرداخت کنند تا بتوانند تقاضای 500 میلیارد تومانی سهام عدالت را تسویه کنند. احتمالاً تا به حال متوجه شده اید که چرا کل ماجرا را بحران گروگان چند میلیارد دلاری می نامند.

نتیجه اختلاف مپنا با دولت سهام عدالت

واریز فاز سوم سود سهام عدالت از چهارشنبه 13 مهر ماه چهره آبرومندانه ای به خود گرفت. تأثیرگذاری بر شورای عالی بورس به معنای تهدید و ارعاب است. یعنی اگر بتوانیم تخلفی را تشخیص دهیم، اقدام و پیگیری قطعی است.

شرکت مپنا برای عقب نماندن پیش قدم شده است. مپنا پیشنهاد دیگری برای پرداخت بدهی های خود روی میز گذاشت و خواستار تسویه بدهی ها در صورت امکان از طریق انحلال دارایی ها یا سهام غیرنقدی شد. این یکی نباید جدی گرفته شود زیرا تا کنون 98 درصد از این مبلغ بازیابی شده است. مپنا بنا به دلایلی امیدوار است نقشه خود را عملی کند و از این نبرد پیروز بیرون بیاید.

دولت اکنون رسماً در آن سوی دعوا قرار گرفته است و اگرچه نمی خواهد با 500 میلیارد تومان غیرممکن در مقابل افکار عمومی شرمنده شود، اما در دو ماه اخیر مجبور به ساختن مواردی مانند نویز سفید شده است. کاهش صف وام ازدواج، تامین نقدینگی بورس و تسویه مطالبات صنفی پرستاران. و… مدام دستش را در جیبش می برد.

تن دادن به خواسته مپنا برای دولت گران تمام می شود و به دیگران یاد می دهد که چگونه با دولت و پیمانکاران دولتی مبارزه کنند. از این رو دولت به دلیل اینکه بدهی 500 میلیارد تومانی سهام مپنا ربطی به معاملات مپنا با دولت ندارد، به فکر فشار آوردن به مپنا از سوی نهادهای نظارتی است. افکار عمومی و رسانه ها در این امر نقش اساسی دارند. به عنوان مثال، یکی از رسانه ها درباره تاخیر در پرداخت سومین مرحله سود سهام عدالت نوشت: اگر شرکت بزرگی مانند مپنا نتواند برای وصول بدهی خود به دولت برسد، باید به سهامداران عدالت که از اقشار ضعیف یا فقیر هستند مراجعه کند. طبقه متوسط ​​جامعه را وادار به مصالحه از نظر درآمدی برای برآوردن خواسته های خود کند. پرداخت مبلغ ناچیز 500 میلیارد تومانی به اقشار ضعیف را مشروط به دریافت 120 میلیارد تومان طلب دولت کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما