مریم فخری: نوسانات نرخ ارز موقتی است. این عبارتی است که اکثر اقتصاددانان در رابطه با شرایط کنونی بازار ارز مطرح می کنند. آنها معتقدند انتظارات مردم از بازار ارز منطقی شده و این توقعات منطقی در نهایت شرایطی را ایجاد کرده که نرخ ارز ثبات خود را حفظ کند.

در این شرایط، گزارش‌ها حاکی از آن است که بازارساز برای کنترل قیمت‌ها قاطعانه عمل کرده و بر همین اساس، معامله‌گران می‌گویند اقدامات اخیر بازارساز نشان از اتخاذ سیاست‌های جدید مدیریت بازار دارد که شامل «معرفی تزریق ارز» متعلق به بازار تهران و کنترل قیمت به دلار نشان داده شده است.

غلبه بر پنج بحران

تحقیقات نشان می دهد بازار ارز از ابتدای سال تاکنون با پنج بحران بزرگ مواجه بوده و شهادت سید حسن نصرالله را می توان ششمین وضعیت بحرانی این بازار برشمرد. در شش ماهه اول سال شاهد پنج تحول مهم در کشور بودیم: اجرای وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و حملات اسرائیل به لبنان.

از عصر جمعه و با اعلام اخبار منفی از حوزه سیاسی، بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان داد و افزایش قیمت داشت. این یک روند عادی در بازار طلا و ارز است و با تشدید تنش های سیاسی شاهد افزایش قیمت ها در این بازارها هستیم، اما همانطور که تجربه سال های گذشته نشان داده افزایش قیمت ها در این بخش چندان دوام نمی آورد و در عرض چند روز تثبیت می شود، بازار بهبود می یابد.

این اتفاق در هنگام شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز افتاد. قیمت دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به 62 هزار تومان رسید اما در عرض چند روز کاهش یافت و به کانال های 58،59،59 تومان بازگشت.

در روزهای اخیر با وجود تشدید تنش های منطقه ای، قیمت دلار حدود 59 هزار تومان در نوسان بود، اما از شامگاه جمعه و با اعلام اخبار سیاسی این نرخ افزایش یافت و هم اکنون در کریدور اول کانال 60 هزار تومان قرار دارد. .

هشدار جدی یک اقتصاددان به خریداران ارز

علی اصغر جمعه ای، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار ارز با بیان اینکه التهابات و مشکلات سیاسی همه بازارهای مالی و اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و این مشکل تنها دامن گیر ایران نمی شود، می گوید: اقتصاد کشور ما با انواع مختلف بود. مشکلاتی که در ماه های اخیر با چالش هایی مواجه بوده است که از جمله آنها می توان به شهادت رئیس جمهور، بمباران کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران و حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی اشاره کرد و اگر قرار بود این حملات در کشوری انجام شود، افزایش نرخ ارز یک جهش شدید.

وی می افزاید: تجربه یک سال و نیم اخیر در ایران نشان داده است که با وجود تنش های سیاسی فراوان داخلی و خارجی، نرخ ارز در محدوده مشخصی در نوسان بوده و به عبارتی با مدیریت صحیح بازارساز، نرخ ارز در حال تغییر است. پس از هرگونه تنش سیاسی و نوسانات قیمت به خوبی تحت کنترل بود. ارز پس از مدت کوتاهی ناپدید می شود و دلار به سطح قبلی خود باز می گردد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سمنان تاکید می کند: مردم در شرایط تنش سیاسی ترجیح می دهند ریال خود را با سایر دارایی ها مانند طلا و ارز مبادله کنند تا ارزش پول حفظ شود. اما ارز یک موضوع سیاسی است و سرمایه گذاری روی آن خطراتی دارد که مردم نیز از آن آگاه شده اند.

جمعه ای با اشاره به موقتی بودن تاثیر شوک های سیاسی اخیر بر بازار ارز، خاطرنشان کرد: افزایش یا کاهش نرخ دلار ناشی از تنش های سیاسی تاثیری موقت و کوتاه مدت دارد که نمونه ای از حمله به بازار ارز است. سفارت ایران در دمشق و واکنش ایران به رژیم صهیونیستی یکی از تنش های سیاسی سال گذشته است که تاثیرات کوتاه مدتی بر بازار ارز داشته است.

وی تاکید می کند: اگرچه حملات شب گذشته رژیم صهیونیستی به لبنان نیز می تواند منجر به نوسانات در بازارها شود، اما افزایش قیمت ارز موقتی خواهد بود و شاهد تکرار تجربه خوب قبلی بازارساز در حوزه ارز خواهیم بود. مدیریت

این کارشناس اقتصادی در خاتمه به رویکرد خوب بازارساز در مدیریت بازار ارز اشاره و خاطرنشان می کند: زمانی که تنش سیاسی وجود دارد افزایش شدید نرخ ارز مشاهده نمی شود که این امر نشان دهنده عملکرد خوب بانک مرکزی در حوزه پولی است. حوزه اتحادیه مدیریت ارز; به این ترتیب این بانک طی یک سال گذشته اقدامات مفیدی را برای کنترل رشد نقدینگی انجام داده است و می خواهیم این اقدامات را در دولت چهاردهم ادامه دهیم.

ارزش واقعی دلار پس از شوک های سیاسی

فرشید یزدانی، اقتصاددان و دبیر سابق شورای برنامه ریزی راهبردی سازمان تامین اجتماعی نیز می گوید: اسفند در سال 1401 نرخ دلار در محدوده 59 هزار تومان بود و اکنون پس از گذشت حدود 19 ماه همچنان نرخ ارز در همان محدوده 59 تا 61 هزار تومان است.

وی می افزاید: قبل از حمله اسرائیل به لبنان، ثبات نرخ ارز پس از نوسانات کوتاه مدت حاصل می شد، در حالی که در این مدت انواع درگیری های سیاسی و نظامی را در کشور و منطقه تجربه کردیم که مهمترین آنها جنگ موشکی ایران و اسرائیل و شهادت رئیس جمهور. با توجه به حادثه اخیر در لبنان، ممکن است نرخ ارز نیز افزایش یابد، اما مانند موارد قبلی در سال گذشته، ناپایدار، پایین و موقتی خواهد بود.

یزدانی توضیح می دهد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که در این 19 ماه علیرغم مهار تورم، باز هم تورم بالاتر از متوسط ​​بلندمدت کشور را تجربه کردیم و این شدت تورم قطعا بر بازار ارز تاثیر می گذاشت. اما پس از 19 ماه می توان دید که نرخ ارز ثبات نسبی خود را حفظ کرده است.

وی تصریح می کند: انتظارات مردم از بازار ارز منطقی شده و این توقعات منطقی در نهایت شرایطی را فراهم کرده که نرخ ارز ثبات خود را حفظ کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می کند: اهمیت انتظارات منطقی این است که اگر شوکی به اقتصاد و بازار ارز وارد می شد، نرخ ارز شروع به افزایش می کرد، اما پس از از بین رفتن اثر آن شوک، نرخ ارز دوباره کاهش می یافت. به قیمت پایداری آن بنابراین تکرار شوک های سیاسی و نظامی باعث شده مردم پس از از بین رفتن آثار شوک، تمایل به کاهش نرخ ارز داشته باشند. یعنی عده ای منتظرند که نرخ ارز حتی بیشتر از قیمت های فعلی کاهش پیدا کند.

وی یادآور می شود: بخشی از ثبات بازار ارز به روحیه مردم بستگی دارد. زیرا تعداد تحولات سیاسی و فاصله این تحولات به قدری کم بود که رفتار مردم منطقی شد. در نتیجه این رفتار منطقی، در صورت حمله نظامی اسرائیل، نرخ دلار اندکی افزایش یافته و سپس به سطح قبلی خود باز خواهد گشت.

یزدانی توضیح می دهد: یکی یکی از مشکلاتی که باعث عدم خرید ارز توسط مردم شده این است که فشار قیمت تمام شده در کشور زیاد است و افزایش نرخ ارز باعث گران شدن نیازهای اساسی مردم از جمله اجاره بهای خانه و کالاهای اساسی و غیره می شود. به دلیل فشارهای وارده، هزینه های ناشی از آن مردم را برای سرمایه گذاری در بازار ارز مردد می کند.

وی می افزاید: البته ورود به بازار ارز نسبت به گذشته محدودتر بود. بنابراین افرادی که خواهان ورود اندک به بازار ارز هستند با مشکلات و محدودیت هایی مواجه می شوند و در واقع بازار غیررسمی بسیار کوچک شده است.

یزدانی تاکید می کند: بخشی از ثبات بازار ارز به سیاست بانک مرکزی مربوط می شود; چون یکی یکی از سیاست های اصلی این نهاد ثبات اقتصادی و ثبات بازار ارز بوده و در تحقق اهداف خود موفق بوده است.

بیشتر بخوانید: فرمول تعیین قیمت واقعی ارز مشخص شد/ حکایت مصباحی مقدم از کشف قیمت واقعی ارز

پیش بینی جدید در مورد قیمت ارز در نیمه دوم سال/ وقتی ایران و آمریکا توافق کردند، قیمت دلار چه تغییری می کند؟

بازگشت آرامش به بازار ارز

این در حالی است که احمد فاطمی نماینده مجلس گفت: آشفتگی بازار ارز در یکی وی می گوید: دو سال گذشته توسط مدیریت خوب بانک مرکزی کنترل شده است، وی می گوید: حمله اسرائیل به لبنان و شهادت سید حسن نصرالله و همچنین حوادث سیاسی و امنیتی گذشته در منطقه، التهاب شدیدی را در منطقه ایجاد نخواهد کرد. بازار ارز

وی می افزاید: پیش از این و در سال های اخیر شاهد نوسانات و نوسانات شدیدی در بازار ارز بوده ایم، به طوری که بازار ارز ما به دلیل کوچکترین اتفاقات سیاسی و نظامی در منطقه و یا حتی اظهار نظر، دچار تلاطم و جهش هایی شده است. “

فاطمی تصریح می کند: در یک سال و نیم اخیر شاهد افزایش قیمت ها در بازار ارز به دلیل اتفاقات سیاسی بودیم اما با توجه به اقدامات انجام شده از قبل و همچنین افزایش درآمدهای ارزی در دستان کوشا. بانک مرکزی، نرخ ارز پس از یک افزایش اندک یک پسرفت، دوباره افزایش یافت.

فاطمی به ایسنا گفت: مدیریت خوب بانک مرکزی طی یک سال و نیم اخیر باعث شده این نوسانات به حداقل برسد و از نظر ثبات قیمت شاهد بهبود بازار ارز بوده ایم. این ثبات نسبی در بازار ارز در حالی وجود دارد که سال گذشته (از آغاز عملیات طوفان الاقصی) بزرگترین رویدادهای امنیتی منطقه از جمله عملیات صدیق ترور شهید هانیه و شهادت سید ابراهیم را داشتیم. رئیسی.

یکی از اعضای گروه مستقل مجلس می گوید: هر چند بعد از هر حادثه امنیتی قیمت ارز در بازار افزایش پیدا می کرد. اما واقعیت این است که این قیمت ها قبلا به شدت افزایش یافته است نبود و پس از چند روز آرامش دوباره به بازار ارز بازگشت.

وی گفت که ما به دولت آقای دکتر امیدواریم پزشکیان در ادامه با مدیریت خوب، این وضعیت ادامه خواهد داشت و حتی شاهد ثبات بیشتر در بازار ارز کشور خواهیم بود، تاکید می‌کند: حادثه لبنان مانند همه رویدادهای مشابه در منطقه، این موضوع را بار دیگر ثابت خواهد کرد. این بار با نوسانات موقت و کوتاه مدت مواجه خواهیم بود.

۲۲۳۲۲۵

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما