طول عمر چراغ خودرو به مواردی مانند نوع سیستم روشنایی و خود نور بستگی دارد. لامپ‌های هالوژن سنتی بین 500 تا 1000 ساعت دوام می‌آورند و اگرچه به نظر می‌رسد عمر معقولی دارند، اما سریع‌تر از لامپ‌های مدرن فرسوده و خراب می‌شوند. به همین دلیل اکثر مردم خودروهای نو یا دست دوم می خرند و چراغ های جلوی خود را با مدل های بهتر تعویض می کنند.

به گزارش پدال، برخی از رانندگان در حال جایگزینی چراغ های استاندارد خودرو با انواع زنون یا HID و LED هستند. بدیهی است که این چراغ ها در شب روشنایی بهتری ارائه می دهند. وسایل نقلیه مجهز به چراغ های جلو زنون دارای منطقه روشنایی گسترده تر و چراغ های سفید هستند. طول عمر این نوع روشنایی به نوع استفاده و نوع نور بستگی دارد اما بین 2000 تا 3000 ساعت می باشد. علاوه بر این، چراغ های جلو LED انرژی کمتری مصرف می کنند و گرمای کمتری تولید می کنند. یکی دیگر از مزایای این چراغ ها در مقایسه با انواع هالوژن، قدرت روشنایی بالاتر آنها در شب است.

روشنایی LED طول عمر بیشتری دارد و به طور متوسط ​​50000 ساعت دوام می آورد. این می تواند به اندازه عمر ماشین باشد. البته اگر چراغ ال ای دی را داخل لامپ هالوژن استاندارد قرار دهید، عمر آن کاهش می یابد و به حدود 8000 ساعت می رسد. اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه از چراغ خودرو نگهداری کنیم؟ متأسفانه، رانندگان نمی توانند برای افزایش طول عمر چراغ های جلوی خود انجام دهند. روغن موتور، خنک کننده، روغن گیربکس، لنت ترمز و غیره. مانند سایر مواد مصرفی خودرو، لامپ های خودرو نیز باید به صورت دوره ای تعویض شوند. به عنوان مثال امکان سوختن لامپ های هالوژن به مرور زمان وجود دارد و همچنین امکان تیره شدن محفظه روشنایی وجود دارد. در نتیجه چنین تغییراتی، کاهش قدرت روشنایی خودرو، توزیع ناهموار نور و کاهش دید در شب به وجود می آید که به طور مستقیم بر ایمنی تأثیر می گذارد.

عواملی مانند نوع خودرو و سال ساخت آن، نوع لامپ و لامپ، کیفیت ساخت، عادات رانندگی و شرایط استفاده نیز می تواند بر طول عمر چراغ های خودرو تاثیر بگذارد. افرادی که اغلب در شب یا خارج از جاده رانندگی می کنند ممکن است نیاز به تعویض چراغ های جلوی خود زودتر از دیگران داشته باشند. به همین دلیل لازم است تمام چراغ های خودرو به طور مداوم بررسی شود. توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نورهای هالوژن ممکن است قبل از سوختن کامل بسیار کم باشد. اگر متوجه شدید نور لامپ ها ضعیف تر می شود، باید قبل از تمام شدن آنها را تعویض کنید.

پس چگونه چراغ های جلوی خودرو را عوض کنیم؟ خبر خوب این است که تعویض لامپ هالوژن سوخته کار سختی نیست و مراحل شامل مکان یابی محفظه لامپ، برداشتن پوشش لاستیکی، رها کردن فنر نگهدارنده و در نهایت برداشتن خود لامپ است. هنگام تعویض لامپ به قسمت شیشه ای دست نزنید، اجازه ندهید روغن و رطوبت با هم تماس پیدا کند، زیرا ممکن است لامپ داغ و سوخته در دست شما منفجر شود. همانطور که می دانید چراغ های خودرو در انواع و اشکال مختلف ساخته می شوند و نوع نور مورد نیاز شما به نوع نور هالوژن یا زنون بستگی دارد.

از لامپ های موجود در بازار می توان انواع H4، H3، H1، H7، H10 و H11 را برای لامپ های هالوژن و انواع D2S، D1R، D3R و D4R را برای لامپ های زنون برشمرد. برای اطمینان از انتخاب گزینه مناسب لازم است دفترچه راهنمای خودرو را مرور کنید، زیرا برخی از چراغ ها را نمی توان در هر خودرویی نصب کرد و ممکن است به سیستم الکتریکی خودرو آسیب برساند. علاوه بر چراغ ها، محفظه لامپ نیز باید بررسی شود تا از تاریکی و کدر نبودن آن اطمینان حاصل شود. روش های مختلفی برای ترمیم کاسه چراغ وجود دارد، اما در مواردی که امکان ترمیم آن وجود ندارد، بهتر است کل کاسه چراغ تعویض شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما