بازتاب آنلاین خبرگزاری بازتاب آنلاین؛ به نوعی نیمه اول سال 1403 در آخرین ساعات خود قرار دارد و تحلیل روند بازار حکایت از رفتار متفاوت آن دارد. بنابراین 186 روز اول سال روزهای سودآوری برای سرمایه گذاران طلا و ارز بود و از سوی دیگر، معامله گران ارز، معامله گران سهام و خریداران خودرو متحمل زیان هنگفتی شدند.

گزارش ها از روند بازار حاکی از آن است که قیمت طلا در نیمه اول سال 14.8 درصد و ارزها 13.9 درصد افزایش یافت، در حالی که دلار 2.8 درصد کاهش یافت و بازار سهام 4.4 درصد کاهش یافت. علاوه بر این قیمت انواع خودروهای تولیدی کشور از 5 به 135 میلیون تومان کاهش یافت.

484 هزار تومان سودی است که خریداران طلا با خرید هر گرم طلای 18 عیار طی 6 ماه گذشته کسب کرده اند. در حال حاضر قیمت هر گرم طلای 18 عیار 3 میلیون و 738 هزار تومان است در حالی که در ابتدای سال 1403 14.8 درصد ارزان شد.

یکی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا در نیمه اول سال افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی است. طلا در بازار جهانی 20.2 درصد یعنی 441 دلار گران شده و اکنون به 2622 دلار رسیده است.

اما بازار طلا در نیمه دوم سال به چه سمتی خواهد رفت؟ این نیز در شرایطی است که پیش بینی می شود قیمت جهانی طلا به بالای کانال 3000 دلاری برسد! نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر با پیش بینی وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال 1403 می گوید:

سوالی که این روزها زیاد از مردم می پرسند این است که آیا بازار در روزهای آینده افزایش می یابد یا قیمت ها موقتی خواهد بود؟ به نظر من امکان کاهش قیمت بسیار کم است. یعنی می توان گفت که احتمال آن 5 درصد هم نیست.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر تحلیل ها در بازارهای جهانی محقق شود، قطعا بازار داخلی تحت تاثیر قرار می گیرد.

قیمت ارز در نیمه اول سال از 5 کانال عبور کرد و به 44 میلیون تومان رسید. بررسی نمودار قیمت در بازار سکه نشان می دهد که قیمت هر قطعه سکه امامی با 5 میلیون و 409 هزار تومان افزایش به 44 میلیون و 215 هزار تومان رسید که رشد قیمتی 13.9 درصدی را نشان می دهد.

همانطور که در بازار طلا جهش قیمت اونس بر رشد شدید قیمت طلا در بازار ایران تاثیر گذاشت، قیمت ارزها نیز تحت تاثیر رفتار عجیب اونس طلا به کانال شکنی ادامه داد. نادر بذرافشان، رئیس سندیکای طلا و سکه درباره وضعیت بازار سکه در نیمه دوم سال می گوید: بازار سکه نیز با شرایط بازار طلا مواجه است، اما یک جایی وجود دارد که عده ای وارد می شوند. بازار طلای مذاب، زیرا حباب ارز بسیار افزایش یافته است. مردم قبلاً خرید سکه خود را کاهش داده اند.

وی می گوید: مثلاً حبابی که در سال های گذشته 300 هزار تومان بود، اکنون به 8 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. البته الان حباب پول 7 میلیون و 800 هزار تومان است.

بذرافشان می افزاید: متاسفانه یک سال رکود و کاهش تقاضا را پشت سر گذاشتیم و واحدهای تولیدی و توزیعی در 6 ماه گذشته وضعیت خوبی نداشتند.

اما روزهای مبارزه در بازار ارز گذشت. گزارش ها حاکی از آن است که طی شش ماه گذشته سود خریداران ارز منفی بوده است، بنابراین قیمت دلار در این مدت ۱۷۱۶ توکن ارزان شده است. این بدان معناست که دلار افت 2.8 درصدی را تجربه کرد و اکنون به 59230 رسیده است.

با توجه به این شرایط این سوال مطرح می شود که بازار ارز در نیمه دوم سال چه شرایطی را پشت سر خواهد گذاشت؟ سید کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درباره روند آینده بازار ارز می گوید: قیمت ارز و تقویت ریال بستگی به زمان های مختلف و توجه به سایر متغیرهای اقتصادی از جمله دارد. صادرات، اشتغال و بهره وری.

وی با اشاره به تاثیر درآمدهای ارزی و فروش نفت بر نرخ ارز می افزاید: اشتباه ما این است که از منظر نرخ ارز به تورم نگاه می کنیم. در صورتی که خود نرخ ارز عاملی است که باعث افزایش نرخ تورم می شود. بنابراین اگر در 6 ماهه دوم سال نقدینگی زیادی داریم و کنترل نقدینگی وجود ندارد، نباید نرخ ارز را ثابت نگه داریم.
معاون اسبق ارزی بانک مرکزی توضیح می دهد: برای کنترل نرخ ارز باید نرخ ارز و حداقل نرخ ترجیحی ارز را به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک کنیم و سپس نرخ بهینه ارز مشخص شود.

سیدعلی با اشاره به تصمیم گیری در مورد نرخ ارز و نرخ سود خاطرنشان می کند: از سوی دیگر کسری بودجه و افزایش نقدینگی بسیار مهم است و اگر در این دو حوزه به درستی عمل کنیم، نرخ ارز نیز افزایش می یابد. کنترل خواهد شد. .

حاشیه سود در بورس اوراق بهادار تهران در نیمه اول سال افزایش یافت. بنابراین بالاخره در روزهای پایانی تابستان باعث تغییر مدیرعامل سازمان بورس شد. گفتنی است، عملکرد بورس تهران در نیمه نخست سال نشان می دهد که افت 4.4 درصدی را تجربه کرده است. در این مدت شاخص کل بورس با 98 هزار و 87 واحد کاهش به رقم 2 میلیون و 97 هزار و 4 واحد رسید.

در این شرایط بازار سرمایه نیمه دوم سال را چگونه سپری می کند؟ مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازار سرمایه می گوید: پیش بینی می شود در نیمه دوم سال، بازار سرمایه ایران عملکرد بسیار بهتری نسبت به گذشته داشته باشد.

توضیح می دهد: عوامل متعددی از جمله تثبیت نرخ بهره و سیاست های انبساطی دولت ممکن است نقدینگی بیشتری را به سمت بازار سرمایه هدایت کند. به عنوان مثال کاهش فشارهای تورمی و تثبیت نرخ دلار باعث افزایش سودآوری شرکت های صادرات محور مانند پتروشیمی ها و فولاد می شود.

عبدالحمیدی ادامه داد: همچنین اصلاحات ساختاری در بورس و ارائه ابزارهای مالی جدید مانند صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) می تواند به افزایش عمق بازار و شفافیت آن کمک کند. در نتیجه، انتظار می‌رود بازار سرمایه با نوسانات کمتر و رشد پایدارتری همراه باشد، به‌ویژه در صنایعی که مستقیماً با نرخ‌های جهانی مرتبط هستند. بازار خودرو در شش ماه گذشته روند نزولی را تجربه کرد و خریداران خودروهای داخلی بین 5 تا 135 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.

همانطور که در گزارش ها مشاهده می شود، طی 6 ماه گذشته پراید 151 SE مدل 1403 با 5 میلیون تومان کاهش در بازار خودرو با قیمت 330 میلیون تومان به فروش رسید. قیمت پژو 206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402 با افت 35 میلیون تومانی و افزایش قیمت به 630 میلیون تومان رسیده است. پژو 207 مدل 1403 نیز با 80 میلیون تومان کاهش 730 میلیون تومان فروخته شد. اما پژو ELX-TU5 مدل 1402 با افت 30 میلیون تومانی به قیمت 800 میلیون تومان رسید.

تارا اتوماتیک V2 مدل 1403 در نیمه اول سال 1403 با افت 125 میلیون تومانی در بازار به قیمت 875 میلیون تومان رسید. آپشنال توربو اتوماتیک دناپلاس مدل 1402 با کاهش 105 میلیون تومانی به 935 میلیون تومان رسیده است.

راناپلاس مدل 1403 نیز 30 میلیون تومان ارزان شد و به قیمت 620 میلیون تومان رسید. راناپلاس مدل 1402 با 25 میلیون تومان کاهش 585 میلیون تومان در بازار به فروش رسید. همچنین ساینا اس دوگانه سوز مدل 1403 با کاهش 40 میلیون تومانی 430 میلیون تومان قیمت داشته است. اما سمند سورن پلاس EF7 دوگانه سوز مدل 1403 حدود 135 میلیون تومان و 705 میلیون تومان فروخته شد.

شاهین جی اتوماتیک CVT مدل 1403 نیز 105 میلیون تومان ارزان شد و 795 میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوییک کاهنده GX L مدل 1403 با 25 میلیون تومان کاهش با قیمت 415 میلیون تومان فروخته شد.

در خصوص وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال، کارشناسان و فعالان بازار بر این باورند که در سه ماهه گذشته بازار خودرو نشان داد که تقاضا به قدری کم بوده که به جای افزایش قیمت ها کاهش یافته است و اکنون با آغاز فصل پاییز و فصل سرما به نظر می رسد که رکود فعلی حتی جدی تر خواهد بود.

به گفته برخی کارشناسان، وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال به نرخ ارز بستگی دارد و اگر رشد نرخ ارز در ماه های پایانی سال اتفاق بیفتد، احتمالا قیمت ها در بازار خودرو تغییر خواهد کرد. . در غیر این صورت، رکود همچنان بر بازار خودرو حاکم خواهد بود.

فوتبال روزانه اینستاگرام
پیش بینی قیمت دلار در نیمه دوم سال 1403

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما