به گزارش بازتاب آنلاین، در طول شش دهه گذشته، از اوایل دهه 40 تا به امروز، توسعه در ایران با نابودی جنگل ها همراه بوده است و طبق آمار 43 درصد از جنگل های کشور از بین رفته اند و بیشتر آنها. مناطق جنگلی در رشته کوه های البرز نزدیک به دریا، در دریای خزر و در رشته کوه های زاگرس باقی مانده است.

جام جم در خبری یادداشت: به منظور جلوگیری از نابودی جنگل ها و احیای این اکوسیستم، کشت چوب از سال 1383 به عنوان زمینه ای برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای جویندگان کار در دستور کار قرار گرفت.

اکنون پس از 20 سال مشخص شده است که این طرح تا زمانی که با سرعت بیشتری پیش نرود و از حمایت ویژه برخوردار نشود، به اهداف تعیین شده خود نمی رسد. ایران کشوری است که وسعت آن تنها 7 درصد جنگل است. این مشکل اهمیت اکوسیستم های جنگلی کشور از جمله انواع گونه های جانوری و گیاهی را افزایش می دهد. حفظ درختان امروزه از جایگاه و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا یکی یکی از ابزارهای مهم برای مقابله با گرمایش زمین، وجود درختان است. آنها ظرفیت جذب بسیار بالایی دارند، حاوی دی اکسید کربن هستند و می توانند در کمترین زمان ممکن به بالاترین پالایش برسند.

به طور کلی، تنها مشکل تغییر اقلیم و گرمایش زمین نیست که اهمیت درختان را افزایش داده است، بلکه در مناطقی که جنگل حتی محدود است، برکات زیادی را نیز به همراه دارد که علاوه بر جذب گردشگر، ساکنان را با خود جذب کند. برای جلوگیری از تخریب جنگل ها، برنامه راهبردی زراعت چوب می تواند فرصتی برای استفاده از این منابع طبیعی در سال های آینده ایجاد کند.

در سال 1363 طرح کشت الوار به طور رسمی در کشور آغاز شد، اما با توجه به اینکه در آن زمان هنوز چوب جنگلی مورد بهره برداری قرار می گرفت و نرخ واردات مطلوب بود، کشت چوب برای تولیدکنندگان بخش خصوصی توجیه اقتصادی نداشت. پس از گذشت حدود یک دهه و از اواسط دهه 90، اجرای طرح تنفس جنگلی و برداشت چوب در تمامی جنگل های کشور ممنوع و متوقف شد. پس از آن و با افزایش نیاز صنعت چوب به مواد اولیه، استقبال برای اجرای پروژه های صنعت چوب نیز افزایش یافت.

خشک شدن جنگل، امروز بیشتر از دیروز

ایران در منطقه ای قرار دارد که نسبت مناطق جنگلی آن بسیار کم است یکی یکی از کشورهایی به حساب می آید که از کمترین جنگل استفاده می کند. امروزه مساحت جنگل های ایران حدود 10 میلیون هکتار است. در حالی که در گذشته این وسعت 18 میلیون هکتار بود، در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله بهره برداری بی رویه، توسعه شهرها و تأسیسات شهری و صنعتی و همچنین تخریب و تعرض به شدت کاهش یافته است. جنگل ها مهم ترین منبع چوب این کشور هستند.

در دهه های اخیر سالانه بالغ بر 5 میلیون مترمکعب چوب به صورت طرح دار از این جنگل ها برداشت می شود. همچنین شش تا هفت میلیون مترمکعب چوب به صورت استفاده سنتی توسط روستاییان و دامداران منطقه و نزدیک به دو میلیون مترمکعب چوب به صورت قاچاق برداشت شد. معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی کشور توضیح داد: 300 هزار هکتار طرح کشت الوار در کشور در حال اجراست.

نقی شعبانیان تصریح کرد: مردم برای کاشت یک میلیارد درخت برنامه ریزی کرده اند یکی وی به جام جم می گوید: یکی از برنامه ها و اقدامات محوری سازمان منابع طبیعی کشور است.یکی یکی از اهدافی که در «طرح مردمی یک میلیارد درخت» دنبال می شود، اجرا و توسعه بیشتر طرح زراعت الوار به منظور تامین بخشی از نیاز کارخانه های داخلی است. بر اساس تحقیقات پژوهشکده جنگل ها و مراتع کشور، حدود 900 هزار هکتار مزارع مختلف در کشور وجود دارد که می توان طرح کشت الوار را در آنها اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای اجرای طرح کشت چوب در کشور زیاد است، خاطرنشان کرد: بیشترین تقاضا در استان های ایلام، خوزستان، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان و زنجان است با بیان اینکه 50 درصد طرح کاشت یک میلیارد اصله در قالب طرح زراعت الوار در کشور اجرا می شود، ادامه می دهد: مابقی این طرح در قالب طرح های غنی سازی جنگل، بیابان زدایی و… اجرا می شود. بر اساس اعلام معاونت امور جنگل ها بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، خوزستان یکی از استان های هدف اجرای طرح یک میلیارد اصله درخت است که در این طرح 290 هزار هکتار در نظر گرفته شده است آب، خاک و زمین تعیین شده و در ابتدا 150000 هکتار در این مرحله کشت شد.

اکالیپتوس؛ منجی خوزستان

به نظر می رسد طرح «کاشت درختان اکالیپتوس» به تدریج در خوزستان رواج پیدا کرده و کشاورزان زیادی ترغیب شده اند که زمین های کم محصول یا بایر خود را به باغ اکالیپتوس تبدیل کنند. طرحی که در شرایط فعلی منافع اقتصادی خوبی به همراه دارد و به کشاورزان برای آینده جسارت داده است.

طرح کاشت اکالیپتوس از سوی سازمان منابع طبیعی با عنوان «کشت الوار» مطرح شد و در قالب طرح «کاشت یک میلیارد درخت» در حال اجراست، به طوری که افراد زیادی تشویق به ورود به این صنعت جدید شده اند. صنعتی که پیشگامان آن شرکت‌های تولیدی «مدی‌اف» در خوزستان مستقر بودند و اکنون چند صد هکتار از باغ‌های اکالیپتوس در زمین‌های آن به ثمر نشسته‌اند. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اعلام کرد با اجرای طرح زراعت الوار، تامین حداقل 50 کارخانه تولید چوب، کاغذ و … دی F و همچنین اسانس در استان تهیه می شود.

سهم خوزستان در طرح تولید الوار، تولید و کاشت سالانه 30 میلیون اصله درخت است. بر این اساس طی چهار سال 120 میلیون اصله درخت اکالیپتوس در نقاط مختلف این استان کاشته می شود. بر این اساس قرار است سالانه 80 میلیون اصله درخت اکالیپتوس کاشته شود و 290 هکتار از اراضی به این صورت زیر کشت شود تا برای 580 هزار نفر شغل ایجاد شود.

با توجه به تمهیدات لازم برای تامین آب طرح کشت الوار، کارگروهی به همراه سازمان آب و برق خوزستان تشکیل شده است که جلساتی در این زمینه و بر اساس آن به استثنای سال اول تا سوم آب مورد نیاز کشور کاهش می یابد. همچنین برای تامین آب مورد نیاز پروژه مذکور از آب نامتعارف، فاضلاب شهری، زهکش های نیشکر و … استفاده خواهد شد.

۲۳۳۲۱۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما