خشکی پوست به معنای خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن و حتی قرمزی است. با وجود تلاش مداوم شما برای مرطوب نگه داشتن پوست و صاف نگه داشتن پوست، نمی توانید از شر پوست خشک خلاص شوید.

به گزارش سلامت نیوز، وقت آن رسیده که پوست خود را نه تنها از بیرون بلکه از داخل نیز مرطوب کنید. در حالی که نوشیدن آب کافی می تواند به هیدراته و هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک کند، باید برای مبارزه با خشکی پوست، مواد مغذی ضروری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اینها شامل اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E، ویتامین C و غیره است که از داخل پوست را تغذیه و محافظت می کند. موجود است.

علائم خشکی پوست

اگرچه خشکی پوست در پاییز و زمستان رایج است، اما می توانید آن را حتی در فصول دیگر تجربه کنید. برخی از علائم رایج خشکی پوست عبارتند از:

پوسته پوسته شدن

سختی پوست

خارش

بافت خشن

خطوط ریز یا ترک در پوست

لایه برداری پوست

پوست تحریک شده و دردناک

8 ماده مغذی ضروری برای کنترل خشکی پوست

در اینجا 8 ماده غذایی وجود دارد که باید بخشی از رژیم غذایی شما برای مبارزه با خشکی پوست باشد:

1. ویتامین C

ویتامین C که برای تقویت ایمنی شناخته شده است، یک آنتی اکسیدان قوی است و همچنین جزء مهمی از سنتز کلاژن است. اگر پوست خشکی دارید که باعث لک، پوسته پوسته شدن و خارش می شود، افزودن ویتامین C به رژیم غذایی می تواند به آبرسانی پوست و حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام آن کمک کند.

همچنین ممکن است بهبود سلول های آسیب دیده پوست را تسریع کند و توانایی پوست در حفظ رطوبت را افزایش دهد. ویتامین C می تواند به درمان هایپرپیگمانتاسیون که می تواند ناشی از خشکی پوست باشد کمک کند.

غذاهای غنی از ویتامین C: مرکباتی مانند پرتقال و لیمو، توت فرنگی، کیوی و فلفل.

2. ویتامین A

ویتامین A، همچنین به عنوان رتینوئید شناخته می شود، یک ریز مغذی محلول در چربی است که برای سلامت پوست و مو حیاتی است. بر اساس مطالعه ای که توسط Pharmacological Reports منتشر شده است، ویتامین A باعث گردش و ترمیم سلول ها شده و پوست را نرم و صاف نگه می دارد. همچنین از تولید سبوم، روغن طبیعی که پوست را مرطوب می کند، پشتیبانی می کند.

غذاهای غنی از ویتامین A: سبزیجات برگ دار مانند سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و کلم پیچ

3. ویتامین D

ویتامین D که برای استخوان‌ها ضروری است، همچنین یک ماده مغذی مهم است که با خشکی پوست مبارزه می‌کند، به تنظیم رشد و ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کند و از عملکرد سد پوست حمایت می‌کند. مقادیر کافی ویتامین D می تواند حفظ رطوبت در پوست را افزایش دهد، خشکی را کاهش دهد و از بیماری هایی مانند اگزما جلوگیری کند.

غذاهای غنی از ویتامین D: ماهی های چرب (ماهی آزاد، ماهی خال مخالی)، گوشت قرمز، محصولات لبنی غنی شده و زرده تخم مرغ.

4. ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین با کاهش از دست دادن آب و مرطوب نگه داشتن پوست به حفظ عملکرد سد پوست کمک می کند. مطالعه‌ای که در یکی از کتابخانه‌های عمومی علوم منتشر شده است نشان می‌دهد که ویتامین E ممکن است به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت، که برخی از علل خشکی پوست هستند، کمک کند.

غذاهای غنی از ویتامین E: بادام، تخمه آفتابگردان، اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز و آووکادو.

5. ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B به ویژه B3 (نیاسین)، B5 (پانتوتنیک اسید) و B7 (بیوتین)، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارند. B3 به بهبود سد رطوبتی پوست کمک می کند، B5 از آبرسانی پوست پشتیبانی می کند و B7 به سلامت کلی پوست کمک می کند. این ویتامین های محلول در آب باید برای مرطوب کردن و تغذیه پوست مصرف شوند.

غذاهای غنی از ویتامین B: B3 را از مرغ، عدس و موز دریافت کنید. برای ویتامین B5 قارچ، تخم مرغ، نخود و کلم بخورید. B6 در آجیل و کشمش یافت می شود.

6. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل خواص ضد التهابی و توانایی تقویت سد پوستی شناخته شده اند. مطالعه ای در مجله داروسازان جوان نشان می دهد که آنها ممکن است به کاهش آفتاب سوختگی، کاهش خطرات سرطان و کاهش حساسیت به نور کمک کنند. همچنین به تنظیم تولید چربی در پوست کمک می کند و رطوبت را تامین می کند.

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3: علاوه بر ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین، در منابع گیاهی مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو نیز یافت می شود.

7. روی

از کاهش آکنه تا افزایش تولید کلاژن، روی یکی این ماده مغذی مهمی برای پوست است و به ترمیم و تجدید سلول های پوست کمک می کند، از عملکرد سد طبیعی پوست حمایت می کند و از از دست دادن رطوبت جلوگیری می کند. همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله درماتولوژی اشاره شد، خواص ضد التهابی آن برای جلوگیری از بیماری های پوستی مانند درماتیت، پسوریازیس و اگزما نیز شناخته شده است.

غذاهای غنی از روی: صدف، گوشت گاو، مرغ، آجیل، دانه ها و غلات کامل.

8. کلاژن

طبق مطالعه ای که در مجله Cold Spring Harbor Perspectives in Biology منتشر شده است، کلاژن حدود 30 درصد از پروتئین بدن شما را تشکیل می دهد و برای سلامت و ساختار پوست، مفاصل، ماهیچه ها و موهای شما ضروری است. با افزایش سن، کلاژن کمتری تولید می کنید که می تواند پوست شما را خشک و کدر کند. بنابراین، کلاژن برای سلامت پوست ضروری است.

غذاهای غنی از کلاژن: آب استخوان، مرغ، سالمون، ساردین، مرکبات، میوه ها، سبزیجات برگ سبز و آجیل.

علل خشکی پوست

ممکن است دلایل مختلفی برای خشکی پوست شما وجود داشته باشد. در اینجا 7 عامل رایجی که می توانند باعث خشکی و لکه دار شدن پوست شوند، آورده شده است:

قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما و آفتاب بدون SPF کافی می تواند به عملکرد مانع پوست شما آسیب برساند و باعث خشکی پوست شود.

شستن مکرر صورت یا حمام کردن بیش از حد در روز با صابون های خشن می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد.

پیری پوست نیز می تواند شانس حفظ رطوبت پوست را کاهش دهد.

برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می توانند باعث خشکی مزمن شوند.

عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و سوء تغذیه می توانند باعث کم آبی پوست و اختلال در عملکرد سد پوستی شوند.

اهمیت نوشیدن آب برای پوست

ننوشیدن آب کافی می تواند منجر به کم آبی بدن شود که می تواند اثرات نامطلوبی بر روی پوست شما داشته باشد و باعث خارش، تیرگی و خشکی شود. نوشیدن مقادیر کافی آب در طول روز به هیدراته شدن بدن از درون کمک می کند و تضمین می کند که سلول های پوست رطوبت کافی را دریافت می کنند.

هنگامی که پوست به اندازه کافی مرطوب شود، خاصیت ارتجاعی و عملکرد مانع خود را حفظ می کند، از خشکی جلوگیری می کند و رنگ پوست سالمی را فراهم می کند. حداقل 8 لیوان یا 2 لیتر آب در روز بنوشید تا خود را به خوبی هیدراته نگه دارید، از سلامت کلی پوست حمایت کنید و کمتر مستعد خشکی شوید.

5 نکته دیگر برای مقابله با خشکی پوست

برای محافظت از پوست و جلوگیری از خشکی این 5 نکته را دنبال کنید:

حمام خود را کوتاه نگه دارید، 5-10 دقیقه کافی است.

برای جلوگیری از پاک شدن روغن های طبیعی از یک پاک کننده ملایم و مرطوب کننده استفاده کنید.

بلافاصله بعد از دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست خود را آبرسانی کنید.

برای جلوگیری از خشک شدن بیشتر پوست، با آب گرم دوش بگیرید.

برای محافظت از پوست در برابر اشعه UV که می تواند خشکی را افزایش دهد، هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

هرگز پوست را نخراشید، مهم نیست که چقدر خارش دارد. هر جا که احساس می کنید نیاز به خاراندن دارید از مرطوب کننده استفاده کنید.

رژیم غذایی سرشار از این مواد مغذی و ویتامین های ضروری می تواند به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند!

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما