برای فرار غذاها غذاهای متنوعی هستند که با انواع غذاهای مختلف مانند گوشت، مرغ، سبزیجات و روش های مختلف طبخ تهیه می شوند و جای خود را در سفره ایرانیان باز کرده اند. بادمجان هم یکی یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانیان است که در بسیاری از غذاهای ایرانی یافت می شود. بادمجان یکی سبزی و غذای خوشمزه ای است که طرفداران زیادی دارد. به جرات می توان گفت که بادمجان پایه ثابت بسیاری از غذاهای ایرانی مانند کاسه بادمجان، حلیم بادمجان، پنیر بادمجان، یتیمچه، میرزاکسمی و بسیاری از غذاهای خوشمزه و متنوع شمالی را تشکیل می دهد. با بادمجان می توانید غذاهای متنوعی درست کنید. رب بادمجان یکی یک غذای لذیذ ایرانی است که از ترکیب موادی مانند بادمجان، گوشت و سیب زمینی تهیه می شود و گزینه مناسبی برای پذیرایی از مهمانان است. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه را به راحتی در خانه تهیه کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

بادمجان: 4 عدد
گوشت چرخ کرده: 200 گرم
پیاز: ۲ عدد
سیب زمینی: 2 عدد
رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
رب انار: نصف قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و سماق: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این رب بادمجان خوشمزه ابتدا بادمجان ها را پوست بگیرید سپس سرخ کنید و کنار بگذارید. سیب زمینی ها را خلال کرده در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. یک عدد پیاز را رنده کنید و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه روی گوشت بریزید و با دست مواد را خوب ورز دهید. به اندازه یک گردو از گوشت بردارید و به شکل گلوله در آورید. در تابه ای مقداری روغن بریزید و کوفته ها را دو طرف سرخ کنید و کنار بگذارید. برای تهیه سس لذیذ این غذا، یک عدد پیاز را رنده کنید و در روغنی که برای سرخ کردن گوشت استفاده کردید، قرار دهید. بعد از نرم شدن و طلایی شدن پیازها، رب گوجه فرنگی و رب انار، مقداری نمک، زردچوبه و سماق را اضافه کرده و سی ثانیه تفت دهید. یک لیوان آب جوش بریزید، در ظرف را بپوشانید و صبر کنید تا سس بجوشد، سپس کوفته های سرخ شده را داخل سس بریزید و دوباره درب تابه را ببندید تا مواد با حرارت ملایم بپزند و سس غلیظ شود. هنگام سرو کوفته ها را در بشقاب بچینید و بادمجان و سیب زمینی سرخ شده را دور آن بچینید. در آخر سس را در تابه روی مواد بریزید و نوش جان کنید.

نکات برجسته
1- هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان درجه یک استفاده کنید. زیرا بادمجان های لایه دوم و سوم معمولا پر تخم مرغ و تلخ هستند. همچنین در هنگام خرید بادمجان، حتماً بادمجان های براق، بلند و سنگین را انتخاب کنید. مراقب باشید که بادمجان آسیب نبیند. در خرید بادمجان دقت کنید، هرچه پوشش بادمجان طولانی تر باشد، شیرین تر می شود. اگر هنگام خرید بادمجان به تمام این نکات توجه کنید، ممکن است بادمجانی که انتخاب می کنید همچنان تلخ باشد. اگر بادمجان تلخ است از روش های زیر برای از بین بردن تلخی بادمجان استفاده کنید. برای رفع تلخی بادمجان، پوست بادمجان را جدا کنید. اما برای جلوگیری از له شدن آنها را نپوشانید. آنها را تمیز بشویید؛ سپس آن را به مدت یک ربع تا نیم ساعت در یک تابه آب نمک، کمی شورتر از حد معمول قرار دهید. سپس آن را از آب نمک خارج کنید. با دست فشار دهید تا نمک و آب اضافی گرفته شود. دیگر نیازی به شستن بادمجان ها نخواهید داشت، این کار تلخی بادمجان ها را از بین می برد و در هنگام سرخ شدن بادمجان ها روغن کمتری جذب می کنند. روش دیگری که می توانید برای از بین بردن تلخی و روغن اضافی بادمجان ها استفاده کنید این است که بعد از سرخ کردن بادمجان ها را 2 تا 3 بار در آب جوش نگه دارید، هر بار به مدت 1 دقیقه. سپس آن را از آب خارج کرده و صاف کنید. آب را دوباره عوض کنید، آن را بجوشانید و این کار را انجام دهید.

2- رب انار نوعی رب است که از دانه های انار تهیه می شود و به دو صورت ترش و شیرین در بازار موجود است. رب انار معمولا تیره رنگ است. البته نباید زیاد سیاه شود که نشانه سوختن خمیر در حین پخت است. یک رب انار خوب نباید خیلی سفت باشد. همچنین نباید بوی ترش بدهد. برای تهیه این غذا سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید یا از افرادی که در منزل رب انار تمیز درست می کنند. اگر رب انار شما نازک است، آن را با سرکه رقیق کنید.

3- اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم، باید از پیاز زرد، معروف ترین عضو خانواده پیاز شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام خورد یا در سالاد و سس استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی نیز بهترین انتخاب است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا استفاده کرد. همچنین برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ انتخاب خوبی است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد. به همین دلیل معمولاً از آنها برای پخت و پز استفاده نمی شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما