مجید حسینی، مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در حالی که بسیاری از مردم تصور می کنند هاری فقط از طریق گاز گرفتن سگ قابل انتقال است، اما همه پستانداران خون گرم از جمله سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال ، کفتارها، راسوها و راکون ها نیز می توانند به هاری مبتلا شوند.

بيش از 95 درصد حيوان گزيدگي در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ناشي از گزش سگ و گربه بوده و گزش گرگ، روباه، شغال و ساير حيوانات اهلي و وحشي نيز مشاهده شده است. .

هنگام گاز گرفتن سگ چه کنیم؟

حسینی با تاکید بر شست و شوی فوری محل گزش، واکسیناسیون کامل علیه هاری را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: در صورت گازگرفتگی توسط حیوان مشکوک به هاری، ممکن است علاوه بر تکمیل دوره واکسیناسیون، نیاز به تزریق ضد هاری نیز داشته باشیم. سرم هاری همانطور که مشخص شده است. لازم است فرد طبق برنامه زمانبندی متخصص مربوطه برای تزریقات بعدی اقدام کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بخیه زدن زخم با ایجاد محیط بی هوازی به تکثیر ویروس هاری کمک می کند، گفت: بخیه نکردن زخم یا به تاخیر انداختن آن در روند پیشگیری بسیار مهم است. ظاهر هاری بسیار مهم است. به همین دلیل فقط در مواقع لزوم باید زخم را به میزان محدود بخیه زد و از قبل سرم ضد هاری به داخل زخم تزریق کرد.

حسینی تاکید کرد: فردی که دچار حیوان گزیدگی شده است سریعا به نزدیکترین واحد مراقبت و پیشگیری از هاری شهرستان خود مراجعه کند. این مراکز به صورت 24 ساعته فعال بوده و در مواقع حیوان گزیدگی آماده ارائه خدمات رایگان می باشند.

21000 حیوان گزیدگی فقط در محدوده یک دانشگاه علوم پزشکی

وی اعلام کرد: سال گذشته 21 هزار مورد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشاهده شد و با اقدامات درمانی به موقع هیچ موردی از هاری انسانی در منطقه تحت پوشش مشاهده نشد.

حسینی با بیان اینکه در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعداد حیوان گزیدگی در 6 ماهه امسال 12 هزار مورد بوده و در تمامی موارد اقدامات پیشگیرانه انجام شده است، اظهار داشت: این تعداد حیوان گزیدگی در 6 ماهه نخست امسال به 12 هزار نفر رسیده است.

مدیر گروه کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است بر آموزش نحوه برخورد با حیوانات به مردم به ویژه کودکان تاکید کرد.

به گفته وی راهکارهایی مانند پرهیز از تحریک حیوانات به ویژه سگ و گربه، واکسیناسیون افراد در معرض خطر (دامپزشک، کشاورز، جنگلبان و…)، واکسیناسیون حیوانات خانگی در برابر بیماری هاری، مراقبت از کودکان در هنگام برخورد با حیوانات و آموزش نکات لازم به آنها موارد احتیاط. آنها در پیشگیری از هاری در هنگام گزش حیوانات بسیار موثر هستند.

حسینی در خاتمه نکات زیر را به عموم مردم توصیه کرد:

1. از نزدیک شدن به سگ ها و گربه های ولگرد خودداری کنید.

2. حیوانات خانگی خود را در برابر هاری واکسینه کنید.

3. از تماس حیوان خانگی خود با حیوانات دیگر جلوگیری کنید.

4. غذای حیوان خانگی خود را بیرون نگذارید زیرا باعث جذب حیوانات ولگرد می شود.

5. نحوه رفتار صحیح با حیوانات را به کودکان بیاموزید.

6. اگر سگ بزرگی سر راهتان است، کوچولویتان را در آغوش بگیرید.

7. مطمئن شوید که حیوان خانگی خود را با یک افسار بیرون از خانه مهار می کنید.

8. اگر حیوان خانگی شما توسط حیوان دیگری گاز گرفته شد، به دامپزشک بروید.

9. حیوانات وحشی نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند.

10. حیوانات وحشی را از دور ببینید، مهم نیست که چقدر اهلی به نظر می رسند.

11. از ورود خفاش ها به خانه یا محل اقامت خود در تورهای طبیعت گردی جلوگیری کنید.

12. هرگز مستقیم به چشمان سگ نگاه نکنید.

13. هرگز سگ را در حال خوردن یا حمل توله سگ تحریک نکنید. سگ ها به این وضعیت بسیار حساس می شوند و از خود محافظت می کنند.

14. از خندیدن به سگ بپرهیزید. یک سگ پرخاشگر فکر می کند که شما دندان های خود را برای دعوا نشان می دهید.

15. به سگ هایی که برای مدت طولانی بسته یا زنجیر شده اند نزدیک نشوید. ممکن است پرخاشگر شوند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما