این دریاچه زیبا هر ساله توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. در سال های اخیر بسیاری از روستاهای اطراف دریاچه با مشکلات جدی از جمله سرریز شدن فاضلاب، رشد بیش از حد نیزارها، افزایش حجم رسوبات، به خطر افتادن حیات جانوری و گونه های گیاهی دریاچه و همچنین خشکسالی مواجه بوده اند. ، تغییر اقلیم و کاهش منابع در حال جوشیدن آنها دست به دست هم دادند و این دریاچه را به سمت نابودی کشاندند.

به گزارش ایسنا، طی چند دهه گذشته، فعالان عمومی و محیط زیست و حتی خود مقامات محلی، منطقه ای و کشوری نسبت به خطر انقراض دریاچه هشدار داده اند، برنامه های جامع احیاء را نوشته اند، جلسات مختلفی تشکیل داده و جلسات مختلفی را برای نجات دریاچه تشکیل داده اند. دریاچه کارگاه های آموزشی در استان، هر از گاهی مدیران استان یا کشوری به اینجا سر می زدند و طرح و ایده ای را برای نجات آن تصویب می کردند، اما سال ها از وعده های داده شده گذشت و دریاچه کم کم از رونق خود دورتر و دورتر شد. روز به روز داشت می مرد، آنقدر که همه از زنده شدنش قطع امید می کردند.

پارسال که برای دیدن دریاچه زریبار به مریوان رفتیم، تصویری که در زریبار دیدیم، دریاچه ای خشک و متروک بود که قسمت کوچکی از آن پر از آب بود، بقیه آن را آب خشک پوشانده بود. خاک یا نیزار، به حدی که مسافران و مردم محلی را برانگیخت.

علیرغم تمامی اقداماتی که در این سال ها برای نجات دریاچه تدوین و اجرا شد، دریاچه به تدریج کسل کننده، بی روح شد، از سال های رونق و شکوه دور شد و دیگر نتوانست احیا شود.

در میان شایعه خشک شدن دریاچه زریبار! امسال بارش شدید باران به ویژه در شهرستان مریوان صفحه مرگ و زندگی را برای دریاچه ورق زد و زریبار پس از سال ها بحران و کم آبی جان تازه ای گرفت.

علاوه بر بارندگی امسال، اقداماتی مانند انتقال آب از سد گاران به دریاچه زریبار، کنترل زباله روستاها به داخل دریاچه، بحث کنترل چاه های آب و تغییر الگوی کاشت باعث بهبود وضعیت زریبار و نجات جان مردم شده است. مدیر کل محیط زیست دریاچه استان و فرماندار مروان که مهمترین این اقدامات است این گزارش را می خوانند.

مخزن آب دریاچه زریوار در سطح نرمال خود قرار دارد

مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: تالاب زریبار به عنوان بیست و پنجمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در راستای این ثبت جهانی الزاماتی برای بسیاری از اقدامات و سازمان های زیست محیطی مانند خود محیط زیست وجود دارد. آب های منطقه ای ، منابع آب کردستان، جهاد، کشاورزی و منابع طبیعی ارزیابی می شود.

اقبال حمیدی سالانه 2.5 میلیون متر مکعب از حوزه آبخیز دریاچه زریبار برداشت می کند. یکی وی از چالش های اصلی دریاچه اشاره کرد: یکی یکی از چالش هایی که در مورد دریاچه زریبار با آن مواجه بودیم، بحث جمع آوری آب از ظرف آب تالاب برای آبیاری فضای سبز بود. یکی در دو سال گذشته این اقدام به حداقل کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کم آبی و تغییرات اقلیمی در کشور و استان کردستان باعث کاهش ذخیره آب کاسه تالاب در سال گذشته شد، بیان کرد: سال گذشته میزان ذخیره آب در کاسه تالاب زریبار در واقع 30 میلیون متر مکعب بوده است. با توجه به بارندگی های تجربه شده در کشور در سال جاری میزان ذخیره آب در حوضه تالاب زریبار حتی در استان کردستان به 65 میلیون متر مکعب رسید که متعادل ترین سطح است.

حمیدی افزود: با گذشت هشت سال، امسال شاهد طغیان دریاچه زریبار و غرق شدن تقریباً بیشتر تخریب ها و تجاوزات کشاورزان به دریاچه بودیم.

وی ادامه داد: احیای حریم دریاچه و بستر آن یکی یکی از نیازهای آبی منطقه ای استانی است که وارد آن شدیم و احیای حریم و بستر دریاچه در راستای مصوبه ریاست جمهوری شهید انجام شد.

تولدت مبارک نگین های فیروزه ای غرب!

حمیدی شهر را به سمت جنوب شرقی تالاب حرکت داد یکی وی با اشاره به دیگر چالش های دریاچه گفت: بحث حریم خصوصی و نیوجرسی با اعتبارات مصوبات ریاست جمهوری برگزار شد.

انتقال آب از سدها گام مهمی در جهت احیای دریاچه زریبار است

انتقال آب از سد گاران به تالاب زریبار یکی وی از اقدامات احیای دریاچه خبر داد و گفت: انتقال آب از سد گاران به تالاب زریبار یکی این یکی از تاییدات کارگروه استان بود که خوشبختانه موفق شد بیش از 4 میلیون متر مکعب آب را به صورت دائم و دائم به تالاب زریبار منتقل کند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: یکی یکی از موضوعات مهم در منطقه دریاچه زریبار بحث برداشت آب از 270 هکتار از اراضی کشاورزی مجاور تالاب زریبار بود که در سال دوم ریاست جمهوری با انتقال آب از صدگران به تالاب زریبار انجام شد. شهید عزیز.

اقبال حمیدی، بستن چاه های مجاز و غیرمجاز یکی وی مطالبات اصلی مردم مریوان را دانست و گفت: با وعده موساد برای آب منطقه ای در استان، بحث انسداد چاه های مجاز و غیرمجاز تا پایان سال برگزار می شود، بنابراین با کاهش میزان از این برداشت تشکر می کنیم. و بارندگی هایی که در سال آینده اتفاق می افتد، ذخیره آب حوضه دریاچه افزایش می یابد و تالاب زریبار آینده و رویکرد آن کاملا امیدوار کننده خواهد بود.

جلوگیری از ورود زباله به حوضه تالاب یکی وی به چالش های این دریاچه پرداخت و افزود: با رویکرد فرهنگی و زیست محیطی بسیار مطلوب شهروندان مریوان به ویژه روستاهای حاشیه مریوان، مشکل ورود فاضلاب روستاها به کاسه آب زریبار تقریبا مرتفع شده است.

جلوگیری از ورود زباله به دریاچه زریبار

اسماعیل احمدی فرماندار مریوان نیز در خصوص وضعیت فعلی دریاچه گفت: اقدامات بسیار خوب و مهمی در دو سال اخیر برای نجات دریاچه زریبار انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقداماتی از جمله هدایت و کنترل زباله های روستاهای اطراف دریاچه و بحث سه روستای شمال دریاچه که سال ها زباله های آنها به دریاچه منتقل می شود، اجرا شد و بحمدالله این اقدامات انجام شد. با اجرای مقررات در شهرستان اجرا می شود. این مشکل در پروژه های تصفیه آب به طور کامل حل شده است.

تولدت مبارک نگین های فیروزه ای غرب!

زریبار از بحران ها جان سالم به در برد

احمدی گفت: کنترل و نظارت جدی در خصوص برداشت خودسرانه چاه های آب باز شده در اطراف دریاچه انجام شد و چاه ها به حداقل ممکن کاهش یافت.

وی با اشاره به کشت غیر سنتی برنج در اطراف دریاچه زریبار گفت: این اراضی از زیر کشت برنج خارج شده و دیگر نگران آن نیستیم.

فرماندار مریوان انتقال آب از سد گاران به تالاب زریبار را کاری بزرگ و اساسی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این خط انتقال آب اجرا شده و شاهد انتقال درصد قابل توجهی از آب سد گران به زریبار هستیم. تالاب که رونق می آورد این دریاچه است.

توضیح: همه بحران هایی که دریاچه زریبار تجربه کرده است یکی این مشکل در دو سال اخیر به وجود آمده، کاملا برطرف شده و زریبار در حال حاضر مشکل خاصی ندارد.

تولدت مبارک نگین های فیروزه ای غرب!

اقدامات انجام شده در راستای احیای زریبار دائمی و ماندگار است

احمدی اقدامات انجام شده برای نجات دریاچه زریبار را اقداماتی همیشگی عنوان و بیان کرد: اقداماتی مانند کنترل زباله در روستاها اقدامی دائمی است که مشکل دریاچه را برای همیشه و برای چندین سال حل می کند.

وی از ایجاد سدها در کنار رودخانه های فصلی خبر داد و گفت: طی سالیان گذشته رسوبات به همراه رودخانه های فصلی عمدتاً در بهار و اوایل تابستان به دریاچه منتقل شده و در نتیجه رسوب گذاری آب دریاچه افزایش می یابد. به همین دلیل و به منظور جلوگیری از ورود این رسوبات به دریاچه، منابع طبیعی به صورت فصلی در کنار نهرهای منتهی به دریاچه سدهایی ایجاد کرده اند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما