پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

فردوسی با سرودن شاهنامه خدمت بزرگی به مردم کشورش کرده و زبان فارسی را برای همیشه زنده نگه داشته است. بنابراین بیشتر مردم دنیا زبان فارسی را با نام فردوسی می شناسند. فردوسی با سفارش شاهنامه نه تنها زبان فارسی را از خطر فراموشی نجات داد، بلکه توانست نام آن را برای همیشه جاودانه کند.

شاهنامه فردوسی یکی یکی از منابع غنی ادبیات و اسطوره های ایرانی است و به همین دلیل شاهنامه خوانی برخاسته از عادات و فرهنگ ایرانیان است. حکیم ابوالقاسم فردوسی سالها طول کشید تا شاهنامه را بنویسد. اما در آن زمان مورد استقبال حاکمان زمان خود قرار نگرفت; در حالی که اکنون پس از گذشت بیش از ده قرن، مهم ترین اثر ادبی ایران به شمار می رود و نمونه ای بی نظیر از ادبیات حماسی است.

اگر قصد مطالعه و خرید شاهنامه فردوسی را دارید، بهتر است در خرید شاهنامه به نکاتی توجه کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این نکات آشنا کنیم.

شاهنامه فردوسی را بخرید و نکاتی را رعایت کنید

شاید فکر کنید خرید کتابی شامل شاهنامه کار سختی نیست و به راحتی می توانید به کتابفروشی بروید و با گفتن نام کتاب آن را بخرید. اما واقعیت این است که خرید کتاب، به ویژه کتاب هایی مانند شاهنامه فردوسی، آنقدرها هم که فکر می کنید آسان نیست. زیرا قبل از خرید شاهنامه باید کمی فکر کرد و نکات مثبت و منفی را در نظر گرفت که در زیر توضیح می دهیم:

فریب چاپ های پر زرق و برق شاهنامه را نخورید!

برخی از چاپ های پر زرق و برق در واقع کیفیت بالایی ندارند، به راحتی در دست شما قرار نمی گیرند و می توانند خیلی سریع شما را خسته کنند. مطمئناً هنگام خرید چنین کتابی نمی توانید روی مبل خود دراز بکشید و با خیالی آسوده از دقت و وفاداری کتاب به متن اصلی آن را بخوانید و از خواندن آن لذت ببرید. علاوه بر این، ممکن است این کتاب ها از کیفیت صحافی خوبی بهره مند نشده باشند و در طول زمان نتوانند باز شوند و خوانده شوند. بنابراین، اگر می خواهید به شاهنامه خوانی ادامه دهید و علاقه مند به داشتن یک شاهنامه نفیس هستید؛ بهتر از انتشارات معتبر کتابهای نفیس. این کتاب را دریافت کنید

به روایت فردوسی از شاهنامه توجه کنید.

کتاب‌هایی که از نسخه‌های نامعتبر منتشر می‌شوند، اغلب دارای اشتباهات چاپی زیادی هستند. این نکته را به خصوص در رابطه با خرید شاهنامه از فردوسی حتما در نظر بگیرید.

نکات مهم هنگام خرید شاهنامه از فردوسی

چاپ های قدیمی نخرید!

اگر قصد خرید شاهنامه را دارید، بد نیست بدانید که برخی از نسخه های شاهنامه برای مطالعه و یا حتی تحقیق مناسب نیستند و ممکن است خواننده را گمراه کنند، بنابراین بهتر است این نسخه ها را بشناسید و برای خرید به دنبال آن نگردید.

به هزینه در نظر گرفته شده برای خرید شاهنامه توجه کنید!

یکی یکی از نکات مهم در خرید شاهنامه توجه به قیمت آن و میزان بودجه ای است که در اختیار دارید. شاهنامه به دلیل حجم و هزینه چاپ، اغلب کتاب ارزانی نیست. اما می توان با بازتاب آنلاین نسخه ای با چاپ مناسب تر و صحافی بهتر خریدی مقرون به صرفه داشت و سال ها از شاهنامه استفاده کرد و حتی آن را به نسل بعد هدیه داد.

هدف خود را از شاهنامه خوانی مشخص کنید

قبل از شاهنامه را از فردوسی بخرید شما باید هدف از مطالعه خود را مشخص کنید. زیرا این هدف است که مسیر شما را تعیین می کند. مثلاً آیا قصد دارید با استفاده از شاهنامه مطالعه، تحقیق یا پژوهشی انجام دهید؟ آیا می خواهید آن را به کسی بدهید؟ آیا به این فکر می کنید که شاهنامه را در کتابخانه منزلتان بگذارید و در اختیار فرزندانتان قرار دهید؟ یا می خواهید شاهنامه خوانی را شروع کنید؟

پاسخ به هر یک از سوالات بالا مسیر شما را در بازتاب آنلاین نسخه خاصی از شاهنامه مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر شما به عنوان یک محقق قصد خرید شاهنامه را دارید، باید به دنبال آخرین منابع باشید. به این ترتیب در هنگام دادن یا استفاده برای کودکان بازتاب آنلاین متفاوتی خواهد بود.

با نسخه های مختلف شاهنامه آشنا شوید

با توجه به اینکه در سال های اخیر مطالعه و تحقیق درباره شاهنامه افزایش یافته است، شاهد تحقیقات گسترده ای در این زمینه بوده ایم. به طوری که بسیاری از اساتید برجسته ادبی دارای تألیفاتی در زمینه شاهنامه هستند. بر این اساس، قبل از خرید شاهنامه فردوسی، آشنایی با معتبرترین نسخه های شاهنامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در زیر نمونه هایی از معتبرترین نسخه های شاهنامه را ارائه می دهیم:

شاهنامه فردوسی دکتر جلال خالقی مطلق

این نشریه که به شاهنامه خالقی معروف است توسط دایره المعارف بزرگ اسلامی در 12 جلد و مشتمل بر متون، یادداشت ها و کشف الابیات منتشر شده است. اگر به دنبال توضیحات، نسخه های بدل ها و کشف الابیات در شاهنامه هستید، این نسخه برای شما مناسب خواهد بود.

نکات مهم هنگام خرید شاهنامه از فردوسی

شاهنامه فردوسی زیر نظر مهدی قریب

این نسخه را می توان نسخه ای از شاهنامه چاپ مسکو دانست که توسط انتشارات سروش در 9 جلد منتشر شده است. این چاپ هیچ توضیحی ندارد. اما نسخه جایگزین آن کامل است. البته هنوز این احتمال وجود دارد که دارای خطا باشد.

نامه ای قدیمی از میرجلال الدین کزازی

کهن نامه در سه جلد توسط انتشارات سمت منتشر شده و با توجه به بینش خاص دکتر کزازی در لغت و همچنین تاریخ زبان تصحیح شده است.

شاهنامه فردوسی اثر سعید حمیدیان

این چاپ شاهنامه سعید حمیدیان تنها کتابی است که عنوان دارد (بر اساس نسخه…) و شما می توانید آن را بازتاب آنلاین کنید. شاهنامه سعید حمیدیان که توسط انتشارات قطره منتشر شده است تک جلدی است و چاپ مسکو محسوب می شود.

تصمیم نهایی خود را بگیرید

مطمئناً پس از توجه به نکات فوق، اکنون می توانید تصمیم نهایی خود را برای خرید شاهنامه بگیرید. بنابراین، اگر قیمت برایتان مهم نیست و به دنبال یک غذای شاهنامه اصیل هستید که در خانه داشته باشید، شاهنامه دکتر خالقی مطلق گزینه ایده آلی است. اما اگر به دنبال یک نسخه نفیس برای هدیه دادن یا لذت بردن از مینیاتورهای آن به همراه اشعار زیبا هستید؛ پیشنهاد می کنیم از نفیس شاهنامه موجود در سایت نفیس دیدن فرمایید.

خلاصه

شاهنامه فردوسی نیز مانند بسیاری از کتاب‌های مشهور دیگر در چندین نسخه توسط ناشران مختلف به بازار عرضه شده است. بنابراین شاید خرید شاهنامه فردوسی با خرید سایر کتاب های معمولی کمی متفاوت باشد. در هر صورت در این مقاله به نکاتی می پردازیم که بهتر است قبل از خرید به همه آنها توجه کنید و در نهایت پس از مشخص شدن هدف خود اقدام به خرید کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما