به گزارش بازتاب آنلاین، تغییرات محیط طبیعی ناشی از فعالیت های انسانی عواقبی دارد که معمولاً بلافاصله مشخص نیست. به عنوان مثال، آلودگی هوا اکنون با افزایش تعداد و دفعات رعد و برق در هنگام رعد و برق همراه است.

ایسنا گفت: محققان دانشگاه جیمز مدیسون (JMU) در ویرجینیا داده‌های بیش از 500000 طوفان تندری در واشنگتن دی سی و کانزاس سیتی را در یک دوره 12 ساله بررسی کردند و دریافتند که ذرات ریز بیشتر در هوا (آئروسل‌ها) به طور کلی با طوفان‌های تندری بیشتر مرتبط هستند.

رعد و برق که به آن طوفان الکتریکی یا رعد و برق نیز می گویند، نوعی آب و هوای متلاطم است که با وجود رعد و برق و اثر صوتی آن در جو زمین به نام رعد و برق مشخص می شود. گاهی اوقات رعد و برق های نسبتا ضعیف را رعد و برق می نامند.

ارتباط بین ذرات معلق در هوا و رعد و برق قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته است، اما دانشمندان همچنان در تلاش برای به دست آوردن یک ارزیابی مناسب هستند زیرا عوامل جوی مختلف در آن نقش دارند.

میس بنتلی، جغرافیدان دانشگاه جیمز مدیسون، می گوید: “آلودگی به عنوان هسته ابر عمل می کند.” سپس جریان‌های بالا و پایین ذرات آلاینده را جدا می‌کنند و بارهای الکتریکی را در سراسر ابر پخش می‌کنند و در نتیجه رعد و برق بیشتری ایجاد می‌شود.

این تیم ذرات با اندازه های 2.5 تا 10 میکرومتری را در محیط بررسی کردند و آنها را با فعالیت رعد و برق مقایسه کردند. محققان می گویند به نظر می رسد غلظت این ذرات بیشتر از اندازه آنها بر فرکانس برخورد صاعقه تأثیر می گذارد.

در حالی که ذرات بیشتر به طور کلی به معنای رعد و برق بیشتر است، داده ها نشان می دهد که ذرات بیش از حد در هوا در واقع تعداد برخوردهای صاعقه را کاهش می دهد، احتمالاً به دلیل از دست دادن انرژی در طوفان.

اینها سناریوهایی با تعداد زیادی متغیر هستند و عوامل متعدد دیگر، از جریان هوا گرفته تا پوشش زمین، نیز نقش دارند. لازم به ذکر است که اگرچه عوامل ذکر شده در اینجا پیچیده است، اما در هر دو شهر مورد مطالعه یکسان به نظر می رسد.

بنتلی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که آلودگی شهری می‌تواند باعث رعد و برق و رعد و برق در سراسر جهان شود. این مطالعه همچنین یافته‌های جالب دیگری را نشان داد، از جمله اینکه طوفان‌های تندری در هر دو مکان در روزهای پنج‌شنبه شایع‌تر بودند و دوشنبه آرام‌ترین روز در واشنگتن است. دی30، در حالی که آرام ترین روز برای کانزاس سیتی جمعه بود.

همچنین مشاهده شد که آلودگی هوا در زمانی که بیشترین انرژی تحت تأثیر عواملی مانند دما و رطوبت وجود داشته باشد بیشترین تأثیر را بر تعداد صاعقه ها داشته است. این به ما درک بهتری از چگونگی تأثیر نوسانات آلودگی هوا بر الگوهای آب و هوا می دهد.

در مرحله بعد، محققان می‌خواهند نگاهی به این رابطه در سایر نقاط جهان بیندازند و اندازه‌گیری‌های بیشتری را اضافه کنند تا ببینند انتشار گازهای گلخانه‌ای چه تأثیری دارد.

۵۸۵۸

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما