اخبار ضد و نقیض و غیرعلمی درباره عسل در بسیاری از شبکه های مجازی منتشر می شود و جالبتر اینکه شبکه های منتسب به طب سنتی به ترویج باورهای قدیمی، غلط و منسوخ در مورد عسل دامن می زنند و هشدارهای زیادی در این زمینه وجود دارد. شنیده شد.

به گزارش بازتاب آنلاین، کارشناس علوم و صنایع غذایی دکتر نسرین معدنیا می گوید: یکی در اخبار منتشر شده در فضای مجازی آمده است که عسل فاسد نمی شود و می توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد. اما لازم است بدانید که در زمان نگهداری عسل، ترکیب سمی به نام هیدروکسی متیل فورفورال به تدریج و به مرور زمان در این محصول افزایش می یابد و هر چه زمان نگهداری و دمای محیط بیشتر باشد، این ترکیب افزایش می یابد. در نتیجه هر عسل تاریخ انقضای مشخصی دارد و نباید خارج از این مدت مصرف شود.

این کارشناس پیشنهاد می کند معیار تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی با پارامترهای تعریف شده در استاندارد مشخص شود، بر خلاف تصور رایج و مطالب منتشر شده در خصوص تشخیص عسل تقلبی از عسل واقعی، تنها یک آزمایشگاه معتبر می تواند به صورت علمی این کار را انجام دهد. برای تعیین ترکیب عسل و اندازه گیری و تشخیص نوع اصلی از تقلبی، تاکنون هیچ روش خانگی برای اندازه گیری این موضوع تایید نشده است.

باورهای غلط و اخبار رایجی در بین مردم وجود دارد که عسل را نباید با چای، شیر یا آب داغ مصرف کرد زیرا تبدیل به یک ترکیب سمی می شود. دکتر معدنیا می گوید: با توجه به مقدار کمی عسل مخلوط شده در آب، چای یا شیر داغ و همچنین اینکه دمای نوشیدنی های گرم زیر 100 درجه سانتی گراد است، نمی توان گفت که مخلوط سمی در این نوشیدنی تشکیل شده است. اما عسل‌های قدیمی، عسل‌های برشته شده، کریستالیزه یا شیرین شده مهر و موم شده، که معمولاً در خانه یا توسط عرضه‌کنندگان حرارت داده می‌شوند تا به حالت رقیق و روان تبدیل شوند، مطمئناً حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات سمی هستند که با افزایش دما باعث واکنش می‌شوند. پردازش این ترکیب سریعتر انجام می شود.

در بسیاری از نشریات و مقالات علمی و همچنین در بسته بندی اکثر عسل ها آمده است که نباید به کودکان زیر یک سال عسل داد. دکتر معدنیا می گوید: احتمال وجود هاگ کلستریدیوم بوتولینوم در عسل وجود دارد. اسپور این باکتری در خاک یافت می‌شود و می‌تواند با نشستن روی بدن زنبور عسل یا روی گل‌هایی که زنبور از آن شهد می‌کشد همراه با باد، وارد عسل شود. ورود این هاگ به بدن افراد بالغ مشکلی ایجاد نمی کند زیرا هاگ این باکتری توسط باکتری های روده ای قوی تر سرکوب و تولید نمی شود. اما از آنجایی که کودکان زیر یک سال باکتری قوی در روده ندارند، احتمال رشد اسپور در روده، جوانه زدن و تولید سم بوتولینوم و در نهایت مسمومیت بوتولیسم در نوزادان وجود دارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما