به گزارش بازتاب آنلاین، بازار ارز از ابتدای سال تاکنون با پنج بحران بزرگ مواجه شده است که شهادت سید حسن نصرالله را می توان ششمین وضعیت بحرانی این بازار برشمرد.

تسنیم در خبری نوشت: در شش ماهه اول سال شاهد پنج تغییر بزرگ در کشور بودیم که عبارتند از: اجرای وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و اسرائیل. حملات به لبنان

از عصر دیروز با انتشار اخبار منفی از حوزه سیاسی و ادعای اسرائیل مبنی بر ترور رهبران حزب الله به ویژه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان داد و قیمت را افزایش داد.

این یک روند عادی در بازار طلا و ارز است و هر زمان که تنش های سیاسی تشدید شود، شاهد افزایش قیمت ها در این بازارها هستیم، اما همانطور که تجربه سال های گذشته نشان می دهد، افزایش قیمت ها در این بخش چندان دوام نمی آورد. ظرف چند روز بازار ثبات را دوباره به دست خواهد آورد.

این اتفاق در هنگام شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز افتاد. قیمت دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به 62 هزار تومان رسید اما در عرض چند روز کاهش یافت و به کانال های 58 تا 59 هزار تومان بازگشت.

در روزهای اخیر با وجود تشدید تنش های منطقه ای، قیمت دلار در حدود 59 هزار تومان در نوسان بود، اما از عصر دیروز با اعلام اخبار سیاسی این نرخ افزایش یافت و به کانال 60 هزار تومان رسید.

قیمت دلار در حال حاضر روی مرز 61 هزار تومان است. قیمت سکه 47 میلیون و 700 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار از 4 میلیون تومان عبور کرده است.

اما نگاهی به پنج وضعیت بحرانی بازار ارز در شش ماهه نخست سال جاری نشان می دهد; در تمام این مواقع یک نکته بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کند و آن تلاش شبکه های اجتماعی برای درج تعرفه های مختلف یکی پس از دیگری است. نکته مهم در اینجا این است که مشاهدات میدانی خبرنگار ما در بازار ارز نشان می دهد که واقعیت بازار با آنچه در شبکه های اجتماعی درباره نوسانات قیمت ارز اعلام می شود تفاوت چشمگیری دارد.

مهمترین نکته در تمام این شرایط این است که معامله واقعی در بازار وجود ندارد و معامله گران و فروشندگان کنترل خود را حفظ می کنند و با قیمت های بالا خرید و فروش نمی کنند.

حتی برخی از کانال‌های معاملاتی فارکس در چنین روزهایی بسته می‌شوند و فعالیت خود را متوقف می‌کنند، زیرا مطمئن نیستند که آیا می‌توانند معاملات را با این نرخ‌ها انجام دهند یا خیر. امروز هم شاهد بسته شدن این کانال ها بودیم.

پس از حوادث روز جمعه و تشدید حملات اسرائیل به لبنان و اعلام شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، خبرنگار تسنیم شخصاً برای رسیدگی به وضعیت ارز به خیابان های فردوسی و منوچهری رفت، اما نکته مهم اینجاست. حتی با در نظر گرفتن تعرفه های تلگرام، هیچکس فروشنده نبود نبود.

فعالان بازار می گویند بازار متوجه شده است که در زمان افزایش تنش های سیاسی، این افزایش نرخ ها در واقع سیگنالی است که تنها عده کمی می توانند از آن استفاده کنند و از آن بهره برداری کنند.

افرادی که در کف بازار هستند و کارشان خرید و فروش ارز است، درباره اتفاقات این بازار می گویند: اگرچه خبر شهادت سید حسن نصرالله مهم است، اما تاثیر آن در بازار بیشتر از این نیست. رئیس جمهور

یکی بازاری دیگر این سخنان را اینگونه به پایان می رساند: «در زمان قول صدوق رسماً در شرایط جنگی بودیم. اگرچه در آن زمان قیمت به دلار بود، اما بلافاصله به کانال های قبلی بازگشت.

نگاهی به شرایط مشابه در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که ورود به بازار و خرید ارز با قیمت‌های بالا می‌تواند منجر به ضرر شود. چرا که معامله با قیمت های بالا در روزهای پرتلاطم بازار ارز می تواند برای کسانی که بدون اطلاع می خواهند وارد این بازار شوند ضرر و زیان به همراه داشته باشد.

به گفته اقتصاددانان و فعالان بازار ارز، برنده اصلی این روزهای بازار ارز، افرادی هستند که از نوسانات سود می برند و بازنده، مردم معتقد به این نرخ ها هستند. نمونه آن بازده منفی 3 درصدی بازار ارز با وجود پنج وضعیت بحرانی اصلی در 6 ماهه امسال است.

مشاهدات و گزارش های رسیده به خبرنگار تسنیم نشان می دهد که امروز معامله گران اصلی بازار ارز به طور کامل دست از کار کشیده و هیچ معامله ای انجام نداده اند.

اهالی بازار با یک صدا می گویند با وجود افزایش قیمت های زیاد، فروشنده نداریم و همه منتظر بازگشت ثبات به بازار هستند. یکی از فعالان بازار ارز به خبرنگار ما گفت: از صبح فقط مظنه صادر می کنند اما افراد کمی معامله می کنند.

وی با اشاره به درج چند قیمت متوالی از صبح امروز که قیمت دلار به اوج رسیده است، تاکید می کند: البته زیاد به شبکه های اجتماعی اعتماد نکنید زیرا کف بازار است که تعیین می کند الان قیمت چقدر است و کسی می فروشد یا خیر. اصلا یا نه! این در حالی است که حجم این قیمت ها در شبکه های اجتماعی نیز کاهش یافته است. قیمت دلار در حال حاضر بین 61 تا 60 تا 900 تومان در نوسان است.

وی با تاکید بر تاثیر حضور بازارساز در بازار ارز تصریح می کند: بانک مرکزی با حضور به موقع می تواند نوسانات ارزی را مدیریت کند چرا که تجربه چند ماه گذشته نشان داده است که بانک مرکزی به راحتی می تواند از پس این نوسانات برآید.

مهمترین نکته در روزهای پرتلاطم بازار ارز، عملکرد شبکه های اجتماعی است که تلاش می کنند نرخ دلار را یکی پس از دیگری اعلام کنند. با این حال، هیچ معامله ای پشت این تعرفه ها وجود ندارد و بیشتر سناریوهای این شبکه ها در شرایط مشابه تکرار می شوند.

با وجود رکوردشکنی موجودی طلا و سکه در بازار، طبق اعلام رئیس اتحادیه طلا، تقاضای اضافی وارد بازار نشده و التهابی در این بازار وجود ندارد. پیش از این هر زمان که افزایش محسوس قیمت ها در این بخش مشاهده می شد، بلافاصله شاهد تشکیل صف های خریداران در بازار بودیم.

بارها گفته شده است که هدف دشمن علاوه بر تنش نظامی، ملتهب کردن بازار و اقتصاد کشور است. نمی توان نادیده گرفت که می توان از بی ثباتی بازار ارز صحبت کرد یکی یکی از مخالفان و دشمنانی باشید که تمام نیروهای خود را برای جنگ مشترک با ایران وارد میدان کرده اند.

۲۱۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما