رضا ربطی با اشاره به اینکه شپش انگل های کوچکی است که حتی با چشم غیرمسلح هم دیده می شود و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، گفت: یکی از مهم ترین مکان هایی که افراد به شپش مبتلا می شوند، محل تجمع شلوغ است. مانند مدارس، مهدکودک ها، پادگان ها و کمپ ها.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری شپش نوعی عفونت انگلی است، افزود: شپش دارای تخمک هایی به رنگ سفید یا زرد به نام «حسادت» است.

وی شوره سر روی مژه ها یا پیدایش دانه های ریز شبیه کهیر در ناحیه آلوده را از دیگر علائم شپش عنوان کرد.

به گفته این استاد کالج، به طور کلی سه نوع شپش وجود دارد. بیت های «سر»، «بدن» و «عانه». شپش سر معمولاً در پشت گوش و گردن دیده می شود، در افراد عادی اگر در محیط های آلوده باشد مسری است و در افراد عادی ایجاد می شود، اما شپش بدن معمولاً در افرادی با سطح بهداشت بسیار ضعیف مانند افراد بی خانمان یا در برخی شرایط بحرانی دیده می شود. . در شرایطی رخ می دهد که رعایت اصول بهداشتی ممکن نباشد، مانند زلزله و جنگ. عفونت شپش بدن یکی از علائم رایج تعدادی از عفونت های دیگر مانند تیفوس است.

پیوند، یکی یکی از راه‌های اصلی تشخیص این انگل، دیدن شپش‌ها یا شپش‌های زنده است که می‌گوید: اولین علامت شپش ممکن است خارش باشد به طوری که فرد مبتلا احساس کند چیزی روی سرش راه می‌رود یا می‌خزد. در شپش شرمگاهی، موهای ناحیه تناسلی نیز تحت تأثیر قرار می گیرند که با خارش شدید همراه است که راه اصلی انتقال شپش از طریق رابطه جنسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه علائم بالینی اساس تشخیص شپش سر است، گفت: شپش سر شایع ترین نوع عفونت ناشی از این انگل است که معمولا در پشت گوش دیده می شود و به راحتی قابل مشاهده است. . این بیماری در مراحل پیشرفته تر با چشم غیر مسلح تشخیص داده می شود.

رباطی تاکید کرد: برای درمان بیماری شپش باید انگل زنده و لارو آن از بین برود و در صورت باقی ماندن تخم یا لارو شپش، احتمال ظهور مجدد این بیماری پس از چند هفته وجود دارد.

وی ادامه داد: تخم شپش یا شپش شباهت زیادی به شوره سر دارد، با این تفاوت که شپش بسیار چسبنده است و به راحتی از ساقه مو جدا نمی شود.

این متخصص پوست و مو با اشاره به روش های درمان شپش گفت: از آنجایی که به شدت واگیردار است، نکته مهم در درمان شپش این است که در صورت مشاهده علائم، همه اعضای خانواده باید تحت نظر پزشک باشند.

وی توصیه کرد: درمان قطعی شپش باید دو بار و با فاصله یک هفته انجام شود.

این متخصص بیماری های پوست و مو تاکید کرد: پس از درمان های توصیه شده توسط پزشک می توان از درمان های ساده تری مانند شستن مو یا فرو بردن شانه در سرکه رقیق شده استفاده کرد تا تخم های انگل شپش چسبیده به تارهای مو کاملا از بین برود.

وی با اشاره به اینکه درمان ها باید توسط پزشک متخصص انجام شود، تصریح کرد: مصرف خودسرانه برخی از داروهای ضد شپش ممکن است باعث ایجاد حساسیت و در برخی موارد باعث مقاوم شدن انگل شود، بنابراین باید ضمن پرداخت هزینه از درمان های خودسرانه خودداری شود. بهداشت فردی باید در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه انگل شپش نمی تواند به مدت طولانی در خارج از پوست بدن زنده بماند، نیازی به شستشو و ضدعفونی بیش از حد لباس ها نیست، اما توصیه می شود به بهداشت عمومی محیط توجه شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما