نتایج مطالعات جدید نشان داده است زنانی که زودتر وارد یائسگی می شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی هستند.

به گزارش یورونیوز، کارشناسان در این مطالعات دریافتند زنانی که نارسایی زودرس تخمدان را تجربه کرده اند و قاعدگی آنها قبل از 40 سالگی متوقف شده است، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های خودایمنی مانند دیابت و لوپوس هستند.

نارسایی زودرس تخمدان (POI) در زنان زیر 40 سال زمانی رخ می دهد که تخمدان ها به درستی کار نمی کنند و تولید تخمک متوقف می شود. این باعث می شود قاعدگی نامنظم شود و در نهایت به طور کامل متوقف شود. اگرچه این وضعیت تقریباً 1٪ از زنان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما دانستن این رابطه و شدت آن برای مطالعات آینده مهم است.

تحقیقات جدید نشان می دهد زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان دو تا سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی جدی مانند دیابت نوع 1، پرکاری تیروئید، لوپوس و بیماری های التهابی روده هستند.

محققان معتقدند این یافته ها به طور قابل توجهی فرضیه های مربوط به نقش بیماری های خود ایمنی در بروز یائسگی زودرس را تقویت می کند.

این مطالعه که در مجله “تولید انسانی” منتشر شده است، بزرگترین مطالعه در زمینه بررسی ارتباط بین بیماری های خودایمنی و نارسایی زودرس تخمدان در زنان است.

کارشناسان می گویند ارتباط بین این دو بیماری ممکن است بیشتر از آن چیزی باشد که در این مطالعه نشان داده شده است، زیرا فقط بیماری های خود ایمنی تشخیص داده شده در مراکز تخصصی را بررسی می کند. در حالی که بیماری‌های خفیف‌تری مانند بیماری سلیاک و کم‌کاری تیروئید اغلب در مراکز مراقبت اولیه شناسایی می‌شوند، در این مطالعه به آنها پرداخته نشد. این به این معنی است که شیوع کلی بیماری های خودایمنی احتمالاً در زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان بیشتر است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما