به گزارش مانیبان به نقل از تجارت نیوز، پس از اولتیماتوم یک هفته ای کمیسیون اصل 90 به بانک مرکزی برای بازگشایی سامانه ثبت نام ازدواج و وام فرزند، این سامانه باز شده و متقاضیان می توانند ثبت نام کنند.

وام سپرده ازدواج، فرزند و مسکن از سخت ترین وام های قابل دریافت از سیستم بانکی است، اما سختی دریافت وام فرزند و ازدواج به دلیل خوب بودن آن بیشتر از سایر وام ها است. وام

اختلال گسترده و عدم امکان ثبت نام در سامانه وام ازدواج و فرزند، مهمترین مشکل در گام نخست اقدام برای دریافت این خدمت تلقی شد. پس از جلسه بانک مرکزی و کمیسیون اصل 90 اعلام شد که بانک مرکزی یک هفته فرصت دارد تا سامانه ثبت نام متقاضیان وام ازدواج و فرزندان را باز کند.

بر همین اساس بانک مرکزی در همان روزها از برنامه ریزی برای ثبت نام شبانه روزی متقاضیان وام ازدواج خبر داده بود. این وعده پس از چند روز با به روز رسانی سامانه ثبت نام محقق شد.

مهدی سحابی ضمن تشریح دسترسی های جدید اضافه شده به سامانه ثبت نام متقاضیان وام ازدواج، گفت: با به روز رسانی جدید سامانه ثبت نام وام ازدواج، متقاضیان می توانند در هر ساعت از شبانه روز ثبت نام اولیه را انجام دهند ، و اگر بانک کارمزد داشته باشد نبود آن بانک را رزرو کنید.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ثبت نام متقاضیان وام ازدواج در سامانه بانک مرکزی با مشکلاتی همراه بود، تصریح کرد: بر اساس گزارش های دریافتی مبنی بر دشواری ثبت نام در سامانه وام ازدواج، این سامانه به روز شده و تغییراتی را اعمال کرده اند.

وی در ادامه به تشریح روند ثبت نام متقاضیان در سامانه وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت و تصریح کرد: بر اساس بروزرسانی های جدید، متقاضیان می توانند در هر ساعت از شبانه روز و پس از احراز هویت از طریق سامانه ملی خود وارد سامانه بانک مرکزی شوند. کد و شماره موبایل ثبت نام اولیه را انجام دهید. در ثبت نام اولیه اطلاعات مورد نیاز شامل اطلاعات هویتی، محل سکونت و سایر اطلاعات مورد نیاز برای استعلام از سامانه بانک مرکزی وارد می شود.

مدیر واحد اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه متقاضیان پس از ثبت نام اولیه در سامانه پیامی با عنوان «ثبت نام اولیه تکمیل شد» را در سامانه مشاهده خواهند کرد، تصریح کرد: متقاضیان پس از دریافت این پیام می توانند مراحل ثبت نام را تکمیل و ادامه دهند. “. گزینه “بانک مورد نظر” را انتخاب کنید. بر این اساس در صورتی که بانک عامل مورد نظر متقاضی فضا داشته باشد، می توانند آن بانک را انتخاب کرده و پس از دریافت کد رهگیری، ثبت نام آنها نهایی می شود. در صورتی که بانک متقاضی جا نداشته باشد، می تواند با بررسی لیست بانک ذخیره که تعداد متقاضیان ذخیره هر بانک را نشان می دهد، ثبت نام کند.

سحابی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت قرار گرفتن متقاضی در فهرست ذخیره بانکی، مجدداً پیامی مبنی بر انجام ثبت نام اولیه و انتخاب بانک ذخیره در سامانه مشاهده می کند. بر این اساس هرگاه متقاضی به قسمت «مشاهده وضعیت» سامانه ثبت نام مراجعه کند، امکان مشاهده وضعیت ثبت نام خود را خواهد داشت.

وی افزود: پس از اینکه متقاضی بانک عملیاتی را در لیست ذخیره انتخاب کرد، سامانه پس از تخصیص سهمیه آن بانک به صورت هوشمند ثبت نام فرد را تایید و کد رهگیری از طریق پیامک برای متقاضی ارسال می شود. سایر مراحل از جمله تعیین شعبه نیز به تدریج انجام خواهد شد.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: در بروزرسانی سامانه جدید این امکان وجود دارد که هر فرد تا دو بار بتواند بانک ذخیره خود را تغییر دهد.

لازم به ذکر است در اجرای قانون بودجه 1403 کشور و قانون حمایت از خانواده و جوانان از ابتدای سال تا 1303/07/01 مبلغ 880 میلیارد ریال شامل 264000 فقره وام ازدواج اعطا شد. متقاضیان نسبت به میزان 738 میلیارد ریال سهمیه تخصیص این خدمت تا تاریخ مذکور، شاهد عملکرد بیش از 119 درصدی شبکه بانکی هستیم.

مبلغ وام ازدواج 1403 بسته به سن متقاضیان بین 300 تا 350 میلیون توکن است و به زوجین کمک می کند تا بخشی از هزینه های اساسی زندگی مشترک خود را تامین کنند.

طبق قانون، وام زایمان به پدر فرزندانی اعطا می شود که تاریخ تولد آنها از تاریخ 01/01/1300 باشد و در داخل ایران به دنیا آمده باشند. مبلغ وام برای فرزند اول 40 میلیون تومان با بازپرداخت 3 سال (36 ماه)، برای فرزند دوم 80 میلیون تومان با مدت بازپرداخت 4 سال (48 ماه)، برای فرزند سوم 120 میلیون تومان با دوره بازپرداخت 5 ساله (60 ماهه) برای فرزند چهارم مبلغ 150 میلیون تومان با بازپرداخت 6 ساله (72 ماهه) و برای فرزند پنجم به بعد مبلغ 200 میلیون تومان با یک دوره بازپرداخت 7 سال (84 ماه).

متقاضیان وام ازدواج و فرزند برای دریافت این خدمات باید در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کنند. اما با توجه به صف طولانی این خدمات و تشخیص بانک مرکزی مبنی بر خالی بودن دست سیستم بانکی در این حوزه، ثبت نام در سامانه در هفته های اخیر قطع شده است.

متقاضیان این سرویس به خوبی درک می کنند که حتی پس از ثبت نام اینترنتی و تعیین شعبه بانک نیز نمی توانند نفس راحتی بکشند زیرا زمانی که به شعبه مراجعه می کنند و با مدارک مورد نیاز بانک ها مواجه می شوند، رسما با شرایط جدید و جدی مواجه خواهند شد. برای دریافت وام با چالش هایی مواجه است.

امیدواریم با همکاری بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی راه حل مشخص و قاطعی برای رفع مشکلات مردم در این زمینه انتخاب شود تا بالاخره گره کور ازدواج و وام فرزندان باز شود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما