دکتر با بیان اینکه «روز جهانی شنوایی» و «هفته جهانی ناشنوایان» از رویدادهای مرتبط با شنوایی و سلامت شنوایی است، اظهار کرد: سعید محمودیان گفت: اسفند این ماه (سوم مارس) به نام «روز جهانی شنوایی» نامگذاری شده است و سازمان بهداشت جهانی نیز «سلامت شنوایی» را هدف این روز قرار داده است. سازمان بهداشت جهانی نه تنها سلامت شنوایی را هدف می بیند، بلکه به سلامت گوش و شنوایی نیز اهمیت می دهد.

وی همچنین درباره «هفته جهانی ناشنوایان» به نقل از ایسنا اظهاراتی را عنوان کرد: دوم تا هشتم. مهر این ماه را هفته جهانی ناشنوایان نیز نامیده اند. هدف از “هفته جهانی ناشنوایان” سازمان جهانی بهداشت تمرکز بر ناشنوایی و کم شنوایی است.

80 درصد از نیازهای مراقبت شنوایی نادیده گرفته می شود

رئیس اداره سلامت شنوایی وزارت بهداشت، ناشنوایی و کم شنوایی را «ناتوانی پنهان» عنوان کرد و گفت: متأسفانه تحقیقات نشان می دهد که افراد به کم شنوایی و ناشنوایی اهمیت کمتری می دهند. به حدی که تقریباً 80 درصد از نیازهای مراقبت شنوایی در جهان نادیده گرفته می شوند یا کمتر مورد توجه قرار می گیرند. عدم توجه و بی توجهی به نیازهای شنوایی به دلیل سواد بهداشتی ضعیف مردم است و این مشکل در ایران نیز وجود دارد.

این کارشناس ادامه داد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بی احتیاطی و سهل انگاری در خصوص کم شنوایی و ناشنوایی باعث شد تا حدود یک تریلیون دلار بر دوش نظام سلامت در سراسر جهان تحمیل شود.

باورهای غلط در مورد کم شنوایی و ناشنوایی

محمودیان با پرداختن به باورها و باورهای نادرست درباره کم شنوایی و ناشنوایی گفت: سوء تفاهم ها و باورها و همچنین نگرش جامعه نسبت به ناشنوایی و کم شنوایی باعث می شود که افراد ناشنوا و کم شنوا مورد انگ قرار بگیرند. چنین شرایطی باعث می شود که فرد کم شنوایی کم شنوایی خود را پنهان کند. درک، باور و نگرش نادرست جامعه نسبت به کم شنوایی و ناشنوایی یک معضل اجتماعی ناشی از سطح سواد و سواد کاذب افراد است.

محمودیان با بیان اینکه مشکل درک اجتماعی و باورهای نادرست در مورد ناشنوایی باعث شده درمان ناشنوایی در شرایط مناسب نباشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد کم شنوایی از توانایی های بالایی برخوردار هستند. اگر مشکل کم شنوایی این افراد در زمان مناسب تشخیص داده شود، قطعا می تواند موثر باشد.

3 تا 5 مورد کم شنوایی در هر 1000 تولد

کم شنوایی “مادرزادی” و “اکتسابی”.

رئیس اداره سلامت شنوایی وزارت بهداشت درباره کم شنوایی و ناشنوایی «مادرزادی» و «اکتسابی» گفت: سال گذشته جمعیت متولد شده در کشور تقریباً یک میلیون و 300 هزار نفر گزارش شده است. اسکن های انجام شده، در تحقیقات سراسری، تقریباً 3 مورد در هر 1000 تولد وجود داشته است. به عبارت دیگر کاهش شنوایی در هر 1000 تولد در 3 تا 5 مورد اتفاق می افتد. عوامل ژنتیکی مانند کم شنوایی مادرزادی و ازدواج فامیلی در 50 تا 60 مورد کم شنوایی نقش دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر عوامل ژنتیکی و مادرزادی، عواملی مانند «بیماری ها»، «تأثیر بیماری های عفونی مانند سرخک، سرخجه، سندرم تورچ در دوران شیرخوارگی»، «تولد سخت» و «حوادث دوران بارداری» نیز 40 مورد را شامل می شود. درصد آنها تا 45 درصد بر بروز کم شنوایی در کودکان تأثیر می گذارند.

به غربالگری شنوایی نوزادان در بخش مراقبت های ویژه توجه کنید

این کارشناس شنوایی سنجی با بیان اینکه توجه به نوزادان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بسیار مهم است، تاکید کرد: نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان نگهداری می شوند باید غربالگری شوند. زیرا در این مواقع به دلیل مشکلاتی مانند «کم وزنی هنگام تولد» احتمال کاهش شنوایی افزایش می یابد. کودکانی که با وزن کم متولد می شوند به عنوان نوزادان نارس تعریف می شوند و نارس بودن می تواند بر شناخت آنها تأثیر بگذارد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین آنتی بیوتیک های تجویز شده برای نوزادانی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان نگهداری می شوند. ممکن است بر شنوایی آنها تأثیر بگذارد و بنابراین غربالگری این گروه از نوزادان مهم است.

محمودیان با بیان اینکه ایران در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت قرار دارد، گفت: ایران جزو 6 کشور منتخب منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در زمینه سلامت گوش است و اقدامات بسیار درخشانی در این زمینه انجام شده است. این رابطه برای جلوگیری از کم شنوایی و ناشنوایی در سال های اخیر.

سمعک ابزاری حیاتی برای کاهش شنوایی است

اهمیت تشخیص کم شنوایی در نوزادان قبل از 6 ماهگی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود سمعک را وسیله ای حیاتی برای کم شنوایی دانست و گفت: سمعک سمعک است و استفاده از این وسیله در کودکان مبتلا به کم شنوایی مادرزادی یا اکتسابی «حیاتی» تلقی می شود. شناسایی کودکان کم شنوایی ضروری است. این افراد باید در دوره طلایی یعنی قبل از 6 ماهگی شناسایی شوند تا اقدامات مداخله ای برای آنها انجام شود. شناسایی هر چه سریعتر این گروه از کودکان باعث نجات آنها می شود و آنها را قادر می سازد به راحتی مسیر رشد خود را طی کنند.

بیش از 17 مرکز تخصصی کاشت حلزون در کشور

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بیش از 15 هزار کاشت حلزون انجام شد، برخی از کودکان نتوانستند از سمعک استفاده کنند و در مسیر کاشت حلزون قرار گرفتند. بیش از 17 مرکز تخصصی در کشور وجود دارد که خدمات تخصصی کاشت حلزون شنوایی را ارائه می دهند. شنوایی شناسان و جراحان گوش و حلق و بینی در زمینه کاشت حلزون با هم همکاری می کنند. اگرچه در زمینه کاشت حلزون شنوایی کمبودهایی وجود دارد، اما در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در منطقه مدیترانه شرقی هستیم.

عصر طلایی غربالگری شنوایی

وی با اشاره به ضرورت انجام غربالگری شنوایی اظهار داشت: غربالگری شنوایی باید در سنین مختلف انجام شود اما «قبل از یک ماهگی» (از بدو تولد تا ۲۸ روزگی) سن طلایی غربالگری شنوایی برای تشخیص هرگونه نقص، آسیب و نارسایی شنوایی است. از دست دادن و تشخیص قطعی باید قبل از سه ماه انجام شود.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: پس از تشخیص قطعی باید قبل از 6 ماه درمان و مداخلات لازم انجام شود. اگر نوزاد کم شنوایی مادرزادی دارد، باید از «درمان های سمعک»، «شنوایی درمانی» و «کاشت حلزون» استفاده کرد.

کاهش سن مداخلات درمانی ناشنوایی در کشور

وی با بیان اینکه سن مداخلات درمانی برای کم شنوایی کاهش یافته است، گفت: در گذشته مداخلات درمانی برای کم شنوایی در کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی انجام می شد اما امروزه مداخلات درمانی قبل از این سن انجام می شود. یک سال

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به سلامت گوش در نظام سلامت کشور ادغام شده است، گفت: سن مداخلات درمانی کم شنوایی به دلیل انجام غربالگری شنوایی و ثبت اطلاعات افراد در سامانه های الکترونیکی کاهش یافته است.

7 نکته در مورد سلامت گوش

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت 7 مورد را در خصوص سلامت گوش توصیه کرده است، گفت: اگر بخواهیم افراد کم شنوایی را در جامعه ادغام کنیم باید 7 مورد سازمان جهانی بهداشت را در خصوص سلامت گوش رعایت کنیم. کم شنوایی و عوامل خطر آن می تواند در هر سنی رخ دهد.

محمودیان با اشاره به داده های آماری جمعیت کودکان کم شنوایی گفت: تحقیقات نشان می دهد که میزان کم شنوایی در کودکان 3 تا 5 ساله حدود 3 درصد است. این بدان معناست که از هر 100 کودک بین 3 تا 5 سال، 3 نفر کم شنوایی دارند. علت اصلی کم شنوایی در کودکان 3 تا 5 ساله به دلیل “اوتیت” است، بیماری که در آن مایع در گوش میانی وجود دارد و باعث آسیب شنوایی می شود. نکته مهم و اساسی شناسایی هر چه سریعتر این افراد است.

آمار افراد کم شنوایی در سنین مختلف

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ادامه داد: کاهش شنوایی در سنین 7 تا 18 سال حدود 1.5 درصد است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که جمعیت کشور نسبت به گذشته رو به پیری است و نزدیک به 10 میلیون سالمند در کشور وجود دارد. تقریباً 42 درصد از جمعیت بالای 65 سال کشور کم شنوایی دارند و به دلیل کم شنوایی نمی توانند ارتباط برقرار کنند. افرادی که در برقراری ارتباط مشکل دارند به سمعک نیاز دارند.

وی ادامه داد: آمار و ارقام نشان می دهد که 100 درصد افراد بالای 80 سال کم شنوایی دارند و درجاتی از کم شنوایی در این گروه سنی وجود دارد.

محمودیان شیب کم شنوایی در کشور را اینگونه تشریح کرد: میزان کم شنوایی از 3.7 در 1000 تولد به 100 درصد در افراد بالای 80 سال افزایش می یابد. وزارت بهداشت در تلاش است تا بسته های خدماتی را با در نظر گرفتن کم شنوایی در کشور گام به گام توسعه دهد و این بسته ها در حال ادغام در نظام سلامت هستند. انسان را باید از کودکی تا مرگ مشاهده کرد. زیرا کم شنوایی در هر سنی ممکن است رخ دهد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت تصریح کرد: وقتی فردی وارد بازار کار می شود صداهای بلند می تواند شنوایی را تهدید کند. کارگران مجتمع های صنعتی، پرسنل نظامی در معرض آسیب شنوایی هستند. اگر این افراد از محافظ استفاده نکنند، کم شنوایی مشکلی اجتناب ناپذیر برای آنهاست.

تاثیر استفاده از هدست و هندزفری بر شنوایی

وی با اشاره به استفاده از هندزفری و تاثیر این دستگاه بر شنوایی، گفت: هدفون و هندزفری تهدیدی برای کم شنوایی محسوب می شود. به حدی که این دستگاه ها باعث افزایش کم شنوایی شدند. ارائه بسته های آموزشی و ارتقای سواد سلامت عمومی به روش های مختلف می تواند آگاهی گروه های مختلف را در مورد اهمیت سلامت شنوایی افزایش دهد. ارائه بسته های آموزشی و ارتقای سواد سلامت جامعه از طرق مختلف می تواند باعث آگاهی اقشار مختلف شود و در صورت کم شنوایی یاد می گیرند که کم شنوایی خود را پنهان نکنند و یاد بگیرند که این موضوع را بپذیرند.

محمودیان با بیان اینکه اساس زندگی انسان «ارتباط» است، گفت: به برکت پیشرفت علم، افراد می توانند با استفاده از سمعک یا کاشت حلزون، جان خود را نجات دهند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

هزینه سمعک بالا و پوشش بیمه

وی با بیان اینکه پروتزهایی که برای اصلاح کم شنوایی استفاده می شود جان مردم را از نظر ارتباطی نجات می دهد، گفت: سمعک محصولی با تکنولوژی بالا است و تنها شرکت های معدودی این دستگاه ها را تولید می کنند. سمعک از محصولات وارداتی است و در معرض نوسانات نرخ ارز و تحریم قرار دارد. اگرچه تحریم ها و نوسانات نرخ ارز بر حلزون گوش نیز تاثیر می گذارد، اما این اجزا تاثیر بیشتری بر سمعک دارند.

کاشت حلزون حلزون رایگان برای کودکان زیر 7 سال

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه دولت در زمینه اقدامات تشخیصی در خصوص کم شنوایی و سمعک در حال بررسی است، گفت: ضمناً کاشت حلزون برای کودکان زیر هفت سال کاملا رایگان انجام می شود و هزینه هر عدد حلزون تقریباً 8000 یورو می باشد. دولت برای اینکه مردم را تحت فشار قرار ندهد کاشت حلزون را به صورت رایگان انجام می دهد، اما مردم در زمینه مراقبت از حلزون با مشکلاتی مواجه هستند.

قیمت سمعک و پوشش بیمه ای

وی ادامه داد: هزینه سمعک برای مردم بیشتر از حلزون است و بیمه ها باید هزینه های بیشتری را جذب کنند. میانگین قیمت هر سمعک حدود 20 میلیون تومان است. شرکت های بیمه 70 درصد هزینه سمعک را پرداخت می کنند. بیمه ها هر 10 سال هزینه سمعک را پرداخت می کنند، اما وزارت بهداشت از شرکت های بیمه خواسته است که هر 5 سال یکبار هزینه سمعک را پرداخت کنند.

این کارشناس درباره وضعیت سرانه سلامت افراد در حوزه سلامت گوش اینگونه بیان کرد: بحمدالله با اقدامات انجام شده سرانه سلامت در حوزه گوش افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما