اما به نظر می رسد برنامه رژیم صهیونیستی گسترش منطقه جنگی به داخل لبنان است. بر این اساس برای بسیاری این سوال پیش می آید که دلایل گسترش جنگ تل آویو و حتی حمایت ظاهری آمریکا از اسرائیل در جنگ لبنان چیست؟

اگر کمی به تصویر رژیم صهیونیستی در دایره جنگ‌های تاریخی و سال گذشته در غرب آسیا و حتی سراسر جهان نگاه کنیم، می‌توان صحنه‌ای از یک موجود کوچک و ناهمگون را دید که در جغرافیایی متفاوت برای بقا تلاش می‌کند. در عین حال، بررسی شرایط جامعه یهودی و سازمان آیپک در آمریکا نیز نشان می‌دهد که اسرائیل در آمریکا باید به دنبال تسلط بر تمامی حوزه‌های تصمیم‌گیری و کانال‌های مالی و اقتصادی غیرمتمرکز در آمریکا باشد. برای زنده ماندن

دلایل متعددی مانند وضعیت ژئوپلیتیک خاورمیانه، ژئواستراتژی آمریکا از پایان جنگ جهانی دوم و تلاش برای گسترش سرمایه داری از طریق تجارت اسلحه عواملی بودند که این دو موجودیت مجزا اما به هم پیوسته را در فلسطین اشغالی و ایالات متحده شکل دادند. و همچنین ارتباط فزاینده برای بقا، نفوذ و تسلط مشترک آنها. به همین ترتیب، بقای این دو رژیم ارتباط تنگاتنگی دارد.

یکی یکی از مؤلفه های اصلی دکترین نظامی تل آویو از بدو پیدایش برای تأمین امنیت وجودی، استفاده از اقدامات جاسوسی اطلاعاتی و امنیتی و به دنبال آن ایجاد سازمان های اطلاعاتی گسترده و افزایش عملیات خرابکارانه و سازمان دهی شده تروریستی علیه دشمنان بوده است. اما شکست اطلاعاتی و عملیاتی رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی در شرایطی رخ داد که بحران سیاسی و هویتی داخلی رژیم صهیونیستی که از بدو تأسیس این رژیم را به حرکت درآورده بود، به اوج خود رسیده بود و این رژیم در تلاش برای عادی سازی روابط با این رژیم بود. برخی کشورهای منطقه و ایجاد فضای امن برای تمرکز بیشتر بر چالش های داخلی.

در واقع، از دست دادن قدرت بازدارندگی پس از طوفان الاقصی، انبوه مشکلات رژیم صهیونیستی را تشدید کرد و به جنگی منجر شد که بسیاری از تحلیلگران از همان ابتدا به آن پی بردند، بحران مشروعیت منطقه ای و بین المللی رژیم صهیونیستی را مانند مکنده باتلاقی دامن زد.

اکنون احساس عدم مشروعیت در رژیم صهیونیستی نه تنها در منطقه غرب آسیا بلکه در درون این رژیم و جامعه جهانی نیز نهادینه شده است که هسته مرکزی این رژیم پایان جنگ را نابودی و نابودی آن می داند. به دلیل حمله بی‌سابقه اطلاعاتی، امنیتی و نظامی جنبش مقاومت فلسطین به اسرائیل در طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی دو رکن اساسی که هر نظام سیاسی برای بقای آن نیاز دارد، یعنی مشروعیت و امنیت بازدارنده را از دست داده است.

این در حالی است که موضوع امنیت و ارتقای بازدارندگی همواره دغدغه اصلی سیاستمداران این رژیم بوده و لذا رژیم صهیونیستی اکنون چاره ای جز احیای حداقل ها ندارد. یکی این عناصر را ندارد. به بیان واضح تر: زیرا مشروعیت امری ضمنی است و با صلح و ثبات بلندمدت یا مقاومت مقدس پیوند خورده است و بر این اساس رژیم صهیونیستی با سوابق جنایی و نامنسجم فرهنگی و اجتماعی اش هیچ مشکل ساختاری ندارد. هویت، در اطراف این رژیم برای رسیدن به این هدف، وجود آن به احیای خشونت آمیزتر بازدارندگی بستگی دارد.

الگوی رفتاری رژیم صهیونیستی نیز نشان می دهد که این رژیم تداوم حیات خود را در راهبرد افزایش وحشت عمومی و ادامه سیاست های توسعه در مناطق اطراف می بیند. اینکه اسرائیل قوی ترین ارتش را در منطقه دارد نیز افسانه ای است که بازدارندگی روانی این رژیم را ترویج می کند. البته رژیم صهیونیستی از پشتیبانی لجستیکی نظامی و اطلاعاتی برخوردار است یکی این کشور یکی از بزرگترین ارتش های جهان، ایالات متحده است و تقریباً تمام سلاح ها، تجهیزات، فن آوری ها و تجهیزات نظامی مدرن را در هوا، زمین و دریا از ایالات متحده آمریکا دریافت می کند.

اما شکست اخلاق و عزت و تحریک افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی آثار گسترده ای در مشروعیت زدایی داخلی آن رژیم خواهد داشت. شرایط جنگ و پیامدهای اقتصادی و سیاسی از یک سو و تغییر روند مهاجرت از داخل سرزمین اشغالی به خارج از سوی دیگر ممکن است نظام جنگ زده رژیم صهیونیستی را با فروپاشی غیرمنتظره ای مواجه سازد. .

علیرغم آتش سوزی های جنایتکارانه در تل آویو، همه ارزیابی ها نشان می دهد که رژیم صهیونیستی در دوران بسیار پرتنشی به سر می برد. به همین دلیل است که اسرائیلی ها سعی می کنند چهره آسیب پذیر امنیتی و نظامی خود را تغییر دهند و چهره ای خشن و کینه توزانه نشان دهند که در برابر هر حمله ای ده برابر تهاجمی تر است. در واقع جنایات افسارگسیخته رژیم صهیونیستی پوششی برای بحران های ریشه دار این رژیم است.

البته بیش از هر زمان دیگری مشخص شده است که بدون حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی ده ها سال پیش سقوط می کرد. البته هدف واشنگتن تنها حفظ موجودیت شهروندان یهودی و صهیونیستی نیست، بلکه فلسطین اشغالی اکنون به پایگاه نظامی استراتژیک آمریکا در غرب آسیا تبدیل شده و مانع از شکل‌گیری توافق‌های جدید منطقه‌ای برای تقویت روند ایجاد یک کشور می‌شود. نظم بین المللی غیر آمریکایی

اما در حالی که رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری با مسئله «بودن یا نبودن» یا «بقا یا نابودی» مواجه است، آمریکا به عنوان قدرتی که مدعی لیبرال دموکراسی و حافظ نظم جهانی است، با چالش‌های فراوانی نیز مواجه است. سیاست خاورمیانه و شرق جهان در همین حوالی است

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :