راه های مراقبت از قلب با انجام ورزش منظم قلبی عروقی، محدود کردن چربی های ناسالم و افزودن یک رژیم غذایی متعادل به رژیم غذایی روزانه به طور گسترده ای شناخته شده است، اما دانستن راه های موثر برای مراقبت از ریه ها می تواند کمی پیچیده تر باشد.

به گزارش Elo Doctor، انجمن ریه آمریکا 8 راه را برای بهبود سلامت ریه و پیشگیری از بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریه توصیه می کند:

مصرف آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید: در حالی که مصرف آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت کلی بدن مفید است، غذاهای غنی از این مواد و گلوکوزینولات ها (ترکیبات بیولوژیکی و ضد سرطانی اثبات شده) به عملکرد موثر ریه ها کمک می کنند. به عنوان مثال، تحقیقات موسسه ملی سرطان در ایالات متحده نشان داده است افرادی که حداقل 5 وعده سبزیجات شیلیایی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل و خربزه مصرف می کنند، 50 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

مصرف ویتامین دی: کمبود این ویتامین عملکرد ریه ها را ضعیف می کند. شیر و سبزیجات برگ سبز منابع خوبی از ویتامین ها هستند دی لازم است حداقل 20 دقیقه در روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید زیرا نور خورشید بهترین منبع این ویتامین است. سلول های پوست، ویتامین ها و مواد معدنی زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند دی سنتز می شوند

نظارت بر علائم ریوی: این بدان معناست که کسانی که سرفه های طولانی مدت، برونشیت مزمن، آسم یا سایر بیماری های ریوی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه دارند، نباید مشکلات و علائم تنفسی را نادیده بگیرند. همچنین درد قفسه سینه، سرفه خونی، سرفه مزمن بیش از یک ماه و غیره. در چنین مواقعی حتما باید با پزشک مشورت کنید. پزشک شما ممکن است یک درمان پیشگیرانه مانند استنشاق را برای کاهش علائم و جلوگیری از عفونت خطرناک تنفسی توصیه کند.

فعالیت بدنی: ورزش های هوازی مانند پیاده روی و شنا با افزایش حجم ریه ها ظرفیت تنفسی را افزایش می دهند. از طریق ورزش، می توانید اکسیژن بیشتری را به ماهیچه ها برسانید و تشکیل اسید لاکتیک را کاهش دهید. این کاری است که ورزشکاران انجام می دهند. ورزش در حفظ سلامت ریه بسیار موثر است. متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل مشکلات طولانی مدت ریوی از ورزش کردن می ترسند. یکی از دلایل آن این است که تنگی نفس را دوست ندارند. با این حال، با شروع به آرامی و افزایش تدریجی میزان ورزش، می توانید تنفس خود را بهبود بخشید و در نتیجه احساس راحتی بیشتری داشته باشید. افرادی که مشکلات ریوی جدی دارند ممکن است حتی از مقدار کمی ورزش سود ببرند. با حرکات ساده دست و پا در حالت نشسته شروع کنید، سپس خود را برای راه رفتن از اتاقی به اتاق دیگر و سپس بیرون رفتن آماده کنید.

خرید محصولات سازگار با محیط زیست: اگرچه بازسازی و بازسازی خانه می تواند به بهبود ظاهر و زیبایی خانه شما کمک کند، اما می تواند سلامت ریه های شما را نیز به خطر بیندازد. رنگ، پشم شیشه، محصولات تمیز کننده و عایق و غیره. اگر از محصولاتی استفاده می کنید باید بدانید که این محصولات حاوی گازهای مضر و ذرات سمی هستند. بهتر است این اقدامات در مناطقی با تهویه مناسب و حفاظت تنفسی انجام شود. توصیه می شود از رنگ های مبتنی بر آب و پاک کننده های بدون مواد شیمیایی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض ترکیبات آلی فرار استفاده کنید.

اجتناب از دود سیگار: بدترین چیزی که می تواند ریه ها را در معرض بیماری های مختلف مانند بیماری انسداد مزمن ریه، آمفیزم، برونشیت مزمن و سرطان ریه قرار دهد، دود سیگار است. انجمن سرطان کانادا ادعا می کند که حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار علت اصلی سرطان ریه است و 85 درصد موارد سرطان ریه به دود سیگار مربوط می شود.

محافظت از ریه ها در محل کار: افرادی که در مشاغل تخصصی مانند کارگران ساختمانی، جوشکار، نقاش و مکانیک کار می کنند، بیشتر در معرض بیماری های ریوی مانند سرطان ریه، آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه هستند. اگر زمان زیادی را در نزدیکی گرد و غبار، هیزم یا مواد شیمیایی می گذرانید، لباس های محافظ شامل ماسک تنفسی بپوشید و محل کار خود را تهویه کنید.

کنترل آلاینده های داخلی: رطوبت داخل خانه را چک کنید. به عنوان مثال، در حمام و آشپزخانه، از فن های اگزوز برای هدایت رطوبت به بیرون استفاده کنید. سطح رطوبت داخل را بین 30 تا 50 نگه دارید. دستگاه های اصلی مانند پمپ گرمایش و کولر مرکزی باید به طور مرتب توسط متخصص بررسی و تمیز شوند. سطوح را تمیز نگه دارید. سطوح مرطوب مانند وان، دوش و پیشخوان آشپزخانه را تمیز و خشک نگه دارید. گرد و غبار را بررسی کنید.

گرد و غبار جمع شده روی مبل ها و وسایل منزل را به طور مرتب تمیز کنید. سعی کنید ملحفه ها را در آب داغ بشویید تا میکروب های کوچک را از بین ببرید. فرش را مرتب تمیز کنید. هوا را تهویه کنید. مطمئن شوید که هر روز به اندازه کافی هوای تازه و تمیز وارد خانه می کنید. هنگام تمیز کردن، رنگ آمیزی، نصب فرش جدید یا انجام سایر کارهای خانه، پنجره ها را باز بگذارید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما