به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، در قانون برنامه هفتم توسعه به موضوعات مربوط به تناسب یا یکسان سازی حقوق بازنشستگانی پرداخته شد که امیدوارند حقوق خود را افزایش دهند و تمامی اخبار این حوزه را پیگیری کنند. اما سوالات و ابهاماتی مطرح شده که نیازمند شفاف سازی افکار عمومی است.

ایرنا نوشت: در بند الحاقی ماده 29 قانون برنامه هفتم توسعه آمده است: به منظور پرداخت عادلانه حقوق کارکنان و مستمری بگیران و پرداخت حقوق مستمری بگیران به تناسب 90 درصد حقوق، پاداش مستمر با کسر مشابه و معادل آن. کارمندان دولت موظف است. تا پایان سال سوم، برنامه اقدام مورد نیاز را اجرا کرده است. این افزایش نسبت به سال 1403 در سال اول 40 درصد و در هر یک از سال های دوم و سوم 30 درصد است که اختلاف 90 درصدی دارد.

وی در خصوص این بند از قانون برنامه هفتم پیشرفت در گفت و گوی تفصیلی با علی حیدری کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی به بررسی تفصیلی موضوعات مطرح شده در حوزه تناسبی حقوق بازنشستگی پرداخت.

وی معتقد است صندوق های بازنشستگی در سراسر جهان، صندوق های نسلی هستند و باید علاوه بر منافع نسل فعلی، منافع نسل های آینده را نیز در نظر بگیرند. از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفتگو می توان به تأثیر مسائل اقتصادی و مالی مانند تورم بر حقوق بازنشستگی و تأثیر تناسب بر سطوح مختلف بازنشستگی اشاره کرد.

متناسب سازی؛ برابری در پرداخت یا انصاف در اصول

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: یکی یکی از خواسته ها و انتظارات بازنشستگان و سازمان های مرتبط با این قشر افزایش مستمری بازنشستگان در سطوح مختلف تصمیم گیری و مدیریتی کشور است که در سال های اخیر مورد توجه افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفته است.

حیدری با بیان اینکه هر بار این انتظار جامعه مستمری بگیران با استفاده از اصطلاحات مختلفی مانند همسان سازی، همسان سازی یا همسان سازی بیان شده است، افزود: اخیراً نیز شاهد هستیم که از واژه تناسب استفاده می شود و همه این واژه ها یک مفهوم به کار می روند. و بیان مطالبه به معنای افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث افزایش حقوق بازنشستگان باید بین «برابری و عدالت» تفاوت قائل شد، تصریح کرد: برخی معتقدند افزایش سالانه حقوق بازنشستگان باید به هر شکلی و در میزان حق بیمه باشد. پرداخت مساوی با یکدیگر، یعنی مساوات و مساوات. از سوی دیگر برخی معتقدند افزایش سن بازنشستگی باید بر اساس عدالت و اصول، ضوابط و محاسبات بیمه ای و نیز متناسب با تعداد سنوات و میزان پرداخت حق بیمه انجام شود.

حیدری ادامه داد: اخیرا مطالبه جدیدی در زمینه حقوق بازنشستگان مطرح شد که بر اساس آن حقوق بازنشستگی باید معادل حقوق کارمند فعلی در همان سمت باشد.

وی همچنین با اشاره به عوامل موثر بر تعیین حق بازنشستگی افراد، گفت: سطح بیمه (بیمه پایه، مازاد و تکمیلی)، نوع تامین مالی طرح، نوع مالکیت و مدیریت صندوق بیمه (دولتی، عمومی، غیر دولتی) -دولتی). ، خصوصی) و نوع شرکای اجتماعی، یعنی.

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی یکی از عوامل مؤثر بر پرداخت حقوق بازنشستگان و البته مهمترین عامل، وجود زیرساخت های ملی لازم برای تأمین و تأمین حداقل استانداردهای زندگی است.

نقش قوی تورم در تعیین دستمزد

حیدری با بیان اینکه تناسب حقوق و دستمزد بسته به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه متفاوت است، گفت: رابطه بین نرخ تورم و میزان افزایش حداقل دستمزد دولتی و حداقل دستمزد نیروی کار و همچنین رابطه بین نرخ تورم و میزان افزایش حداقل دستمزد دولتی و حداقل دستمزد نیروی کار نرخ و نحوه افزایش سایر سطوح دستمزد با نرخ افزایش مستمری بر کسی پوشیده نیست.

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: متغیرهای اقتصادی مانند ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم، وضعیت اشتغال و ازدواج جوانان از دیگر عوامل موثر بر درآمد و هزینه خانواده های تحت پوشش صندوق های بازنشستگی است.

وی با بیان اینکه آیا مستمری بگیران می توانند از تسهیلات و مزایای مشابه کارکنان برخوردار شوند، تصریح کرد: در سازمان هایی که صندوق های بیمه و بازنشستگی خود را دارند می توان این کارها را انجام داد و در این زمینه ارتش، نفت، مس، فولاد، بیمه و بانک، جوامع و حتی رادیو

وی ادامه داد: با سایر صندوق هایی که ارتباط سیستماتیک بیمه شده (کارمند و کارگر) با سازمان یا محل کار پس از بازنشستگی قطع می شود، در عمل این امکان وجود ندارد.

تناسب یکسان نخواهد بود

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی در مورد اینکه چه روش هایی در تعدیل حقوق مستمری بگیران باید رعایت شود، گفت: در تعدیل شاخص هایی مانند نرخ تورم مصوب بانک مرکزی، میانگین هزینه خانوار، حقوق کارگران مشابه و همچنین حداقل یا حداکثر. دستمزد در نظر گرفته شده است

حیدری ادامه داد: صرف نظر از شاخص های اساسی تناسب، نحوه اعمال آن برای مستمری بگیران نیز متفاوت است، زیرا سنوات خدمت مستمری بگیران و میزان درآمد آنها با یکدیگر متفاوت است.

وی همچنین با اشاره به این نکته گفت: مطالبات مستمری برخی اقشار از جمله اساتید دانشگاه یا قضات علاوه بر شاخص های بیمه ای، مواردی مانند حفظ حرمت و حیثیت آنها پس از بازنشستگی را نیز در نظر می گیرد که باید مورد پذیرش مالی دولت قرار گیرد.

سازگاری و یک مشکل پیچیده

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بحث تناسب حقوق بازنشستگان موضوعی پیچیده، سخت و چندوجهی است، تصریح کرد: بحث های متناقض و متناقض در مورد این تناسب و نحوه اجرای آن وجود دارد، زیرا صندوق های بازنشستگی در همه جا وجود دارد. جهان بین نسلی تلقی می شود که در آن سه گروه یعنی نسل قبلی، نسل فعلی و نسل آینده درگیر هستند.

حیدری تصریح کرد: در تصمیم گیری درباره منابع و مصارف صندوق بازنشستگی نباید منافع و انتظارات یک نسل را در نظر گرفت و منافع نسل های دیگر را به خطر انداخت.

وی در این خصوص به تعیین افزایش حداقل مستمری مستمری بگیران اشاره کرد و گفت: در صورتی که افزایش حداقل مستمری مستمری بگیران از افزایش حداقل دستمزد شاغلان فراتر رود، صرف نظر از اثر ضداشتغالی آن، این امر موجب می شود. مورد اعتراض کارفرما قرار گیرد.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا کسر مالیات و حق بیمه از حقوق کارمندان می تواند میل به کار را کاهش دهد؟ وی تصریح کرد: اگر حقوق یک کارگر عادی به دلیل کسر مالیات و حق بیمه از حقوق مستمری بگیران حداقل دستمزد کمتر باشد، می تواند باعث کاهش میل به کار و فعالیت شود.

این کارشناس تامین اجتماعی تصریح کرد: البته باید گفت که دولت ها در ادوار مختلف تمایلی به افزایش بیش از حد حقوق بازنشستگان ندارند تا حقوق کارکنان خود را افزایش دهند و بالاتر از آن تورم پایینی را به نمایش بگذارند زیرا این امر همچنین بار مالی مخارج عمومی دولت را افزایش می دهد

مشکلی به نام تمایل به بازنشستگی پیش از موعد

کارشناس حوزه صندوق های بازنشستگی به تشریح الزامات تامین منابع مالی مورد نیاز صندوق ها پرداخت و بازنشستگی پیش از موعد را در نظر گرفت. یکی وی به مشکلاتی اشاره کرد که باعث می شود نرخ جایگزینی در صندوق ها محدود شود.

حیدری تصریح کرد: نوع افزایش مستمری می تواند در موارد فرار از بیمه و به ویژه در تمایل به بازنشستگی پیش از موعد (سخت و زیان آور، نوسازی صنعتی، با اتحاد و بدون اتحاد) موثر باشد و در صورتی که نرخ جایگزینی نزدیک به 100 و حتی فراتر از آن باشد. همه به دنبال بازنشستگی خواهند بود

وی افزود: اگر این افزایش در سطوح پایین حقوقی اتفاق بیفتد، تمایل به بازنشستگی نیز افزایش می یابد زیرا حقوق بازنشستگی آنها بیشتر از حقوقشان است.

بی عدالتی در محاسبه 2 سال آخر خدمت مستمری بگیران

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی گفت: در صورتی که محاسبه مستمری بر اساس تعداد کل (سنوات خدمت) باشد، می توان انصاف را در نظام پرداخت مستمری رعایت کرد اما در صورتی که از میانگین دو سال گذشته بیمه استفاده شود. به عنوان معیار محاسبه، در واقع یک بی عدالتی وجود خواهد داشت

حیدری تصریح کرد: تصور کنید فردی 28 سال با سطح حقوق کم حق بیمه پرداخت کند و در سال های اخیر آن را افزایش دهد و یا اینکه فردی با مدرک دیپلم در سال های اخیر و دکترا در سال های اخیر کار کند و مبنای حقوقش بالا باشد. یا یک نفر 28 سال کارشناس یا کارمند ساده بود اما در چند سال اخیر به هر دلیلی سمت مدیریتی می گیرد و مدیر عامل یا قائم مقام می شود تا در دوران بازنشستگی مستمری او افزایش یابد.

وی افزود: در صورت افزایش پایه حقوقی، مستمری بیشتر در زمان بازنشستگی در نظر گرفته می شود.

وی در عین حال گفت: ممکن است برعکس این اتفاق بیفتد و یک جوان 28 ساله در سال های آخر خدمت پایه حقوق بالایی داشته باشد، به دلیل تغییر شغل یا از دست دادن شغل، درآمد وی کاهش می یابد. با حقوق بازنشستگی که در دوران بازنشستگی کمتر خواهد بود.

حیدری گفت: در حال حاضر ملاک تعیین مستمری معدل 2 سال گذشته بیمه است که امکان تغییر کوتاه مدت به تعداد کامل (مدت خدمت) وجود ندارد.

راه حل چیست؟

این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی راهکاری برای رفع مشکلات فعلی تناسب ارائه کرد و توضیح داد: برای تناسب می توان افزایش کلی با نرخ ثابت را در نظر گرفت، برای افراد با بیش از 20 یا 30 سال سابقه حرفه ای و برای افراد. افرادی که در حین پرداخت بیمه، مبنای کسر حق بیمه بالاتری داشتند، به دلیل انصاف، درصد افزایش جداگانه در نظر گرفته شدند.

حیدری تاکید کرد: راه حل نهایی موضوع تناسب تغییر قوانین و مقررات، معرفی نظام تامین اجتماعی چند لایه و چند لایه، انجام اصلاحات سیستماتیک، پارامتریک و بازطراحی شده و استفاده از مکانیزم پرداخت کامل سنوات بیمه ای است. برای محاسبه حقوق بازنشستگی

وی ادامه داد: تا زمانی که این موارد محقق نشود، می توان تلاش کرد تا مستمری های سالانه را بر اساس سهمیه های فردی (سنوات پرداخت بیمه و مبنای محاسبه حق بیمه) تعدیل و به روز کنیم و به این ترتیب عدالت در این حوزه حفظ شود.

۲۲۳۲۲۵

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما