به گزارش مانیبان؛ در شرایطی که انتشار عکسی از پارک خودروسازان در شبکه های اجتماعی واکنش های بسیاری را در پی داشته است، آمارها نشان می دهد که نگهداری خودرو در پارکینگ ها به نفع خودروسازان نیست.

اما دلیل احتکار خودرو چیست؟

بیش از یک دهه است که داستان نگهداری خودرو در پارکینگ خودروسازان به داستانی تکراری تبدیل شده است.

در جدیدترین اتفاق اخیرا ویدئویی در شبکه های اجتماعی دست به دست شده که تعداد زیادی خودرو را در پارکینگ ایران خودرو پارک کرده است. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی با استناد به این عکس استدلال می کنند که خودروسازان برای افزایش قیمت خودروها را انبار می کنند.

بسیاری از کاربران معتقدند که علت افزایش قیمت خودرو، خود خودروسازان هستند. از سوی دیگر کارشناسانی نیز معتقدند که رشد قیمت خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی یکی از مهمترین موارد در ایران قیمت ارز است.

محل نگهداری خودرو در پارکینگ چیست؟

نگهداری خودروها در پارکینگ های خودروسازان به موضوع بازاریابی و روال قانونی فروش این محصولات پس از تولید مربوط می شود.

طبیعتا یک خودرو پس از تولید باید یک سری مراحل قانونی را طی کند تا به مرحله بازاریابی و فروش برسد. برای اینکه خودرو آماده فروش شود باید مجوزهای لازم را از سازمان های مختلف برای شماره گذاری و تایید نهایی از سازمان ملی استاندارد و حتی سازمان محیط زیست دریافت کند تا خودروی تولیدی به مشتریان فروخته شود.

نکته مهم در مورد تعداد خودروهای پارک شده در پارکینگ خودروسازان این است که اگر خودرویی در پارکینگ خودروسازان نگهداری شود، طبق قراردادهای انجام شده با مشتریان، هزینه های زیادی برای خودروسازان به همراه خواهد داشت. .

طبق قرارداد اگر خودرویی با تاخیر به مشتریان تحویل داده شود مشمول جریمه دیرکرد می شود و این موضوع می تواند هزینه های زیادی را به خودروسازان تحمیل کند. به عبارت دیگر تاخیر در شماره گذاری و تحویل خودرو منجر به پرداخت جریمه خودروسازان می شود.

از سوی دیگر خودروسازان باید مجوزهای لازم را از سازمان های مرتبط دریافت کنند و تاخیر حتی یک روزه در این فرآیند منجر به تجمع خودروها در پارکینگ های خودروسازان به سطح تولید روزانه می شود. یعنی اگر یک روز هم مجوزهای لازم برای خودروها صادر نشود، هزاران خودرو از کارخانه وارد پارکینگ های سازندگان می شود و تعداد خودروهای کشف شده افزایش می یابد.

واکنش سال گذشته به احتکار خودرو

این سیاست معمول خودروسازان در سال های اخیر است: زمانی که بازار برای مدتی آرام و رکود می شود و قیمت ها کاهش می یابد، خودروسازان سعی می کنند با کاهش عرضه به بازار از کاهش بیشتر قیمت ها جلوگیری کنند.

از ابتدای سال جاری قیمت ها در بازار خودرو کاملاً کاهشی بوده است. محصولات ایران خودرو بین 100 تا 200 میلیون تومان در بازار ارزان شده است.

سال گذشته ایران خودرو نیز اقدام به احتکار خودرو کرد که سازمان های نظارتی را بر آن داشت تا وارد عمل شوند.

مهرماه سال گذشته، ایران خودرو پس از افشای عکس‌هایی از انبار محصولات خود، به دلیل نداشتن مجوز استاندارد عذرخواهی کرد که از سوی رئیس قوه قضائیه رد شد.

غلامحسین محسنی آذهی رئیس قوه قضائیه در مهرماه 1402 گفت: بر اساس اعلام سازمان تعزیرات در بازدید از پارکینگ واقع در خراسان رضوی 10 هزار دستگاه خودروی فروش نرفته مشاهده شد که از این تعداد 6 هزار دستگاه دارای نقص فنی و 4،0 دستگاه خودرو بوده است. خودروها در وضعیت خوبی بودند پیشنهادی به آنها داده نشد و به محض مراجعه و ورود سازمان تعزیرات، مدیر تامین خودرو آن اداره به سرعت اقدام به تهیه و تحویل آنها کرد. اما مقوله عرضه خودرو باید به صورت جامع و کامل بررسی و پیگیری شود و مشکل به وضوح برای مردم و مشتریان توضیح داده شود.

رئیس قوه قضائیه به احتکار 4000 هیما توسط شرکت ایران خودرو اشاره کرد که مدیران آن مدعی بودند صندلی استاندارد ندارند اما پس از علنی شدن احتکار آنها را تحویل دادند.

در ادامه، ۲۰ مهرماه سال گذشته، مدیرکل دفتر حمل و نقل و صنایع ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد در بازدید از پارکینگ‌های خودروسازان بزرگ کشور گفت: در پارکینگ ایران خودرو وجود دارد. خودروهای رانا، پژو پارس، دنا و تارا هستند که تمامی این خودروها دارای هومولوژی استاندارد بوده و هیچ مشکلی برای تحویل به مشتری وجود ندارد. ندارند

به گفته مهدی انگروج، رسوب خودرو در پارکینگ به خودرو آسیب می زند و قطعات لاستیکی و پلاستیکی و همچنین رنگ خودرو آسیب می بیند.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی دی در ماه 1402 هنگام بازدید از پارکینگ ایران خودرو و دپوی خودروهای این شرکت که بیشتر آنها دنا پلاس بود، مجوز فوری خود را برجسته کرد.

کارشناسان بر این باورند که برخی خودروسازان به دلیل تثبیت اجباری قیمت ها با تولید و انبار خودروها، به بهانه انتشار تصاویر آنها در فضای مجازی و ورود دستگاه های نظارتی، اقدام به افزایش قیمت می کنند. پروسه صدور مجوز و عرضه به حالت عادی برای مدتی.

آیا خودروسازان از بازار بالا سود می برند؟

خودرو به دلیل قیمت های اجباری که بر آن تحمیل می شود، کالای رقابتی نیست و قیمت های مذاکره شده در بازار آزاد هیچ سودی برای خودروسازان ندارد و خودروسازان عموما مجبور به فروش محصولات خود با قیمت مصوب هستند. در چنین شرایطی اما تصاویر مربوط به پارکینگ ایران خودرو که از داخل یک هواپیما گرفته شده بود و بازتاب زیادی داشت، روز گذشته حتی واکنش ایران خودرو را نیز در پی داشت و این شرکت دلیل حضور خودروها را اعلام کرد. در پارکینگ طولانی شدن پروسه صدور مجوز شماره گذاری توسط سازمان استاندارد بود.

منبع: همشهری


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما