کارشناس پزشکی ایران توصیه های تغذیه ای برای سالمندان ارائه کرد و گفت: برای سلامتی در دوران سالمندی، درمان طب سنتی را باید از میانسالی آغاز کرد. او گفت.

به گزارش تسنیم، مهرداد کریمی دانشیار پزشکی ایران در ششمین نشست ماهانه مرکز تحقیقات و آموزش سالمندان گروه آموزشی طب سنتی و مکمل به وضعیت کشورمان در حوزه طب مکمل اشاره کرد. دنیا گفت: ایران از نظر تولید علم پزشکی سنتی رتبه چهارم جهان را دارد.

وی با اشاره به تقسیم بندی دوره های سنی در طب سنتی افزود: در طب سنتی سنین 30 تا 40 سالگی را جوان، 40 تا 60 سالگی را میانسالی می دانند که در طب سنتی به پیری معروف است. پیری نیز از 60 سالگی شروع می شود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درمان سنتی سلامت در دوران سالمندی را باید از میانسالی آغاز کرد. مزاج سالمندی سرد و سرد است و باید مراقب بود که این سردی و سردی بر بدن غالب نشود. مرطوب نگه داشتن بدن و جلوگیری از خشک شدن آن برای حفظ سلامت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: کار شبانه و نور آبی موبایل و وسایل ارتباطی باعث خشکی بدن و بی خوابی می شود.

سونای خشک برای سالمندان مفید نیست

کریمی با تاکید بر نقش ورزش به ویژه در میانسالی گفت: پیاده روی و شنا در میانسالی مهم است، پیاده روی روزانه 9 هزار قدم خطر ابتلا به آلزایمر را در دوران سالمندی کاهش می دهد.

مدرس گروه پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بدن انسان برای راه رفتن سریع آفریده شده است. سالمندان فراموش نکنند که سونای خشک برایشان سودی ندارد و باید کمتر از آن استفاده کنند.

فست فود و سوسیس و کالباس نخورید

کریمی مصرف غذاهای نرم و سریع جذب بدن مانند سوپ و خورش را به سالمندان توصیه کرد و تاکید کرد: سالمندان و میانسالان سوسیس و کالباس و فست فود مصرف نکنند. همچنین ماکارونی، اسپاگتی، اسپاگتی و غذاهای فرآوری شده نباید مصرف شود.

وی ادامه داد: سوپ های رقیق بیشتر برای افراد مسن مناسب است، در حالی که شیر برنج و سوپ غذای مناسبی هستند. شیل گلم کار غذای مناسبی برای سالمندان نیست. اگر از زعفران به مقدار مناسب استفاده شود، پوست زرد مفید است.

این متخصص پزشکی ایران گفت: در میانسالی و سالمندی تاکید بر حفظ رطوبت بدن است. ادویه های تند باعث کم آبی و خشکی بدن می شوند. فلفل سیاه در حد اعتدال برای هضم غذا مفید است اما فلفل قرمز باید کمتر مصرف شود.

یکی از اعضای هیات علمی گروه پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ترکیب آب سیب و زعفران نوشیدنی مناسب برای افراد میانسال و مسن است.

سیر و پیاز را خام نخورید

کریمی تصریح کرد: سرکه و ترشی برای میانسالی و بعد از آن مناسب نیست، می توان از آب پرتقال استفاده کرد. در میانسالی و بعد از آن بهتر است سیر و پیاز خام مصرف نشود. بهترین قرار برای عشق من است. مصرف آفتابگردان برای افراد مسن توصیه می شود زیرا برای معده و مغز مفید است.

وی همچنین به موضوع تعریق گیاهی پرداخت و افزود: عرقیات گیاهی در ترکیبات خود متانول دارند و متانول باعث خشکی بدن می شود. عرق کاسنی حاوی بیشترین مقدار متانول است، در حالی که ریشه بیدمشک حاوی کمترین میزان متانول است.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: لیمو، فوفل و بادرنجبویه برای میانسالی و بعد از آن مناسب است. بادرنجبویه تقویت کننده ذهن و معده است. قبل از استفاده باید دم بکشد. همچنین شربت گلاب زعفران را برای افراد میانسال و مسن پیشنهاد می کنم. علاوه بر این، ترکیب شیر بادام با زعفران برای سالمندان مفید است.

مدرس گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به توصیه های ابن سینا گفت: هر حرکتی که گردش خون را در پی داشته باشد برای بدن مناسب است و بر مخچه و تعادل بدن تأثیر می گذارد، بنابراین افراد مسن و میانسالی افراد مسن باید تاب بخورند.

کریمی افزود: هوای بهاری برای سالمندان مناسب است زیرا متعادل است، محیط خانه در فصل بهار نیاز به تنظیم دارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :