به گزارش بازتاب آنلاین، بازار ارز تهران از چهارمین روز مهرماه در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که قیمت ها برخلاف روز گذشته روندی صعودی نداشتند. برخی از کارشناسان بازار معتقد بودند که قیمت ها دیروز به اوج رسیده و روز چهارشنبه اصلاح شده اند.

به این ترتیب قیمت دلار دیروز به سطح میانی کانال 60 هزار تومانی رسید و عصر سه شنبه به سطح هشتم این کانال صعود کرد. اما روز چهارشنبه شرایط تغییر کرد و بازار نقدی با قیمت 60 هزار و 480 تومان آغاز به کار کرد و در عصر با 100 تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ارزش 60 هزار و 400 تومان رسید.

در همین راستا تحلیلگران اقتصادی به این نکته اشاره کردند که قیمت ها در بازار امروز به دلایل مختلف دارای نوسان هستند.

یکی دلایل اصلی ذکر شده سیگنال ها و بحث های سیاسی مثبت اخیر بود. بیانیه مسعود پزشکیان سازمان ملل متحد گواه این ادعاست. رئیس جمهور در این دیدار بر اهمیت برجام تاکید کرد و گفت: در طول توافق برجام بالاترین سطح نظارت هسته‌ای را پذیرفتیم، اما خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه مردم و هدفی را که اقدامات انجام می‌شود هدف قرار داد. ایران را امن تر کنیم که برای همه ناامنی ایجاد می کند. پزشکیان وی همچنین تاکید کرد که ایران آماده تعامل با اعضای برجام است و در صورت اجرای کامل و با حسن نیت تعهدات برجام، می‌توانیم درباره موضوعات دیگر نیز وارد گفت‌وگو شویم.

دومین موضوعی که مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفت، اظهارات اخیر رافائل گروسی درباره ایران بود. گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تمایل بیشتری برای همکاری با این سازمان نشان می‌دهد و ابراز امیدواری کرد که به زودی در مذاکرات فنی با ایران پیشرفت‌هایی حاصل شود. وی همچنین قصد دارد در ماه اکتبر به همراه مسعود رئیس جمهور ایران برای بازدید از پزشکیان گروسی به تهران سفر کند همچنین خاطرنشان کرد که ایران به فعالیت های خود، اما بدون عجله و با سرعتی ثابت ادامه می دهد.

با وجود این شرایط، برخی همچنان معتقدند که تنش های اخیر در منطقه یکی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت هاست و این اتفاق می تواند دوباره انتظارات را تغییر دهد.

برخی افراد علاوه بر عوامل سیاسی، دلایل دیگری نیز برای نوسانات نزولی قیمت دلار عنوان کردند. به گفته آنان، دیروز درهم دستور قیام داد و امروز فرمان عقب نشینی.

برخی نیز مدعی شدند که بازارساز برای جلوگیری از تداوم نوسانات صعودی قیمت ها از امروز اقدام به پمپاژ درهم کرده است. این ادعا را می توان با استفاده از قیمت درهم تأیید کرد. درهم دیروز تا 16 هزار و 630 تومان افزایش یافت اما امروز با افت 130 تومانی به بازار بازگشت و در عصر به محدوده 16 هزار و 460 تومان رسید.

بازار ارز هرات نیز امروز شاهد کاهش قیمت دلار بود. به گفته معامله گران، اسکناس آمریکا دیروز به کانال 60 هزار تومان رسید اما تنها یک روز در این سطح ماند و سپس به سرعت کاهش یافت. قیمت دلار هرات امروز به کانال 59 هزار تومان بازگشت و نزدیک به این سطح در نوسان بود.

از بازار ارز که بگذریم، قیمت انواع طلا و سکه در جریان تجارت امروز کاهش یافته است. به این ترتیب سکه امامی که روز گذشته با رکوردی جدید به بالاترین سطح خود رسیده بود، روز چهارشنبه به 45 میلیون و 850 هزار تومان سقوط کرد. طلای 18 عیار نیز با 29 هزار تومان تخفیف به قیمت 3 میلیون و 878 هزار تومان فروخته شد.

2233333

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :