به گزارش مانیبان، بهترین عملکرد در نمادهای کوچکتر بازار ادامه دارد و این موضوع در رشد بیشتر شاخص متعادل و شاخص کل فرابورس نسبت به شاخص کل بورس متجلی می شود. از دلایل افزایش عرضه در روز گذشته می توان به ملاقات شاخص کل با مقاومت 2 میلیون و 100 هزار واحدی و همچنین شناسایی سود معامله گران در نمادهای مختلف اشاره کرد.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات دیروز بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل بورس با رشد 0.09 درصدی به سطح 2 میلیون و 98 هزار واحد رسید. شاخص متعادل نیز با 0.31 درصد افزایش به سطح 689 هزار واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز 0.36 درصد افزایش یافت. همچنین طی معاملات دیروز 165 میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شد و ارزش معاملات خرد در بازار به 3.56 میلیارد تومان رسید.

نبض مثبت نیما

رشد دلار حواله ای که از ابتدای سال تاکنون کند و مستمر بوده است در روز گذشته نیز ادامه یافت و نیم دلار 112 تومان افزایش یافت. نرخ دلار از ابتدای سال تاکنون 14.1 درصد رشد داشته و در حال حاضر این نرخ به 46 هزار و 265 تومان رسیده است. عملکرد دلار در بازار آزاد از ابتدای سال تاکنون منفی است و همین موضوع باعث کاهش شکاف دلار بازار آزاد و نیمه دلار شده است. دلار در بازار آزاد این روزها در نیمه اول کانال 59 هزار تومان بین خریداران و فروشندگان قرار دارد و با افزودن این قیمت ها، اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد با میانگین نرخ به 28.4 درصد می رسد که این رقم به حساب می آید. کمترین مقدار از دی ماه سال قبل در نظر گرفته شده است.

جبران اشتباهات در بورس؟

بورس تهران در نیمه اول سال، قافیه را به سایر بازارهای موازی واگذار کرد و در مقایسه با دارایی های مبتنی بر طلا، بازنده آشکاری بود. اگرچه عملکرد سه شاخص اصلی بورس تهران در نیمه نخست سال منفی بود، اما تحت تاثیر رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت ها در بازار طلا و ارزها افزایش چشمگیری داشت. حال باید دید آغاز بورس در فصل پاییز مقدمه ای برای جبران کمبودهای بورس خواهد بود یا خیر.

نزدیک به انتخابات آمریکا

بدون شک انتخابات بعدی آمریکا یکی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روند بازارهای داخلی املاک کشورمان خواهد بود و طبیعتا بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیروزی هر یک از دو کاندیدای حزب جمهوری خواه و دموکرات برای ایران و سیاست خارجی کشورمان معنای متفاوتی خواهد داشت و طبیعتاً این موضوع اولاً بر اقتصاد کلان کشورمان تأثیر خواهد گذاشت و ثانیاً همچنین می تواند روند بازار املاک و مستغلات را تحت تاثیر قرار دهد.

رفتار اسفناک اهرم ها در نیمه اول سال

بررسی عملکرد صندوق های اهرمی در نیمه اول سال جاری نشان می دهد که در شش ماهه نخست سال جاری هر پنج صندوق اهرمی که از ابتدای سال تاکنون معامله شده اند بازدهی منفی برای سرمایه گذاران داشته اند. صندوق پرش با افت 34.3 درصدی از ابتدای سال تاکنون ضعیف‌ترین عملکرد را در بین صندوق‌های اهرمی دارد و صندوق موج با افت 13.1 درصدی کمترین افت را در نیمه اول امسال به ثبت رساند. از آنجایی که این صندوق ها در روند صعودی بازدهی بالاتری نسبت به سهام در بازار دارند، به نظر می رسد در نقاط منطقی خرید هستند و اگر فردی روند صعودی را برای بورس تهران در نیمه دوم سال متصور باشد، می تواند بخشی باشد. از نمونه کارها سهام خود را به این صندوق ها اختصاص دهید.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :