به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، نقاشی جنگ تاثیر بسزایی در پیدایش جنبش های هنری پس از خود داشت. اغلب هنرمندان نسبت به وقایع زندگی خود واکنش منفعلانه نشان نمی دهند، در پاسخ به این شرایط کنش های جدیدی خلق می کنند و با بازنمایی و تظاهر، فرزندان زمان خود می شوند.
به گزارش ایرنا، هنرمندان تجسمی ایران در دوران دفاع مقدس تلاش کردند مفاهیمی چون رشادت، فداکاری، خشم، ایثار و میهن پرستی را با زبان هنر در آثار خود متبلور کنند.
شهید و شهادت با توجه به موقعیت تاریخی خود در کشور اسلامی ایران خیلی سریع توانست با جامعه معاصر ارتباط برقرار کند و مخاطبان با مراجعه به آثار تاریخی و فرهنگی حضور و سرنوشت خود را در این آثار هنری بیابند.
جنگ در ادبیات محاوره ای نیز جای خود را به دفاع مقدس داد و دفاع از میهن و آرمان ها می توانست اشیاء تابلوهای هنرمندان را به موضوعی مقدس تبدیل کند.
قهرمانانی که پیش از این در تابلوهای قهوه خانه های ایرانی در کوچه و بازار و اکنون در جایگاه امامان شهید شیعه به تصویر کشیده می شدند، فرزندان ایران بودند که قهرمان نقاشی نقاشان شدند.
بر اساس نظام نشانهشناختی که ریشه در نمادها و اسطورههای تاریخی داشت و یکی از اصلیترین عناصر تکراری در نقاشیهای قهوهخانهای بود، راه را به بوم نقاشان دفاع مقدس باز کرد.
در این آثار لاله، کبوتر، معراج، اسب و پرچم سبز می توانند به نمادهایی تبدیل شوند که معنای شهادت در تاریخ تشیع را با شهدای وطن پیوند می زند.
پس از انقلاب نقاشان نوظهوری که یادآور حبیب الله صادق بودند ظهور کردند یکی در میان پیشتازان نقاشی، گرافیک و کاریکاتور، نمونه بارز این گرایش است.
شرکت در این جریان باید در تاریخ 20 اعلام شود فروردین از ماه 1358 یعنی روز افتتاحیه نمایشگاهی در حسینیه ارشاد تهران بگویید که آثاری از حبیب الله صادقی، کاظم چلیپا، مرتضی حیدری، حسین خسروجردی و ناصر پلنگی و همچنین آقای هانیبال خاص، حسین صدری و محمد علی رجبی نیز هر کدام با یک اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند.
نقاشی دفاع مقدس در تداوم نقاشی انقلاب که حاصل حرکتی سیاسی بود که با نام نهضت عدالت خواهی توسط جمعی از هنرمندان جوان برای همراهی با انقلاب پایه گذاری شد به بلوغ رسید و سپس در دفاع مقدس به اوج خود رسید.
اگرچه بسیاری از نقاشان این نسل مسیر خود را تغییر دادند و تسلیم شرایط بازار شدند، اما صادقی یکی از هنرمندانی بود که تا پایان عمر به آرمان خود پایبند بود و توانست نگاه خود را به بازار هنر تحمیل کند و شاهد حضور موفق خود بود. آثار در بسیاری از حراج های هنری بودیم.
خود او درباره فعالیتهایش در دوران انقلاب میگوید: «ما با وجود جوانی دوران شور دینی و نگاهی متفاوت را گذرانده بودیم و سعی میکردیم انقلاب را از خاستگاه اندیشه دینی ارائه کنیم.»
او با این ایده آثاری خلق کرد که قهرمانان و قهرمانان مذهبی و همچنین کسانی را که خود را فدای دین کرده بودند به تصویر می کشد.
صادقی در ابتدای جنگ به عنوان طراح و گرافیست در اداره تبلیغات و انتشارات سپاه مشغول به کار شد. مجموعهای که او در زمان حضور در واحد تبلیغات سپاه پاسداران خلق کرد، شامل تعداد زیادی پوستر است که تعدادی از آنها در تیراژ بیش از 500 هزار نسخه در سراسر کشور توزیع شد. در سال های جنگ طراح و کاریکاتوریست مجله پیام غبانل بود.
وی در همان زمان به عنوان کاریکاتوریست در یک روزنامه خبری مشغول به کار شد و سال ها علیرغم مسئولیت های دولتی و رهبری به این کار ادامه داد زیرا بر این باور بود که کار مطبوعاتی به عنوان یک رسانه و مأموریت تاریخی یک فعالیت جدی است.
طرحها و کاریکاتورهای صادقی از جمله آثاری است که روزهای خوش و ناخوش، درگیریهای سیاسی داخلی، روابط خارجی و بینالمللی را منعکس میکند و میتواند سندی برای بازخوانی روزهای انقلاب و جنگ برای نسلهای آینده باشد. صادقی میگوید: «روزها نقاشی میکشیدم و شبها به رادیوهای خارجی گوش میدادم تا ببینم درباره ایران چه موضعگیری میشود و از این طریق موضوع کاریکاتور روز بعد و طراحیام را به دست آوردم.» از ضرب المثل ها و احکام ایرانی، عرفان و شعر ایرانی، تاریخ و حکمت ایرانی و همچنین نمادهای عرفانی.
این هنرمند در بیشتر آثار خود سعی کرده عناصر بصری خود را سادهسازی کند و از نوعی تصویرسازی استفاده کند که حاوی پیامها و خاطرات اجتماعی است که به نکات ظریف اجتماعی و سیاسی در لحظات حساس تاریخی اشاره میکند. صادقی یکی او یکی از منتقدترین هنرمندان انقلاب بود. منتقدی که آنچه را که خلاف قانون و درستی میدید، مانند تابلوی «هرگز نباید» یا «غریبه» روی پردههایش نقاشی میکرد.
صادقی با هشت سری طرح و کاریکاتور از جمله «مرگ بر آمریکا»، «نه شرقی، نه غربی»، «منظره ای دیگر»، یکی از فعال ترین طراحان و نقاشان دوران پس از انقلاب است و چندین مجموعه انفرادی و گروهی را بر عهده داشته است. نمایشگاه ها برخی از نقاشیهای او که به صورت پوستر منتشر شدهاند مانند «محرم»، «حمله طبس»، «علم بی عامل»، «هبیل و قابیل»، «رمی جمرات»، «پرکنان مولا» و «دفن دلها» چشمانداز جدیدی هستند. رشته نقاشی حول محور انسانیت. همچنین فهرست بلندبالایی از نقاشیهای او با موضوع دفاع مقدس شامل تابلوهای «شهادت»، «غریبه»، «تابستان 64»، «هرگز موبد»، سه اثر با عنوانهای «مادران شهدا»، «آه، چقدر بی رنگ و بی نشانم.»، «خداحافظ» و «شهید باکری». اثر پایانی استاد یک تابلوی نقاشی به مساحت 100 متر مربع است که موضوع آن تاریخ انسان در هستی است. به همین دلیل به موضوعات آمریکا، داعش، جنگ عراق علیه ایران و… پرداخت و تابلویی که قرار بود در بیت رهبری رونمایی شود به دلیل سفر ناگهانی ایشان نیمه کاره ماند.
حبیب الله صادقی در سال ۱۳۳۶ در تهران به دنیا آمد و ۱۴ دی ماه درگذشت مرداد او در سال 1401 بر اثر مشکل قلبی درگذشت. صادقی فارغ التحصیل لیسانس نقاشی از دانشگاه تهران و فوق لیسانس نقاشی و دکتری پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس است. وی عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شهید بود. سمت های تدریس در دانشگاه های شهید، الزهرا و تربیت مدرس و همکاری با نشریات مختلف از جمله روزنامه های اطلاعات، ادبیستان و اهل قلم به عنوان طراح، گرافیست و کاریکاتوریست از جمله فعالیت های وی در عرصه علمی و فرهنگی است. کشور مدیر موزه هنرهای معاصر تهران؛ عضویت در شورای عالی تمبر، شورای فرهنگ عمومی، شورای مجسمه سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ داور و دبیر جشنواره ها و رویدادهای مختلف هنری از جمله داور دو جلسه از بخش پوستر جشنواره جهانی فجر و دبیر اولین دوسالانه های نقاشی و گرافیک جهان اسلام. فعالیت های حبیب الله صادقی شامل شرکت در نمایشگاه های گروهی در داخل و خارج از کشور و همچنین برپایی نمایشگاه های انفرادی در داخل و خارج از کشور است.
24357