به گزارش بازتاب آنلاین روزنامه دنیای اختاز، نوشت: مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در اولین سفر خود به غرب از زمان انتخابش در ژوئیه، شش هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 5 نوامبر، که می تواند شاهد حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا باشد، گفت: یکی یکی از مخالفان سرسخت سازش با ایران – برای بازگشت به کاخ سفید – در خاک آمریکا قدم گذاشته است.

سه مقام ایرانی به رویترز گفتند پزشکیان وی به عنوان یک میانه رو این پیام را خواهد داد که “سلاح های تهران به روی دیپلماسی باز است” و همچنین تاکید می کند که جمهوری اسلامی در مقابل هیچ فشاری سر فرود نخواهد آورد.

تصمیم گیرندگان تهران امیدوارند که تحریم های آمریکا علیه برنامه هسته ای کشورشان کاهش یابد. با این حال، به گزارش رویترز، روابط ایران با غرب از زمانی که حماس مورد حمایت ایران در 7 اکتبر به جنوب سرزمین های اشغالی حمله کرد و تهران حمایت خود را از جنگ روسیه در اوکراین افزایش داد، بدتر شده است.

انفجارهای هفته گذشته شامل پیجرهای حزب الله لبنان و رادیوهای دستی، این نشست مجمع عمومی را تحت الشعاع قرار داده و نگرانی از درگیری گسترده تر اسرائیل و اعراب را افزایش داده است.

مشخص نیست که آیا اروپایی ها و ایرانیان مقیم نیویورک می توانند دلیلی برای سازش پیدا کنند یا خیر. به گزارش رویترز، ایران برنامه هسته ای خود را تسریع کرده و در عین حال توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای نظارت بر برنامه هسته ای خود محدود کرده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، موسوم به E3 و قدرت های اروپایی که توافق هسته ای ایران را در سال 2015 امضا کردند، سیاست های سخت تری را برای فشار بر تهران برای بازگشت به مذاکرات اعمال کرده اند. این بازیگران می ترسند که حواس پرتی های انتخاباتی واشنگتن باعث جسارت تهران شود و جایی برای دیپلماسی باقی نگذارد.

پزشکیان ممکن است فضای کمی برای مانور وجود داشته باشد

یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ایران معتقد است که درگیری‌های پرتنش با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران باید پایان یابد، اما از طریق مذاکره از موضع قدرت و نه تحت فشار». برای سیاست منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات، یک گروه مدافع، گفت که بحث های اساسی قبل از انتخابات ایالات متحده بعید است. اما گام‌های موقتی مانند اعطای برخی معافیت‌ها از تحریم‌ها در ازای گسترش نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند امکان‌پذیر باشد. تنش زدایی امکان پذیر است. فکر می کنم به نفع هر دو طرف خواهد بود.

ایران تمایل خود را برای مشارکت در گفتگو نشان می دهد

رویترز در ادامه گزارش خود مدعی شده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سخنانی در مردادماه امسال تمایل جمهوری اسلامی ایران را برای از سرگیری مذاکرات هسته ای اعلام کردند. انتصاب عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه ایران نیز سیگنال مثبتی داشت – او یکی او یکی از معماران کلیدی قرارداد 2015 بود که توانایی ایران را برای غنی‌سازی بالا در ازای لغو تحریم‌های غرب محدود می‌کرد.

اما در مورد آنچه که می توان با نشست های سازمان ملل متحد به دست آورد. اونجا هم پزشکیان و عراقچی با مقامات اروپایی دیدار خواهد کرد، در این مورد تردید وجود دارد. اروپایی‌هایی که به توافق هسته‌ای 2015 ملحق شدند، توافقی که دونالد ترامپ در سال 2018 آمریکا را از آن خارج کرد، احساس می‌کنند که تهران مسیر خود را تغییر نخواهد داد و یک توافق گسترده‌تر که برنامه هسته‌ای و نقش ژئوپلیتیک ایران را پوشش دهد در حال حاضر غیرواقعی است.

این امر به ویژه با توجه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در آوریل گذشته و ادعای عرضه موشک های بالستیک این کشور به روسیه صادق است. یکی “من فکر می کنم ما برای کمتر برای کمتر تلاش می کنیم. او درباره دیپلمات‌های اروپایی گفت: «شما کاری در مورد آن انجام می‌دهیم و ما نیز کاری برای آن انجام می‌دهیم». اگر مذاکرات از سر گرفته شود، یک معامله خواهد بود و نه توسعه. » یکی یکی دیگر از مقامات ایرانی گفت که تهران از “ایده انجام کارهای کمتر با هزینه کمتر استقبال می کند، زیرا وضعیت بسیار پیچیده تر از سال 2015 است.” ایالات متحده، متحدان اروپایی آن و اسرائیل؛ دشمن سرسخت ایران این کشور را متهم می کند که از برنامه هسته ای خود به عنوان پوششی برای توسعه قابلیت های تولید سلاح استفاده می کند. اما ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور فقط اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

ممنوعیت اسنپ بک

در میان نگرانی‌ها، غرب اهرم‌های کمی برای فشار بر تهران دارد. به خصوص که دولت بعدی ایالات متحده، چه در زمان ترامپ و چه در زمان کامالا هریس، معاون رئیس جمهور فعلی، به زمان نیاز دارد تا در سیاست های خود تجدید نظر کند. این می تواند زمان کمی برای توسعه یک برنامه اقدام مشترک قبل از اکتبر 2025 باقی بگذارد، زمانی که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد که توافق هسته ای را تصویب می کند و اختیار بازگرداندن تحریم های سازمان ملل را می دهد.

یک مقام ارشد اروپایی گفت: «این خطر را به همراه دارد که ابزار اصلی فشار خود را بر ایران از دست بدهیم، بنابراین باید اکنون E3 در مورد زمان بازگرداندن تحریم‌ها تصمیم‌گیری نکند، اما این شبح را در ماه‌های اخیر افزایش داده است.» فشار مجدد بر ایران پس از تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا در پایان ژانویه.

E3 با تاکید بر ناامیدی خود از دولت بایدن، قطعنامه ای را در ژوئن در آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرد که در آن از ایران انتقاد کرد. دیپلمات های اروپایی و یک مقام آمریکایی گفتند که دولت بایدن تلاش کرده است که پرونده ایران را از روی میز رئیس جمهور دور نگه دارد تا جایی برای اولویت های دیگر باز کند. عراقچی 24 شهریور به تلویزیون ایران گفت: با نزدیک شدن به انتخابات، آمریکایی‌ها آمادگی مذاکره جدی را ندارند، اما اگر لازم باشد با اروپایی‌ها تماس می‌گیریم و منتظر آمریکا نمی‌مانیم از نزدیک با E3 در رابطه با رویکرد ما به ایران، از جمله تحولات هسته ای این کشور. توافق 2015 کاملاً مرده است و اتحاد بین المللی در آن توافق، زمانی که روسیه و چین در کنار قدرت های غربی بودند، دیگر وجود ندارد. علی واعظ، تحلیلگر گروه بحران بین‌المللی، گفت: «در این پس‌زمینه، دستیابی به توافق آینده احتمالاً برای مهار توانمندی‌های هسته‌ای ایران دشوارتر و کمتر مؤثر خواهد بود».

21302

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :