پیشنهادی برای محرم: درآمدی بر روش شناسی ادبیات آیینی نوشته سید علی شجاعی.

پیاده روی در یک کشور خارجی

احساس می‌کنم با نسلی از مردمی که جنگیدند مرتبط هستم و خودم را در ادامه آنها می‌بینم. من نمیخواهم به گذشته ام پشت کنم… گذشته همیشه در کوله پشتی من است…

این جملاتی که احمد دهقان نقل کرده را می توان ایدئولوژی و دیدگاه این نویسنده برای خلق رمانی چون پرسه در خاک غریبه دانست. رمانی که اولین بار در سال 1387 توسط انتشارات نیستان منتشر شد، اما این کتاب مانند برخی از کتاب های قبلی او فاقد روایت واقع گرایانه کشاورز بود و به همین دلیل امکان چاپ مجدد این کتاب به تعویق افتاد، اما چاپ سوم این کتاب اکنون منتشر شده است. موجود در کتابفروشی ها

دهقان در «پرسه در خاق غریبه» برخلاف گرمی و حرف همیشگی اش به جبهه های سرد و برفی غرب کشور رفته است و چنان داستان بدیعی در این منطقه روایت می کند که در سطرها چیزی جز آن نیست. انتظار و صحافی کلمات و صحنه هایی که نویسنده ترسیم می کند متعلق به خواننده نیست.

گروهی از رزمندگان در منطقه سردسیر و طوفانی کوهستانی غرب کشور برای نجات افراد گرفتار در کردستان عراق به دل کوه می روند تا طی عملیاتی آنان را از دست مزدوران بعثی نجات دهند. این ماجرایی است که در طول تاریخ عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته است

سبک روایی دهقان در این رمان به بلوغ کامل خود رسیده است و نگارش به گفته خودش ده سال طول کشیده است. به این معنی که او در این اثر جذابیت روایت را با تسلط مثال زدنی خود در طراحی موقعیت های داستانی و طنز بی نظیری که همیشه از دهقان می شناسیم به گونه ای در هم آمیخته است که مخاطبش با خواندن این مطلب هیچ حسی از آن نداشته باشد. متن نه یکی از این سه رویکرد، دیگری موفق بود.

از سوی دیگر می توان این رمان را سرآغاز خلق داستانی جدی و هنرمندانه بر اساس حقایق دفاع مقدس و به دور از هرگونه ریا و بازنمایی های احمقانه و غیرشفاف دانست که چیزی جز ایجاد نوعی مجازی ندارد. تقدس در اطراف این رویداد

روزهای گذشته

احمد دهقان، راوی حاضر در آخرین سال جنگ، در کتاب «آخرین روزها» که پیش از این در چاپ دوازدهم منتشر شده، سعی کرده آخرین تصاویر از چنین افرادی را به تصویر بکشد. مردمی که تمام زندگی خود را کنار گذاشتند و سعی کردند بخشی از سدی باشند که در روزها و ماه های پایانی جنگ اجازه ورود مجدد دشمن به میهن را نمی داد.

او در مقدمه این کتاب تاکید می کند که این کتاب حاصل خاطرات و یادداشت های زندگی روزمره او در جبهه است و زمانی که هنوز خود را نویسنده نمی دانسته در قالب چنین کتابی نوشته است. وی تاکید می کند که ماجرای افراد حاضر در صفحات این خاطرات که از عملیات بیت المقدس 7 و سرنوشت آنها آغاز می شود، می گوید: یکی این یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که می توان در زندگی پیدا کرد و البته پشیمانی خود را از اینکه این متن و تاریخ کتاب مقدس را به طور کامل ننوشته است انکار نمی کند.

دهقان اذعان دارد که اگرچه متن این کتاب گاهی شیرین است، اما یکی از تلخ ترین اتفاقات امروز ایران است. داستان زندگی افرادی است که پس از پشت سر گذاشتن تمام نعمت های زندگی و ورود به صحنه های نبرد، ناگهان با پدیده ای به نام آتش بس و پایان جنگ مواجه می شوند و بدون هیچ برنامه و فکری برای این دوران. به زندگی شهری پرتاب می شوند و متعجب و گاهی گیج می شوند.

دهقان تاکید کرد که کتابش سعی کرده این دوران و زندگی این مردم را بازتاب دهد و روایتی از آخرین روزهای زندگی آنها در جنگ یا بعد از جنگ باشد.

روایت حماسه و دفاع در رمان و روزنامه احمد دهقان منتشر شد

5757

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :