ایرنا: کارگردان «تگزاس 3» گفت: امسال پروانه «هتل» را با چالش گرفتیم، 9 فیلمنامه کمدی ارائه کردم اما همه رد شدند و به راحتی مجوز کمدی را نمی دهند و می دانم. که بسیاری از فیلمنامه های کمدی رد شده اند.
در برنامه اکران نقد و بررسی فیلم تگزاس 3 با حضور مسعود اطیابی کارگردان، رزبه رحیم نژاد مجری و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده پخش شد.
اطیابی در این برنامه اظهار داشت: تگزاس برای قسمت های چهار و پنج فیلمنامه دارد و باید تصمیم جمعی برای انجام این قسمت ها بگیریم. حتی قسمت هایی از این قسمت ها گرفته شده است. اگر بخواهم فیلمی ببینم زمانی فیلم اکشن می شود که از نتیجه فیلم راضی باشم و مردم هم راضی باشند. وقتی کسی بعد از تماشای فیلم دعا می کند، حتما تحت تاثیر تگزاس 3 قرار گرفته است.
«تگزاس 3» هیچ شوخی غیرعادی ندارد
احسان طهماسبی در این برنامه اظهار داشت: صحبت از فیلم هایی که در شرایط مشابه و مضامین مشابه ساخته شده اند، کار سختی است و منتقدان در مواجهه با این فیلم ها دستشان بسته است. با مروری بر فیلمهای کمدی اخیر سینمای ایران، ساختار فیلمنامه و کارگردانی آن فضایی برای نقد ایجاد نمیکند، در چند کلمه خلاصه میشود و اغلب این فیلمها لحن و ساختار قالب خاصی دارند.
وی ادامه داد: نقدهای یک فیلم را می توان به فیلم های دیگر تعمیم داد و پست ها مربوط به این فیلم های خنده دار نیست و فیلم تگزاس با همین الگوها ساخته شده است اما برخی از نکات منفی فیلم های دیگر در این فیلم دیده نمی شود و فیلم شوخی نیست. مرسوم نیست
این منتقد خاطرنشان کرد: تگزاس عاری از چنین رویکردهایی است، اما فیلم خوبی نیست.
طهماسبی با اشاره به استفاده از پژمان جمشیدی و سام درخشانی تاکید کرد: تقریبا هر زوج طنز تاریخ انقضا داشتند و جری لوئیس و دین مارتین نمونه هایی از این زوج ها در سینمای جهان هستند.
اطیابی ادامه داد: فیلم هایی در ایران ساخته می شوند که حتی به تعداد بازیگرانشان هم مخاطب ندارند اما ادعاهای بزرگی دارند. سینمای کمدی مثبت ترین و تاثیرگذارترین ژانر سینمایی است و نمی توان با نگاه خوب و بد به این سینما حمله کرد.
وی یادآور شد: کمدی موثرترین ژانر برای افرادی است که با بحران های مختلف مواجه می شوند و تلویزیون در زمان جنگ به طنز توجهی نمی کند. نبود. اگر کسی از فیلمهای کمدی تعریف میکند، به نظر میرسد که این کار را اشتباه انجام داده است و ساختار نقد همان است. برخی مجلات به ساختار سینما لطمه زدند و نگاه مخرب به فیلم های من گاهی قابل قبول تر است. من با منتقدانی طرف هستم که حداقل ها را در سینمای طنز نمی بینند و شاید هم می بینند اما در صنف منتقدان پذیرفته نمی شوند. منتقدان فیلم هایی را که تماشاگران از آن ناراضی بودند تمجید کردند.
این کارگردان فیلم طنز تصریح کرد: موثرترین ابزاری که افراد را در یک دوره زمانی به سمت اعتیاد و افسردگی سوق داد، بی میلی به پدر و مادر و وطن بود، سینما بود و در بسیاری از موارد از بین رفت. همه ما اعتراف می کنیم که جوانان ناامید هستند، اما فیلم های کمدی باید با این افراد کار کنند. ژانرهای دیگر باید جذاب باشند و بسیاری از فیلم هایی که منتقدان جدی می گیرند فقط همین آثار هستند و مردم حرف منتقدان را جدی نمی گیرند.
اطیابی ادامه داد: دوستان منتقد فکر می کنند ما دوربین می گذاریم و دو بازیگر می آوریم و تمام. من سینمای اجتماعی را در برنامه دارم، اما این روزها ژانر آموزنده از دست رفته است و برای نیمه دوم سال به اندازه کافی فیلم طنز نداریم.
طهماسبی با اشاره به رویکرد دولت به سینما تصریح کرد: اگر از سینمای اجتماعی حمایت نمی کنیم دلیلش این نیست که دغدغه نداریم، بلکه بسیاری از فیلمسازان ما توقیف یا طرد شده اند. سینمای اجتماعی متاثر از جامعه است و باید یک دهه دیگر این فیلم ها ساخته شود تا بتوان این کار را کرد.
وی ادامه داد: هدف این نیست که سینمای ایران به سمت سینمای اجتماعی سوق پیدا کند و نتیجه بازی مسعود اطیابی، اجرای کارگردانی سینمای ایران خواهد بود.
اطیابی در این خصوص گفت: محمد خزایی از نزدیک ترین دوستان من است اما در این سه سال مجوز ساخت گرفتم و «تگزاس» مجوز دولت قبل است و امسال «هتل» را گرفتیم. اجازه با چالش 9 فیلمنامه کمدی ارسال کردم که همه آنها رد شد. اجازه کمدی را به راحتی نمی دهند و می دانم که خیلی از فیلمنامه های کمدی رد شده است. هیچکدام از همکلاسی هایم 27 دقیقه فیلم را سانسور نکردند و فیلم «دینامیت» به خاطر آن آسیب دید.
طهماسبی تصریح کرد: تاثیر مجلات در تاریخ سینمای ایران بسیار زیاد است و بسیاری از فیلمسازان جوان و موفق از طریق همین مجلات به سینما علاقه مند شدند. منتقد با فیلم های کمدی مشکلی ندارد. در دهه 70 و 90 چندین فیلم کمدی ساخته شد که مورد استقبال منتقدان قرار گرفت، از جمله لیلی با من است، مارمولک، مکث، آتش بس، نان، عشق و موتور هزار، مومیایی 3.، مردی متحول و… به بیرون اشاره کرد.
اطیابی از سوی دیگر افزود: مردم مجبور به دیدن فیلم های خوب نیستند. یک جوری با من حرف می زنند و یک جور دیگر می نویسند و من به منتقدان سلام می کنم و خداحافظی می کنم اما چرا مردم فیلم من را بهتر می بینند و امروز سینما با 5 میلیون تماشاگر پر نشده است؟
وی گفت: منتقدان سعی می کنند تگزاس را تعریف کنند و نمی فهمند که این فیلم یک خانواده را نشان می دهد.
طهماسبی در پاسخ به این سخنان ادامه داد: این خانواده جاه طلب هستند. رابطه مادر و پدر در فیلم تگزاس بر اساس خانواده نیست. همه فیلم هایی که خانواده ها تماشا می کنند مناسب خانواده نیستند.
اطیابی همچنین ادامه داد: نقد منتقدان هیچ تاثیری بر من و مخاطبم ندارد. من از انتقاد مهم نیستم، اما نگران انتقاد هستم. انتقادی که منجر به پذیرش نشود، انتقاد نیست. من جایزه و لبخند مردم را دوست دارم.
وی همچنین با اشاره به نقش شرکت ها در تولید فیلم گفت: در آینده ای نه چندان دور، شرکت ها نقش اساسی در تولیدات خواهند داشت و در آینده سینمای ما مخاطبان خود را از شرکت ها جذب می کند و اکنون فقط پایه گذاری شده اند. روی بازیگران
در ادامه این برنامه شادی کرم رودی بازیگر و کارگردان فیلم کوتاه آبی گفت: در این فیلم بیشتر با مادران مصاحبه کردم و کنجکاو شدم بدانم بچه ها چگونه رفتار می کنند و به والدینشان چه می گویند. برای من همیشه درگیری با دوران کودکی و نوجوانی وجود داشته است. در این دوران همیشه یک نقطه سوال در زندگی است. به دنبال ساخت فیلم بلند هستم و برای تولید یک فیلم بلند به خصوص سینمای اجتماعی فیلم کوتاهی خواهم ساخت.