فتحی در این دیدار توضیح داد: نخواستیم از مولانا زندگی نامه بسازیم، هدف این بود که دیدار عجیب شمس و مولانا را در ابعاد کوچک یک فیلم نمایش دهیم. اتفاقاتی که در این جلسه می افتد از نظر روانی بسیار مهم است. یکی یکی از مشکلات انسان امروزی مقایسه است. ما مثل ماشینی هستیم که مدام به دنبال این هستیم که چه کسی جلوتر است و چه کسی پشت سر ما. این عامل اصلی بسیاری از جنگ ها و کشتارها در جهان امروز است. در رویارویی شمس و مولانا می بینیم که چگونه شمس به مولانا دیدگاهی را توصیه می کند که امروزه برای بشر قابل استفاده باشد. به مولانا می گوید مسابقه را رها کن و خوشحال نباش که 500 نفر بالای منبر هستند و تو چه جایگاهی داری. امروزه بسیاری از ما برده پول و موقعیت اجتماعی شده ایم.

به گزارش ایسنا، فتحی افزود: بسیاری از اندیشمندان از جمله استاد کزازی، استاد موحد، دکتر رضوانی و… در اکران خصوصی فیلم را دیدند و نظرات ارزشمندشان باعث دلگرمی ما شد، اما میانگین مخاطب در جامعه برای ما بسیار مهم بود. . نه به این هدف که فیلم را ببینیم و بگوییم که مولوی و شمس را می شناسند، امید ما این بود که مخاطب برود و در کتاب ها و مقاله ها به دنبال آنها بگردد. خوشبختانه تا حد زیادی به این هدف رسیدیم و بخش عظیمی از مخاطبان ما از نسل جوان بودند. ما به دلایل بی شماری بین نسل جوان و میراث فرهنگی خود شکاف فرهنگی داریم. ایجاد این پیوند بسیار مهم است.

توحیدی در خصوص استفاده از منابع مشهوری مانند «ملت عشق» به جای منابع معتبرتر مانند «پله پله تا لقاء الله»، گفت: «ملت عشق» منبع اصلی ما نیست و به منابع دست اول در این زمینه تکیه دارد. زندگی مولانا ما سه منبع اصلی برای نگارش فیلمنامه داشتیم و ملاک ما این بود که نزدیک ترین منابع به زمان مولانا باشد. «رساله سپهسالار»، «مناقب العارفین» و «مثنوی ولدنامه» سه منبعی بودند که فیلمنامه را بر اساس آنها نوشتیم.

البته از کتاب های دیگر از جمله کتاب دکتر زرین کوب و کتاب «زندگی مولانا» استاد بدیع الزمان فروزانفر استفاده کرده ایم. توحیدی با بیان اینکه در ساخت فیلمی درباره شخصیت های تاریخی دو انتخاب داریم، تصریح کرد: یک انتخاب این است که زندگی شخصیت را از ابتدا تا انتها نشان دهیم و راه دوم نمایش برشی از زندگی است و ما این را برای مست انتخاب کردیم. عشق. مهم ترین دوران زندگی مولانا را انجام دادیم و به نمایش گذاشتیم. فیلم لایه های مختلف و سه خط زمانی و سه خط داستانی دارد و ما سه نفر از سه موقعیت متفاوت داریم. سعی کردیم این دوره از زندگی را به تصویر بکشیم و سطوح مختلف مخاطبانمان را راضی نگه داریم و آنها را تشویق کنیم که بیشتر درباره شمس و مولانا فکر کنند.

۲۴۵۲۴۵

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما