چه افرادی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفولانزا به افرادی توصیه می‌شود که در معرض ابتلا به نوع شدید و پرعارضه این بیماری قرار دارند گفت: اگر فردی امسال دچار بیماری آنفولانزا شده است دیگر نیازی نیست که واکسن تزریق کند.

به گزارش بازتاب آنلاین، آمیتیس رمضانی درباره اینکه چه افرادی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند؟ گفت: تزریق این واکسن به افرادی توصیه می‌شود که در معرض ابتلا به نوع شدید و پرعارضه این بیماری قرار دارند و ابتلا به آنفلوآنزا برایشان خطرناک است از جمله این افراد می‌توان به کسانی که دچار بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی و دیابت هستند، بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند، مادران باردار، بیماران پیوند اعضا، کودکان بین ۶ ماه تا ۵ ساله، بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند و سالمندان اشاره کرد. تزریق واکسن به این افراد کمک می‌کند که دچار این بیماری نشوند و یا در صورت ابتلا به نوع شدیدش مبتلا نشوند.

زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفولانزا از نیمه شهریور تا نیمه آبان است

وی ضمن اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفولانزا به افراد جوان و سالم که طی یک هفته تا ۱۰ روز پس از ابتلا به بیماری بهبود پیدا می‌کنند، چندان توصیه نمی‌شود، ادامه داد: زمایی طلایی تزریق واکسن آنفولانزا نیمه شهریور ماه بود. با توجه به اینکه پس از دریافت واکسن ۲ هفته زمان می‌برد تا فرد در برابر بیماری ایمنی به دست آورد معمولا توصیه می‌شود این واکسن از نیمه شهریور ماه تزریق شود تا با آغاز پاییز که گردش ویروس افزایش پیدا می‌کند فرد ایمنی کامل را به دست آورده باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه تا نیمه اول آبان ماه نیز زمان مناسبی برای تزریق واکسن آنفولانزا است، افزود: باتوجه به اینکه پیک این بیماری را در آذر ماه داریم هر چه زودتر این واکسن را تزریق کنیم بهتر است. اگر هنگامی که ویروس در جامعه شیوع پیدا کرده و در گردش است یعنی اواخر آبان و اوایل آذر واکسن آنفولانزا را تزریق کنیم ممکن است همزمان پس از دریافت واکسن در معرض ویروس نیز قرار گیریم و مبتلا شویم و این در حالیست که همزمانی این ۲ با یکدیگر شدت بیماری را افزایش می‌دهد و واکسن نیز کارایی لازم را ندارد چرا که ۲ هفته طول می‌کشد تا ایمنی ایجاد کند. به طور کلی در زمان پیک بیماری احتمال اینکه قبل از به دست آوردن ایمنی با ویروس برخورد نداشته باشیم کم است.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران بیان کرد: اگر فردی امسال دچار بیماری آنفولانزا شده است دیگر نیازی نیست که این واکسن را تزریق کند اما باید مطمئن باشد که دچار این بیماری شده و سرماخوردگی را با آنفولانزا اشتباه نگیرند. علائمی نظیر گرفتگی و آبریزش بینی سرماخوردگی است و این عارضه علائم جدی ندارد اما آنفلوانزا شامل علائم جدی نظیر تب بالا، سر درد، گلو درد شدید، بی حالی، بدن درد و درد مفاصل است و معمولا آبریزش بینی ایجاد نمی‌کند و چنانچه فردی با این علائم مراجعه کرده و نتیجه آزمایشش نیز مثبت بوده دیگر لازم نیست واکسن آنفولانزا تزریق کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما