به گزارش بازتاب آنلاین، عوارض جانبی پنیر می تواند ناشی از عواملی مانند چربی بالای پنیر و پاسخ التهابی به چربی های اشباع شده، ترکیب هورمونی لبنیات و خطر آلودگی باکتریایی در انواع پنیر باشد. یک رژیم غذایی متعادل و متنوع برای کاهش این خطرات و ارتقای سلامت مهم است.

مصرف زیاد پنیر چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

1) باعث یبوست می شود

خوردن مقدار زیادی پنیر به طور بالقوه می تواند باعث یبوست شود. پنیر سرشار از چربی و فیبر کم است که می تواند هضم را کند کند و عبور مدفوع از روده را دشوار کند. مصرف کوتاه مدت بیش از حد پنیر باعث ناراحتی و نفخ می شود و مصرف زیاد پنیر در طولانی مدت منجر به یبوست مزمن می شود.

2) التهاب

مصرف زیاد کازئین (پروتئین موجود در پنیر) در برخی افراد باعث التهاب می شود. این واکنش التهابی می تواند خود را با علائم مختلفی از جمله مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی، تنگی نفس و حتی درد مفاصل نشان دهد. گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن کازئین را به عنوان یک تهدید می شناسد و واسطه های التهابی را برای دفاع از بدن آزاد می کند و در نتیجه عوارض جانبی ایجاد می کند.

3) درد معده

پنیر منبع غنی چربی است و می تواند باعث سوزش سر دل در افراد شود. مصرف بیش از حد پنیر به دلیل داشتن چربی زیاد، می تواند اسفنکتر تحتانی مری را شل کند، ماهیچه ای که از برگشت اسید معده به مری جلوگیری می کند. این می تواند باعث احساس سوزش در قفسه سینه و گلو شود. سوزش معده مزمن می تواند به پوشش مری آسیب برساند و منجر به بیماری های جدی تری مانند بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شود.

4) آکنه

برخی از افراد ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد پنیر دچار بثورات پوستی یا بدتر شدن آکنه شوند. این به دلیل هورمون های موجود در شیر است که تولید سبوم را تحریک می کند و می تواند منافذ پوست را مسدود کند.

5) افزایش خطر ابتلا به سرطان

پنیر حاوی چربی اشباع شده است که با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می دهد که بین مصرف لبنیات از جمله پنیر و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه ارتباط وجود دارد.

6) کم آبی بدن

پنیر حاوی مقدار زیادی سدیم است و خوردن غذاهای سرشار از سدیم می تواند منجر به کم آبی بدن شود. سردرد و کاهش ادرار از نشانه های کم آبی بدن است. اگر قصد دارید غذاهای غنی از سدیم بخورید، قبل یا بعد از آن مایعات بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.

7) بیماری قلبی

خوردن بیش از حد پنیر شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهد زیرا سطوح بالای سدیم باعث افزایش فشار خون می شود. علاوه بر این، چربی اشباع شده در پنیر به افزایش کلسترول بد کمک می کند.

8) اضافه وزن

پنیر دارای چربی بالایی است. چربی متراکم ترین درشت مغذی کالری است، به این معنی که کالری بیشتری در هر گرم دارد. خوردن بیش از حد مواد غذایی، به ویژه غذاهای پرچرب مانند پنیر، می تواند منجر به افزایش وزن شود.

منبع: آن را بخور

2333333

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما