پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

مهر: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم در مراسم تجلیل و معارفه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی که 19 شهریور با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد. وی با بیان این مطلب اظهار داشت: حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور که نگاه علمی و فرهنگی داشته و دارد؛ در این مراسم حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان معاون اول رئیس جمهور مطرح شد. چشم انداز امیدی است برای اهل اندیشه و فرهنگ و هنر. وی با اشاره به حضور وزرای سابق فرهنگ از جمله میرسلیم، صفرهرندی، جنتی در این مراسم از حضور آنان تشکر کرد.

صالحی همچنین با عذرخواهی از اهالی فرهنگ و هنر به دلیل اینکه در این مراسم فرصتی برای گفت و گو با آنان پیدا نشد، قول داد که به زودی فرصتی برای اهالی فرهنگ و هنر فراهم شود تا با رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور صحبت کنند .

به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خوش آمدید. پزشکیان وی همچنین از دیدار با اهالی فرهنگ خبر داد و در ادامه سخنان خود به دو ماموریت مهم دولت چهاردهم اشاره کرد. در این دو ماموریت، وزارت ارشاد نقش مروج را ایفا می کند. از این منظر باید به وزارت فرهنگ نگاه کرد نه همراه با سایر وزارتخانه ها.

صالحی سخنان وحدت را سه ضلع دانست و گفت: ضلع اول در داخل قوه مجریه است و شامل مسائل کلانی مانند عدم تعادل انرژی، محیط زیست، کاهش سرمایه گذاری ها و… است. برای این جنبه نیاز به گفتمان وحدت درون کابینه داریم.

وی افزود: وجه دوم موافقت قوه مجریه با حاکمیت است، مسیری که آقای. پزشکیان از نظر تعامل با مجلس و… به خوبی از پس آن برآمده است اما نطق سوم اجماع در سمت حاکمیت ملی است و در این قسمت یک موضوع مهم وجود دارد. وزارت ارشاد با نخبگان برخورد می کند. نخبگانی که در 4 حوزه فرهنگی، هنری، رسانه ای و مذهبی فعال هستند. بخش بزرگی از نخبگان کشور بخشی از فضای کاری وزارت ارشاد هستند و اگر وزارت ارشاد با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه ارتباط برقرار کند، می توانند اشتباهات را به گونه ای هموار کنند که منجر شود. به انسجام داخلی با دولت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید برخی رویکردها، مشارکت اهالی فرهنگ و هنر در تصمیم گیری ها تقویت شود. یکی یکی از این رویکردها است. وقتی صحبت از مشارکت می شود، منظور مشارکت بازتاب آنلاینی یا بازتاب آنلاینی نیست، رویکرد بعدی مشارکت فراگیر است که می تواند از قرابت به همدلی و از همدلی به همکاری، ایجاد و تقویت انجمن فرهنگ و هنر منجر شود. ما صدها هزار نفر از فرهنگ و هنر داریم، نمی شود با همه آنها ارتباط برقرار کرد، اتحادیه ها رقیب و دشمن نیستند، می توانند دوست دولت و حاکمیت باشند. بنابراین باید ادبیات او را پذیرفت.

صالحی به تقویت اقتصاد، فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: اگر وضعیت معیشتی اهالی فرهنگ و هنر مناسب نباشد نمی توانند وضعیت مردم را بهبود بخشند.

وزیر ارشاد با اشاره به بودجه اندک فرهنگ در کشور گفت: 45 درصد بودجه فرهنگ و هنر بسیار ناچیز است که این بودجه با احتساب حوزه دینی به 65 درصد می رسد. سرانه ما برای فرهنگ فقط 16 دلار است در حالی که در آمریکا این نسبت 184 دلار و در رژیم اشغالگر صهیونیستی 726 دلار است و به همین دلیل دولت ها برای فرهنگ هزینه می کنند.

صالحی با اشاره به جدیت اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق گفت: دولت ها نیز در حوزه فرهنگ مسئول هستند. اینکه ما چنین نسبتی از بودجه کشور داریم کار را سخت می کند. اگر می خواهیم اهالی فرهنگ در روابط وحدت ملی شرکت کنند، باید به کرامت آنها توجه کنیم.

صالحی گفت: من نمی گویم اهل فرهنگ و هنر مقدس هستند و اشتباه نمی کنند، اما ارتباط با اهل فرهنگ و هنر روابط خاص خود را دارد.

وی با اشاره به ماموریت دوم دولت گفت: راهبرد دوم خروج از انزوا است. دشمنان انقلاب سال ها تلاش کردند ایران هراسی ایجاد کنند و ایران را منزوی کنند تا صدایش به گوش نرسد و پرچمش برافراشته نشود.

وی ادامه داد: امتیاز تاریخی ما در دنیا هنر و فرهنگ است، ایران به شعر و هنر در دنیا شناخته شده است. سند چشم انداز نظام و کشور که قرار بود در سال 1404 ساخته شود. یکی اولین بودن در بسیاری از زمینه ها به عنوان یکی از ویژگی ها ذکر شد. امروزه در بسیاری از موارد در عرصه فرهنگ و هنر در منطقه مقام اول را به خود اختصاص داده ایم. به برکت این ظرفیت تاریخی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند. راهی برای مقابله با ایران هراسی در پیش بگیرید.

صالحی در پایان به نقش ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور پل واسطه خوبی هستند چرا که با مطالبات دو طرف ما را در مسیر خروج از انزوا همراهی می کنند.

علاوه بر معاون اول رئیس جمهور، سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مصطفی میرسلیم، محمدحسین صفر هرندی، سید محمد حسینی، علی جنتی وزرای سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی، معاون فرهنگی، سیدمحمود اسلامی، معاون مدیریت و توسعه منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ، سید عباس حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت، عاطفه خادمی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد، حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده، فقیه حج و زیارت و ولی امر حجاج ایرانی، محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نادری، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، سید مجید پوراحمدی، مدیر عامل صندوق اعتباری هنر، حجت الاسلام کمال خداداد، رئیس ستاد هماهنگی از صندوق و کانون‌های فرهنگی هنرمندان مساجد کشور، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امیر خواننده تاجیک، داریوش ارجمند بازیگر پیشکوست، جهانگیر الماسی، ایرج راد، علی نصیریان، هوشنگ توکلی و جمع کثیری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه نیز حضور داشتند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما