خبر مهم برای جوانان در شرف ازدواج

محمد شیریجیان با اطلاع از اصلاح روند ثبت نام متقاضیان وام ازدواج و فرزند گفت: با تمهیدات و اقدامات انجام شده در بانک مرکزی و کوتاه شدن صف متقاضیان دریافت تسهیلات مربوطه در سامانه، این امر به زودی محقق خواهد شد. ثبت نام اولیه متقاضیان در سامانه در هر ساعت از شبانه روز امکان پذیر است.

دستورالعمل جدید بانک مرکزی درباره ضمانت وام ازدواج و تولد

وی ضمن تشریح اقدامات بانک مرکزی برای تسهیل در اعطای خدمات ازدواج و زایمان از طریق شبکه بانکی، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، داده های متقاضی ذخیره و پس از کلیه درخواست های لازم به سامانه های مربوطه ارائه می شود. مانند شاهکار، اداره ثبت و در صورت عدم وجود بانک. پس از ثبت نام، نماینده معتبر به عنوان ذخیره در سامانه یک بانک انتخاب می شود و متقاضی در فهرست ذخیره بانک نماینده آن بانک قرار می گیرد. به این ترتیب درخواست متقاضی در کمترین زمان ممکن بررسی و تایید می شود و پس از نهایی شدن، بانک به متقاضی اطلاع می دهد.

شیرجیان تصریح کرد: همچنین بانک مرکزی بانک های قرض الحسنه از مرداد ماه سال جاری حمایت از متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج و زایمان را آغاز کرده و روند ثبت نام و دریافت این تسهیلات را تسهیل می کند. مهر وی ایران و رسالت را جزو بانک های متولی پرداخت کمک هزینه ازدواج و زایمان قرض الحسنه قرار داد و سهمیه کمک هزینه ازدواج و زایمان برای این بانک ها تعیین شد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج و تولد برای تسویه سهمیه ماه های قبل از موعد مقرر. شهریور و مهر بانک های عامل از متقاضیان تقاضای پرداخت تسهیلات مذکور را کردند. جلسه ای با مدیران عامل شبکه بانکی برگزار و با این بانک ها برای همکاری در این زمینه توافق شد.

شیرجیان افزود: از دیگر اقدامات می توان به آزادسازی 500 هزار میلیارد ریال از سپرده های قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و زایمان و کاهش تعداد متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات اشاره کرد. اعطای حداقل 150000 کمک هزینه ازدواج و 100000 کمک هزینه زایمان توسط هفت بانک منتخب برای صادرات ایران: رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت.

معاون سیاست پولی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای قوانین بودجه سال جاری کل کشور و قانون حمایت از خانواده و جوانان از جمعیت از ابتدای سال تا پنجم اسفند شهریور بالغ بر 816 میلیارد ریال شامل 245 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده که نسبت به 714 میلیارد ریال سهمیه این تسهیلات تا تاریخ مذکور، عملکرد بیش از 114 درصدی از شبکه بانکی را نشان می دهد.

وی افزود: در خصوص تسهیلات اعتباری برای تولد فرزندان نیز از ابتدای سال جاری تا 5 شهریورماه 192 هزار میلیارد ریال وام شامل 234 هزار وام به متقاضیان ارائه شده است.

شیرجیان در خصوص تنظیم قانونی الزام شبکه بانکی به پرداخت کمک هزینه ازدواج و زایمان در قانون بودجه گفت: بر اساس بند (3) تبصره (13) قانون بودجه سال 1403 کل کشور: «بانک مرکزی. مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانان، جمعیت و قوانین مربوط به قربانیان، از محل سپرده های محل قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی، پس از کسر سپرده قانونی است. اعطای تسهیلات ازدواج و ولادت قرض الحسنه برای هر یک از زوجینی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 10 دی ماه 1392 بوده است مبلغ سه میلیارد ریال و برای زوجین زیر 25 سال و همسران زیر 23 سال سه میلیارد ریال. و پانصد میلیون ریال (و این حدود بالاست). دو برابر برای خانواده های معزز شهدا و ایثارگران)»/ همشهری

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما