خبرگزاری دانشجو: علی نصیریان بازیگر پیشکسوت کشور گفت: سینمای ما بعد از انقلاب به سرعت پیشرفت کرد. بسیاری از استعدادهای جوان باهوش و نیروهای پرانرژی چه در بازیگری و چه در فیلمنامه نویسی به میدان آمدند و وضعیت سینما بهتر شد.
مراسم افتتاحیه آخرین رویدادهای موزه سینما چهارم شهریورماه با حضور علی نصیریان، داریوش فرهنگ، فریدون جیرانی، محمد خزایی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار فردوس موزه سینما برگزار شد .
در ابتدای این آیین مجید اسماعیلی مدیر اجرایی موزه سینمای ایران ضمن خیر مقدم به حاضرین اظهار داشت: لازم بود موزه را از حالت ایستا به حالت پویا تبدیل کنیم. ما می خواهیم ارتباط خود را با عموم موزه ها افزایش دهیم.
مدیر موزه فیلم به برگزاری بزرگداشت علاقه مندان به سینما به عنوان مهمترین کار این موزه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: موزه فیلم جشن تولد هنرمندان را گرامی می دارد. حدود 3200 هنرمند را وارد تقویم کردیم و امیدواریم با کمک خانه سینما این تقویم تکمیل شود. تقریباً 30000 قطعه اطلاعات وارد تقویم موزه فیلم شده است. همچنین امیدواریم فقط شبکه ای از سینماگران ایجاد کنیم تا خانواده فیلم ارتباطات داخلی خوبی داشته باشد.
اسماعیلی درباره کتاب تاریخ شفاهی سینما پژواک اظهار داشت: این کتاب حاصل بحث صد برنامه یا کارگاه است و نباید این اسناد از بین برود. از سوی دیگر، غافلگیری نسل جدید ضروری بود. از این رو یک سالن سینمای تمام صفحه طراحی شد که قابلیت نمایش فیلم در 4 جهت را دارد.
نصیریان: بنیاد کار سینمایی ایران در دهه 40 متولد شد
پس از اسماعیلی، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با تبریک روز سینما گفت: مردم در دهه 40 با فرهنگ غربی و ایرانی آشنایی زیادی داشتند. آن زمان نمایشنامه داشتیم اما نمایشنامه نویسی که تئاتر مدرن ایرانی در دنیا باشد نداشتیم. نمایشنامه نویس نداشتیم و نمایشنامه هایی که داشتیم فاقد ساختار دراماتیک بودند.
و افزود: بنیاد کار سینمای ایران از دهه 40 شروع به کار کرد. درست است که تئاتر و سینما دو رشته متفاوت هستند اما هر کدام شرایط خاص خود را دارند. نمایشنامه نویسی را با عباس هدایت شروع کردیم.
این بازیگر پیشکسوت بیان کرد: اولین باری که در ایران به کلاس های نمایش آمد، سه معلم آمریکایی بودند. این سه نفر در ایران کلاس های کارگردانی و بازیگری را گذراندند و بعدها این دوره ها تاثیرگذار شد و سینمای ایران را غنی کرد.
بعد از انقلاب سینمای ما به سرعت پیشرفت کرد
نصیریان تصریح کرد: سینمای ما بعد از انقلاب به سرعت پیشرفت کرد. بسیاری از استعدادهای جوان باهوش و نیروهای پرانرژی چه در بازیگری و چه در فیلمنامه نویسی به میدان آمدند و وضعیت سینما بهتر شد.
وی گفت: سینمای ما سینمای پرافتخار است اما آنچنان که باید به آن توجه نمی شود.
این بازیگر تصریح کرد: هنر جوشش خلاقانه درونی انسان است که مانند چاه جاری و روان است. همین طور که هزار سال به شعر و ادبیات فارسی نگاه می کنی و می بینی در کشور ما چه واژه ها، چه واژه ها، چه مینیاتورهایی وجود دارد. اما هنرهای جدیدی مثل تئاتر نیاز به روحیه مردم دارد و این باید تقویت و پایه گذاری شود.
پس از سخنان نصیریان، نخستین کتاب تاریخ شفاهی سینمای ایران با حضور وی، سهم برومند، نظام الدین کیایی و گوهر خیراندیش ارائه شد.
همچنین در این مراسم گوهر خیراندیش گفت: نمی دانستم استاد علی نصیریان به این خوبی می تواند صحبت کند. البته نقش های زیادی با او بازی کردم اما نمی دانم چرا هنوز از حرف هایش تعجب می کردم.
پس از سخنان خیراندیش، سکوی تخصصی موزه سینما با نام «سینماتوگراف» افتتاح شد.
در ادامه این آیین داریوش فرهنگ; این کارگردان و بازیگر گفت: علی نصیریان یک موزه سیار فیلم است. ما از آنها بهره برده ایم و همچنان از آنها بهره می بریم. اخلاق و محبت و مهربانی را از آنها آموختیم. ما چیزهای زیادی یاد گرفتیم اما عشق چیز دیگری است.
وی ادامه داد: آقای نصیریان به ما یاد دادند که این حرفه بازنشستگی ندارد، این حرفه سن و سال نمی شناسد اما محبت و مهربانی را می شناسد.
در پایان این مراسم از اولین تقویم تخصصی سینمای دیجیتال و اولین اتاق چندرسانه ای همهجانبه با ظرفیت نمایش تصاویر در چهار طرف رونمایی شد.