به گزارش بازتاب آنلاین، در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه بیش از 7 میلیارد و 94 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 4.66 میلیارد تومان بیش از 253 هزار نوبت داد و ستد شد و شاخص بورس در سطح 2 میلیون و 65 هزار واحد ماین شد. توسط 9962 واحد و 510 واحد قرار داده شده است.

روزنامه اعتماد نوشت: دماسنج بورس بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای معاملاتی فولاد، شپنا و شبندر گرفت و از سوی دیگر نمادهای معاملاتی رمپنا، شیران و دامیت با رشد خود مانع از افت بیشتر نماد بورس شدند.

بر اساس این گزارش، با معامله 4 میلیارد و 605 میلیون ورق به ارزش 16 هزار و 901 میلیارد تومان، شاخص فرابورس (آیفکس) در بازارهای فرابورسی ایران در 131 هزار نوبت با افت 22 واحدی مواجه شد و در سطح جهانی باقی ماند. سطح 21567 واحد. در این بازار در این روز نمادهای معاملاتی خاور، کغار و شوان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند و نمادهای معاملاتی سپهر، ساوه و زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را بر این شاخص به ثبت رساندند. حسین ایزدی، کارشناس بازار سرمایه درباره ریزش های اخیر بورس ها به «اعتماد» گفت: کاهش شاخص های بورس بیشتر دلایل سیاسی دارد تا اقتصادی می تواند بسیار موثر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تا زمانی که شرایط سیاسی کشور بهبود پیدا نکند، وضعیت بورس البته به همین شکل باقی خواهد ماند، البته با تغییرات اخیر در بورس و تعیین هیئت مدیره جدید در سازمان بورس، بورس اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار ایران را به سرعت در حال افزایش است. ما می توانیم راه هایی برای خروج پیدا کنیم. او همچنین به رکود در بازار سهام امیدوار بود.

سرنوشت بازارهای مالی به انتخابات آمریکا مرتبط است

ایزدی ها تصریح کردند: آبان با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا در ماه جاری، موضوع دیگری مربوط به FATF و وضعیت برجام است که هنوز سرنوشت آن مشخص نیست و ممکن است در این زمینه ها نیز اتفاقی بیفتد.

این کارشناس بازار سهام در خصوص اتهامات نظامی علیه ایران افزود: متأسفانه غرب ایران را به دلیل همکاری نظامی با روسیه در جنگ با اوکراین محکوم کرده است و همه این موارد اقتصاد ایران را با چالش های جدیدی مواجه کرده است به عنوان مثال، «ایران ایر» چند روز پیش تحریم هایی را اعمال کرد و همه رسانه های بین المللی و حتی داخلی از تحریم پروازهای ایران ایر به اروپا خبر دادند.

ما باید اعتماد را به بازار سهام بازگردانیم

وی با اشاره به اینکه چنین اخبار منفی بر روابط تجاری کشور تأثیر می گذارد، خاطرنشان کرد: همه این موارد منجر به تشدید تنش های اقتصادی در کشور می شود و هرگونه تنش اقتصادی بازار سرمایه را مختل می کند.

ایزدی در خصوص پایین بودن قیمت سهام در بورس گفت: در این زمینه آقای سعیدی نیز بیان کرد که اعتماد قبل از اینکه قیمت ها حرف اول را بزند حرف اول را می زند و این اعتماد عمومی است که باید به بورس بازگردد. اگر سهام هزار ریال معامله شود، تا زمانی که اعتماد مردم را جلب نکند، هیچکس در این بازار سرمایه گذاری نمی کند و این پول به بازارهای دیگر و عمدتاً بازار طلا و املاک سرازیر می شود.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی چه کسی سهام را خریداری می کند، همچنین پاسخ داد: یکی یکی از مهم ترین استراتژی های سرمایه گذاری در دوران رکود اقتصادی، تمرکز بر سرمایه گذاری های بلندمدت است و سرمایه گذارانی با چشم انداز بلندمدت وارد این بازار می شوند.

چرا بازارهای موازی از بورس جلوتر هستند؟

در پاسخ به این سوال که چرا رکود در بازار سرمایه این همه طول کشیده و سایر بازارهای موازی جلوتر از این بازار هستند؟ وی ادامه داد: این مشکل به این دلیل است که سایر بازارهای موازی مانند بورس عملیاتی نشده اند. اگر ارز بخرید مطمئناً نرخ آن افزایش می یابد یا نرخ طلا با اونس جهانی تعیین می شود اما در بورس بستگی به سودآوری شرکت ها و عملکرد آنها دارد و به ارزش گذاری شرکت ها مربوط می شود.

وضعیت انرژی، چالش جدید برای شرکت ها

این کارشناس بازار سرمایه با نگاهی به وضعیت حوزه انرژی تصریح کرد: با توجه به اتفاقات پیش آمده در حوزه آب و برق کشور و پیش بینی کارشناسان اقتصادی مبنی بر بدتر شدن وضعیت انرژی در پاییز و قیمت ها در بخش منابع انرژی. در ماه‌های آینده مشخص نیست و همه این عوامل بر سودآوری شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد.

ایزدی در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط در بورس بسیار پیچیده‌تر از این است که مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کنیم، زیرا قیمت‌ها در پایین‌ترین نقطه بازار قرار دارند.

21302

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما