جیمز ارل جونز، بازیگر پرکار سینما، تلویزیون و تئاتر که صدای باریتون پررونق او صدای شخصیت شرور «جنگ ستارگان»، دارث ویدر را ارائه می‌کرد، در خانه‌اش در نیویورک درگذشت. او 93 سال داشت.

به گزارش هاشمشیری آنلاین، جونز که یکی او یکی از بازیگران سیاه‌پوست پیشگام نسل خود بود، نقش‌های ماندگاری از جمله صدای شاه موفاسا را ​​در فیلم «شیر شاه» دیزنی در سال 1994 بازی کرد.

از میان بیش از ۸۰ نقش سینمایی، از دیگر فیلم های برجسته او می توان به «دکتر استرنج عشق» استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۴ اشاره کرد که اولین فیلم بلند او نیز بود.

جونز که یک بازیگر صحنه نیز بود، نامزد چهار جایزه تونی شد که در سال 1969 برای بازی در نقش بوکسور جک جانسون در “امید بزرگ سفید” و در سال 1987 برای نقش اصلی تروی مکسسون در درام “حصارها” آگوست ویلسون برنده شد. ” او جایزه پولیتزر را دریافت کرد.

او نقش جک جانسون را در نسخه سینمایی 1970 تکرار کرد و تنها نامزدی اسکار خود را به دست آورد.

او برای نقش مکمل در مینی سریال «موج گرما» و نقش اول سریال «آتش گابریل» درباره یک زندانی سابق که به ناحق بود، نامزد 8 جایزه پرایم تایم امی شد و در سال 1991 دو بار این جایزه را دریافت کرد. زندانی شده است. این اولین باری بود که یک بازیگر در همان سال 2 جایزه امی دریافت کرد.

جونز در سال 2002 افتخارات مرکز کندی، جایزه یک عمر دستاورد انجمن بازیگران سینما، جایزه اسکار افتخاری 2011 و جایزه تونی در سال 2017 را دریافت کرد. یکی او یکی از معدود بازیگرانی شد که هر 4 جایزه معتبر آمریکا یعنی EGOT را دریافت کرده اند.

حضور جذاب و صدای پربارش او را به بازیگر محبوب نقش های شکسپیر تبدیل کرد و در نقش های بزرگی چون «مکبث» و «اتللو» بازی کرد. جونز راوی چندین مستند از جمله «مالکوم ایکس» در سال 1972 و «دیس نیچر» در سال 2007 بود.

او در بیش از ۷۰ برنامه تلویزیونی از جمله بسیاری از فیلم‌ها و مینی‌سریال‌ها مانند «ریشه‌ها» و «قتل‌های کودکان آتلانتا» و نقش‌های مهمان در نمایش‌هایی مانند «سیمپسون‌ها»، «حصار حصار»، «قانون و نظم» بازی کرده بود. ، “Fraser” و “House”.

برای مشهورترین نقش خود، صداپیشگی دارث ویدر در جنگ ستارگان: امیدی جدید در سال 1977، جونز فقط 7000 دلار دستمزد دریافت کرد و در سال 1983 در فیلم بازگشت جدی، جونز مترادف شد. یکی او به یکی از خاطره انگیزترین و ترسناک ترین شخصیت های شرور تاریخ سینما تبدیل شد. او دوباره صداپیشگی ویدر را در اپیزود سوم: انتقام سیث در سال 2005 و روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان در سال 2005 انجام داد، اما برای اوبی وان کنوبی در سال 2022، لوکاس فیلم اجازه استفاده از صداهای ضبط شده را داد. بایگانی شد و از فناوری هوش مصنوعی برای بازسازی صدای ویدر استفاده کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما