چه تعداد از داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ مجاز به انتخاب‌رشته شدند؟

آمارهای سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نشان می‌دهد، امسال ۱ میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ داوطلب مجاز به انتخاب‌رشته شدند.

به گزارش بازتاب آنلاین، آمارهای سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نشان می‌دهد از مجموع ۱ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۶۱۲ داوطلب کنکور امسال، ۱ میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ داوطلب مجاز به انتخاب‌رشته شدند و طی ۸ روز، بیش از ۶۳۰ هزار نفر انتخاب‌رشته کردند.

بنابر گزارش ایرنا، نخستین نوبت آزمون سراسری ۱۴۰۳ با حضور تعداد یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در روزهای۶ و ۷ اردیبهشت ماه و نوبت دوم روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر با رقابت ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب در پنج گروه آزمایشی برگزار شد.

حالا آمار نشان می‌دهد، مجموع شرکت کنندگان آزمون سراسری ۱۴۰۳ در پنج گروه آزمایشی یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۶۱۲ نفر (مجموع دو نوبت) بوده‌اند، از این تعداد یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ نفر داوطلب سر جلسه آزمون سراسری حاضر شده‌اند و یک میلیون و ۳۰ هزار و ۵۱۵ داوطلب مجاز به انتخاب‌رشته شدند.

از این تعداد هم در مجموع بیش از ۶۵۰ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۳ انتخاب‌رشته کردند و ۸۵ هزار نفر برای رشته‌های بدون آزمون ثبت‌نام و انتخاب‌رشته کردند.

البته این آمار نهایی و قطعی افرادی که انتخاب‌رشته کرده‌اند نیست، زیرا انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد اسلامی نیز به صورت جداگانه و در پایگاه اطلاع رسانی خود این دانشگاه انجام می‌شود و شامل آمار یادشده نیست. هر چند این در مورد رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نمی‌شود و انتخاب‌رشته این رشته‌ها به صورت متمرکز و در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش انجام می‌شود.

بر اساس آمار از مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلبی که در نوبت اول آزمون سراسری ثبت نام کرده بودند؛ تعداد ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر یعنی ۶۳ درصد زن و ۴۲۲ هزار و ۸۶۲ نفر یعنی ۳۷ درصد مرد بودند. همچنین امسال آزمون دانشجومعلم همزمان با نوبت اول کنکور برگزار شد که در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد بودند؛ یعنی از یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب یادشده، ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر هم در نوبت اول کنکور شرکت کردند و هم در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم.

از آنجا که آزمون دانشجومعلم فقط در نوبت اول کنکور برگزار شد، در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ تعداد داوطلبان به شکل منطقی کاهش یافت و در مجموع ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ نفر داوطلب در این نوبت نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر زن و ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ نفر مرد بودند، در مجموع ۳۷ درصد داوطلبان را مردان و ۶۳ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دادند.

آمار سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نشان می‌دهد، تعداد داوطلبان شرکت کننده در پنج گروه آزمایشی با احتساب افرادی که در سه گروه آزمایشی اصلی و دو گروه آزمایشی شناور شرکت کرده‌اند یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۶۱۲ داوطلب است و از این تعداد یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ داوطلب در مجموع در هر نوبت کنکور سر جلسه حاضر شده‌اند.

نتایج علمی شرکت کنندگان نوبت اول آزمون سراسری همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان ۱۷ خرداد و نتایج علمی نوبت دوم آزمون سراسری ۱۵ مرداد منتشر شد. نمرات خام این دو آزمون نیز بعد از این به صورت مجزا در سامانه جامع آزمون سراسری به نشانی my.sanjesh.org موجود بود و داوطلبان می‌توانستند با ورود به حساب کاربری خود در سامانه یادشده، نمرات خام مکتسبه خود را مشاهده کنند.

در نهایت کارنامه علمی حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و وضعیت بومی شرکت کنندگان نوبت های اول و دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ شامگاه نهم شهریور روی سایت سازمان ملی سنجش قرار گرفت و روند انتخاب‌رشته بعد از انتشار دفترچه‌های انتخاب‌رشته از روز چهاردهم شهریور آغاز شد و بعد از دو بار تمدید تا پایان وقت ۲۱ شهریور ادامه داشت.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما