چین از نظر هوش مصنوعی ۶ ماه از آمریکا عقب‌تر است

براساس گزارش CNBC، لی در انجمن سهام خصوصی AVCJ چین توضیح داده که مدل‌های کمتر پیشرفته چینی تقریباً ۱۵ ماه از همتایان آمریکایی خود عقب هستند، اما مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) که توسط شرکت‌های چینی استفاده می‌شوند بین ۶ تا ۹ ماه با نسخه‌های آمریکایی فاصله دارند.

چین در بخش اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی پیشتاز خواهد بود

لی که موسس استارتاپ ۰۱.AI و شرکت سرمایه‌گذاری Sinovation Ventures است، می‌گوید که اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی در چین به‌زودی می‌توانند از رقبای خود در ایالات متحده پیشی بگیرند. او همچنین اشاره کرد که هزینه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر به‌میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

مدیرسابق گوگل می‌گوید:

«پیش‌بینی می‌کنم که تا اوایل سال آینده اپلیکیشن‌ها در چین بسیار سریع‌تر از ایالات متحده منتشر شوند.»

البته او توضیح داد که هنوز مشخص نیست این اپلیکیشن‌ها توسط شرکت‌های کوچک یا بزرگ ساخته می‌شوند. لی همچنین در ادامه گفت که ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی آماده، به‌عنوان یک «سوپراپلیکیشن» احتمالاً بین ۵ تا ۸ سال آینده انجام خواهد شد.

لی علاوه‌براین معتقد بود که فناوری هوش مصنوعی به دستگاه‌های کاملاً جدیدی نیاز خواهد داشت، زیرا گوشی‌های هوشمند فعلی برای رفع نیازهای هوش مصنوعی کافی نیستند.

مانند ایالات متحده، در چند وقت گذشته بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرو در چین جذب بخش هوش مصنوعی شده‌اند. شرکت‌هایی مانند علی‌بابا و تنسنت تاکنون چندین نسخه از مدل‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی خود را منتشر کرده‌اند و میلیاردها دلار روی استارتاپ‌های کوچک‌تر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

تنسنت در سپتامبر سال گذشته از مدل زبانی بزرگ خود به نام «Hunyuan» رونمایی کرد که پاسخ غول فناوری چینی به چت‌بات ChatGPT از OpenAI محسوب می‌شود. Hunyuan از آن زمان به سراسر اکوسیستم شرکت، از جمله بخش‌های رایانش ابری، بازاریابی و بازی آن اضافه شده است.

منبع: تحلیل بازار

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما