صدای مردم غزه در جشنواره ونیز

صدای مردم غزه در جشنواره ونیز

ایسنا نوشت: سینماگران با بیان اینکه هنر و سینما می‌تواند صدای کسانی باشند که در شرایط سخت زندگی می‌کنند، بر اهمیت همبستگی جهانی تأکید کردند. برخی از آن‌ها به تأثیر جنگ و خشونت بر زندگی روزمره مردم اشاره کردند و خواستار صلح و عدالت برای فلسطینیان شدند.

جشنواره ونیز همچنین به عنوان یک فرصت برای یادآوری تاریخ و فرهنگ غنی فلسطین و تأکید بر نیاز به حفظ هویت فرهنگی این مردم مطرح شد. سینماگران با استفاده از این بستر، خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به وضعیت انسانی در غزه و حمایت از حقوق بشر شدند.

سارا فریدلند، کارگردان آمریکایی که با فیلم «تماس آشنا» موفق شد دو جایزه بهترین فیلم اول و جایزه کارگردانی بخش‌افق‌های جشنواره ونیز را دریافت کند، پس از دریافت جایزه گفت: «به عنوان یک هنرمند آمریکایی یهودی باید توجه داشته باشیم که این جایزه را در حالی دریافت می‌کنم که سیصد و سی و ششمین روز نسل کشی اسراییل در غزه و هفتاد و ششمین سال اشغال فلسطین را شاهد هستیم. این مسئولیت ما به عنوان فیلمساز است تا از این فرصت ها برای جلوگیری از فرار رژیم صهیونیستی از مجازات در صحنه جهانی استفاده کنیم. من در همبستگی با مردم فلسطین و مبارزه آنها برای آزادی، در کنارشان ایستاده‌ام.»

همچنین «کتلین چالفانت» که برای بازی در فیلم «تماس آشنا» جایزه بهترین بازیگر زن بخش افق‌های ونیز را دریافت کرد نیز پس از دریافت جایزه ابراز امیدواری کرد که مردم در صلح، آزادی و عدالت زندگی کنند.

«اسکندر کوپتی» سینماگر فلسطینی برنده جایزه فیلمنامه افق‌ها برای فیلم «تعطیلات خوش» نیز  پس از دریافت جایزه با اشاره به این که عمیقا متاثر از دوران سخت ۱۱ ماه گذشته است عنوان کرد که انسانیت و اخلاق همگان با وجود نسل کشی مداوم در غزه، مورد قضاوت است.

اما حمایت از مردم فلسطین تنها به مراسم اختتامیه محدود نمی‌شد و پیش‌تر و در روز افتتاحیه جشنواره ونیز و در جریان فرش قرمز کمدی-درام ایتالیایی «احساس بهتر»، لینو موسلا، بازیگر ایتالیایی تی‌شرتی با نوشته «فلسطین را آزاد کنید» به تن داشت و لورا مورانته دیگر بازیگر این فیلم نیز بادبزنی همراه داشت که پیامی دست‌نویس روی آن نوشته بود: «نسل‌کشی غزه را متوقف کنید. بیش از ۴۰ هزار نفر و بیش از ۱۶ هزار کودک جان باخته‌اند».

نئو سورا کارگردان آمریکایی نیز در مراسم فوتوکال فیلم «پایان خوش» با یک چفیه شرکت کرد و نشانی روی سینه خود نصب کرده بود که روی آن عبارت «فلسطین را آزاد کنید» نقش بسته بود.

صدای مردم غزه در جشنواره ونیز

آنا فوگلیتا بازیگر ایتالیایی در اکران فیلم «اتاق مجاور» ساخته پدرو آلمودوار با یک سنجاق قلبی شکل که پرچم فلسطین را بر روی آن نقش بسته بود، روی فرش قرمز رفت.

اما شاید قوی ترین پیام همبستگی با مردم فلسطین در جشنواره ونیز روز پنجشنبه گذشته  از سوی بازیگران و عوامل فیلم تونسی «آیچا» صادر شد. مهدی برساوی کارگردان و فاطما صفار بازیگر به همراه سایر عوامل فیلم ، بنری را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «نسل کشی را متوقف کنید».

مقامات بهداشتی در غزه گفتند که از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته، بیش از ۴۰ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند، اما گزارش مجله پزشکی «Lancet» که در ماه جولای منتشر شد، نشان می‌دهد که تعداد قربانیان می‌تواند از ۱۸۶ هزار نفر فراتر رود، به‌ویژه وقتی بیماری و گرسنگی در نظر گرفته شود.

جشنواره فیلم ونیز همزمان با افتتاح در تاریخ ۲۸ اوت با نامه سرگشاده بیش از ۳۵۰ متخصص صنعت همراه شد که به برگزارکنندگان جشنواره برای گنجاندن دو فیلم اسرائیلی انتقاد کردند و  اعلام کردند این فیلم‌ها در پنهان کردن ظلم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها شریک هستند.

این نوع ابراز همدردی و حمایت در جشنواره‌های بین‌المللی، نشان‌دهنده قدرت سینما به عنوان یک ابزار برای تغییر اجتماعی و جلب توجه به مسائل و بحران‌های انسانی است.

همچنین فابیو تستی، هنرپیشه ایتالیایی نیز تابلویی به زبان ایتالیایی حمل می‌کرد که روی آن نوشته شده بود: «۱۶۵۰۰ کودک در غزه کشته شدند، کشتار را متوقف کنید».

۲۴۳۵۷

منبع: بازتاب آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما