ولوو برنامه برقی سازی ۲۰۳۰ را تغییر داد| شریک تجاری چینی ها در مخمصه

ولوو برنامه برقی سازی ۲۰۳۰ را تغییر داد| شریک تجاری چینی ها در مخمصه

امید محمدی؛ بازار: شرکت خودروسازی ولوو شب گذشته اعلام کرد؛ «برنامه برقی سازی این شرکت که منوط به تولید صد درصدی خودروهای الکتریکی تل سال ۲۰۳۰ می شد، لغو گردید.» با انتشار این خبر از سوی مهم ترین شریک تجاری چینی ها در اروپا، به نظر می رسد خودروهای الکتریکی در قاره سبز وارد مخمصه شده؛ بنابراین باید منتظر تولید انواع خودرو هیبریدی توسط ولوو بود.

خودروسازان بزرگ دنیا که اکثرا در قاره اروپا حضور دارند، با کاهش تقاضا خودروهای برقی ناشی از کمبود مدل های مقرون به صرفه و عدم دسترسی آسان به ایستگاه های شارژ مواجه شدند. همزمان با این موضوع، اتحادیه اروپا برای مهار خودروهای برقی چینی در قاره سبز، تعرفه واردات این محصولات را افزایش دادند.

مدیران ارشد شرکت خودروسازی ولوو طی بیانیه ای اعلام کردند که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹۰ درصد خودروهای فروخته شده این شرکت تمام برقی یا پلاگین هیبرید خواهد بود

مدیران ارشد شرکت خودروسازی ولوو طی بیانیه ای اعلام کردند که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹۰ درصد خودروهای فروخته شده این شرکت تمام برقی یا پلاگین هیبرید خواهد بود. فقط ۱۰ درصد از خودروهای ولوو به محصولات هیبریدی سطح متوسط اختصاص خواهد یافت.

شرکت خودروسازی ولوو در بیانیه ای جداگانه مدعی شد؛ «خودروهای پلاگین هیبرید بخش اصلی رشد سود این شرکت در آینده هستند، بنابراین خودرو ایکس سی ۹۰ هیبریدی را بازسازی و مجدد به خط تولید برخواهیم گرداند، براساس برنامه ریزی ها تا پایان سال میلادی نخستین نمونه این محصول راهی بازار خواهد شد.»

باتوجه به اینکه مالک اصلی شرکت خودروسازی ولوو، گروه خودروسازی جیلی یا به بیانی بهتر چینی ها هستند؛ ولوو سعی دارد تا با حفظ فاصله از چینی ها، ترکیبی از خودروهای الکتریکی و هیبریدی را جهت حفظ سهم بازار، طی ۵ سال آینده عرضه کند. عدم پایبندی ولوو به برنامه برقی سازی تا سال ۲۰۳۰ مانند سایر خودروسازان اروپایی، بیانگر کاهش سرعت برقی سازی در ولوو نسبت به رقبا است. احتمالا خودروهای پرچمدار برقی سازی در ولوو یعنی ای ایکس ۹۰ و ای ایکس ۳۰ که اس یو وی هستند، تحت تاثیر قرار گیرد.

تقاضا روبه رشد خودروهای هیبریدی در بازار اروپا سبب تغییر نگرش استراتژی به خودروهای برقی شده است. مالکان خودروهای برقی معتقد هستند که محصولات هیبریدی مقرون به صرفه و کاربری راحت تری نیز دارد. ‌

نظر مدیران ولوو نسبت به برقی سازی

اریک سورینسون، مدیر ارشد محصول شرکت ولوو در خصوص تغییر برنامه این خودروساز، گفت: «این یک رویکرد عملگرایانه نسبت به نظر مشتریان و تقاضا بازار است.»

مدیران شرکت خودروسازی ولوو معتقد هستند که تا سال ۲۰۲۵ حدود ۵۰ درصد از ترکیب تولید این شرکت خودروهای برقی خواهد بود، براین اساس ۵۰ درصد دیگر محصولات ولوو هیبریدی ساخته می شود.

جیم روآن، مدیرعامل بزرگترین شرکت خودروسازی سوئد گفت: «نسبت به تغییر برنامه اعلامی مصمم هستیم، البته معتقد به این مساله نیز هستیم که آینده محصولات این شرکت را برقی ها رقم خواهند زد. ‌ اما با این حال باید نسبت به تقاضا بازار و درخواست مشتریان نسبت به برقی سازی هوشیار باشیم، شتاب در انجام این مساله چالش ایجاد خواهد کرد.»

همزمان با اعلام خبر تغییر برنامه تولید ولوو، سهام این شرکت در بورس ۷.۵ درصد افت یافته است

ولوو هفته گذشته از سیاستمداران سوئد درخواست کرد که سیاست حرکت به سمت خودروهای برقی را تقویت و زیرساخت های لازم برای انجام این مهم را فراهم کند. چرخش خودروسازان اروپایی به سمت محصولات هیبریدی درحالی انجام می شود که سال ها سیاست و برنامه ریزی جهت کاهش کربن از سوی دولتمردان اتحادیه اروپا دنبال می شد.

همزمان با اعلام خبر تغییر برنامه تولید ولوو، سهام این شرکت در بورس ۷.۵ درصد افت یافته است. به نظر می رسد که افت ارزش سهام ولوو در بورس تداوم داشته باشد.

منبع: تحلیل بازار

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :